roligare

6 knep för att göra jobbet roligare

Förlorar vardagen på jobbet mot den gångna helgen? Lugn, du måste inte söka nytt arbete – det finns sätt att göra även den nuvarande tillvaron mer intressant. Här är några tips.

Hur vi upplever våra arbetsuppgifter har mycket att göra med hur vi tar tillvara våra personliga styrkor på jobbet. Linjerar dessa faktorer upplevs arbetet som mer engagerande.

Här är sex sätt att få ditt arbete att kännas mer meningsfullt och intressant, från sajten Fulfillment Daily (där du också hittar länkar till forskningen som refereras till nedan).

Meditera två minuter i början av varje dag. Sitt bekvämt och fokusera på din andning. Mindfulness, en välkänd metod vid det här laget, lär dig att vara närvarande i nuet och lägga märke till även småsaker som kan göra skillnad i din dag.

Var nyfiken på jobbet. Forskning visar nämligen att känslan av mening och tillfredsställelse ökar när nyfikenheten är på topp. Hur är din arbetsplats strukturerad? Varför? Hur kommer det sig att dina arbetsuppgifter ser ut som de gör? Vad bidrar du till i slutändan?

Gör jobbet till ett spel. Ge dig själv poäng eller belöningar när du utfört ett visst antal moment i mindre roliga arbetsuppgifter. Bokför tio fakturor – gå ut och köp en kaffe. Eller ta en kort paus för att snicksnacka med kollegan.

Se hur långt du kommit. Välj någon aspekt av ditt arbete som du tycker är kul att ägna dig åt, kanske ett projekt som ligger dig extra varmt om hjärtat eller bara att hjälpa kollegor med ett datorprogram som du behärskar bättre än andra, och jobba på att nå ännu längre med just detta moment. Forskning visar att känslan av framsteg över tid bidrar till ökad upplevd mening.

Forma ditt jobb. Job crafting kallas metoden som till viss del själv låter dig utforma din tjänst. Schemalägg de roligaste momenten i dina arbetsuppgifter till tillfällen när du får jobba ostört med det. Då ökar din tillfredsställelse och ditt engagemang.

Tänk på vad du bidrar till. Vad är slutvärdet av just din ansträngning? Vem drar nytta av den? Att tänka på ditt jobb som en bidragande faktor till positiva upplevelser för en konsument, vårdtagare eller vem det vara månde leder till att du upplever det som meningsfullt för dig själv, enligt forskning.

Läs också: ”Hitta mening och gör det omöjliga”

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

streaaa
Hälsa

4 tecken på att saboterar för dig själv genom att stressa

Stress kan leda till beteenden som gör att du saboterar för dig själv – utan att märka det. Här är 4 tydliga exempel – och vad du kan göra istället.
Elisabeth Skol, HR-direktör på ManpowerGroup
02:12 min
Annonssamarbete Chef + ManpowerGroup

4 steg ut ur kompetensbristen

Video:

Allt fler har svårt att hitta rätt medarbetare. Lösningen? Elisabeth Skol på ManpowerGroup förklarar modellen som gör företag kompetensstarka.

stressaxlar
Hälsa

5 tips: Lyft stressen – från din partners axlar

Med två heltidsarbetande i familjen, ofta båda i chefsposition, bärs det hem en hel del stress och frustration till det som ska vara hemmets lugna vrå.
nystart1
Hälsa

Forskare i Örebro: Förebygg sjukskrivning – med KBT

Det går att förebygga långa sjukskrivningar med KBT-inriktad träning, menar forskare i Örebro.
hogpresterare-2
Arbetsmiljö

6 råd för att underlätta mellanchefens vardag

Mellanchefer pressas uppifrån och nerifrån. Här är 6 råd för hur du kan minska påfrestningen.
cheferdaligt
Hälsa

Cissi Elwin: Siffrorna skrämmer mig

"Så bra att vi kan prata om stress. MEN fruktansvärt att se hur stressrelaterade besvär bara fortsätter att öka", skriver Cissi Elwin i sin krönika.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

trivas
Hälsa

5 krav för att må psykiskt bra på jobbet

Det är när dessa förhållanden vacklar som den psykiska ohälsan ökar. Du behöver följande för att må psykiskt bra på jobbet, enligt psykologen Ulla Risling.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden