”Digitaliseringen gör att vi kan bo kvar på landet”

Okategoriserade
Publicerad

 ”Jag och min fru Anna hade en paintballbana”, berättar han. ”På somrarna gick det hyggligt, men på vintern hade vi svårt att försörja oss.”

Själva tyckte de att utbudet av den utrustning som används när man kör paintball och så kallade soft airgun var ganska dåligt i Sverige. Kanske fanns det marknad för en e-handelsbutik? I USA satt Annas bror Peter och byggde webbsidor. Han hjälpte dem att bygga webbshopen.

”Vi förstod att e-handel var ett bra sätt att anpassa sig till en ny digital utveckling, men för att får det hela att funka gällde det att ta vara på potentialen också”, säger David Wennersdahl.

Under vinterhalvåret ägnade David all sin tid åt marknadsföring på nätet. Han la ner flera månader på sådant som sökmotoroptimering, närvaro på nätforum där soft airgun-entusiaster samlades. I dag omsätter verksamheten många miljoner och skapar arbetstillfällen i glesbygden.
TEXT: KARIN O’MAHONY

Läs också: Beröm från chefen bra för hälsan

Dra upp en digital plan

Tycker du att det där med att göra en omvärldsanalys känns övermäktigt? Dags att tänka om. Det är nämligen här som du måste börja för att kunna dra upp din digitala plan. Det handlar om att komma fram till din verksamhets egen så kallade ”sense of urgency”.

Här är några punkter som du (oavsett på vilken nivå du är chef) behöver skapa dig en bild av innan du kan börja planera för den nödvändiga förändringen och skapa er digitala strategi:

  •  Ditt och organisationens nuläge i förhållande till konkurrenter.
  •  Er vision för var ni skulle kunna befinna er.
  •  En uppfattning om vilka möjligheter och hot som ni står inför.

”Styrelse och ledning behöver ledarskapet på alla nivåer i organisationen för att bygga ambassadörskap och samla kraften”, säger Jonas Hammarberg, som tillsammans med Arash Gilan har skrivit boken Get digital or die trying.

Läs också: Skaffa dig en digital mentor

En bra attityd eller ”mind set” inför omvärldsbevakningen är att bestämma sig för att inte bli nostalgisk inför till exempel gamla affärsmodeller, produkter eller arbetssätt och att inte heller förneka eventuella drastiska konsekvenser av en digitaliseringsprocess.

Vad ska man då göra om man kommer fram till att man riskerar att bli helt irrelevant som avdelning eller företag – eller att ens produkt gör det? Svaret är: Agera, omedelbart, på ett eller annat sätt:

”Sök partners som kan belysa problemet med andra ögon och ta det vidare därifrån. Eller försök själv finna en annan kontext”, säger Jonas Hammarberg.

”Ställ om. Netflix är ett bra exempel – de sysslade ju med uthyrning av filmer över nätet till en början. Men vd:n förstod allvaret och insåg att man behövde förändra mot nya behov.”

Läs också: Hon skrotade it-avdelningen – hyllas som digital stjärna

Steg mot digital strategi

Gör en omvärldskoll och identifiera nuläget.

På vilket sätt påverkar digitaliseringen verksamheten som helhet eller din del av verksamheten?

Vilka är de största förändringarna som kan hänföras till digitaliseringen som sker på marknaden som ni verkar på just nu?

Vilka är era konkurrenter i dag och vilka nya spelare är på väg in på marknaden?

Läs också: Ultimata listan – 5 saker utmärkta ledare gör varje dag

Skaffa koll på digitala verktyg.

Vilka är aktuella för oss? Vilka kan vi enkelt prova? Utifrån de olika förutsättningar som finns (i till exempel privat och offentlig sektor) – testa, våga misslyckas och testa igen.

Skapa en klar och samstämmig bild av kundlivscykeln eller kundresan.

Hur förändras kundens behov utifrån nya digitala förutsättningar?

Var finns kunderna, var riskerar vi att tappa dem?

Vad bottnar kundernas eventuella missnöje i?

Läs också: 6 knep för att göra jobbet roligare

Kartlägg var verksamheten behöver göra de största förändringarna.

Vad är det största värdet vi kan skapa för kunden?

Var ser vi möjligheter/hot?

Se över processer och kompetenser, övergripande och på avdelningsnivå.

Vad ska förstärkas? Vad ska bort eller automatiseras?

Lär av varandra och andra. Exempelvis: Vilka metoder från kundtjänst kan tillämpas på hr?

Läs också: 6 bästa tipsen för att rivstarta med arbetsmiljöarbetet

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.