good
Foto: Unsplash

Beröm från chefen bra för hälsan

Den chef som vill förbättra den psykosociala arbetsmiljön ska framför allt fokusera på att se och berömma sina medarbetare. Särskilt om arbetsmiljöproblemen bottnar i höga krav och medarbetaren lider av sömnproblem. Det enligt en ny dansk studie.

Positiv feedback för att främja hälsa på arbetsplatsen – det kan tyckas vara en självklarhet att chefen ska vara noga med detta. Men saken är lite mer komplicerad än så.

Det forskarna i studien från danska nationella centrumet för arbetsmiljöforskning fokuserat på är hur sömnproblem och psykosociala arbetsförhållanden interagerar i sambandet med långtidssjukskrivningar.

Studien har publicerats i Scandinavian Journal of Work, Environment and Health och tidningen Arbetsliv har skrivit om den.

Positiv feedback för att främja hälsa på arbetsplatsen – det kan tyckas vara en självklarhet att chefen ska vara noga med detta. Men saken är lite mer komplicerad än så.

Det forskarna i studien från danska nationella centrumet för arbetsmiljöforskning fokuserat på är hur sömnproblem och psykosociala arbetsförhållanden interagerar i sambandet med långtidssjukskrivningar.

Studien har publicerats i Scandinavian Journal of Work, Environment and Health.

I de psykosociala arbetsförhållandena är just beröm från chefen – eller överhuvudtaget att bli sedd som medarbetare – en viktig faktor.

Risken att bli sjukskriven är enligt studien 1,77 gånger större för personer med höga krav i arbetet och sömnproblem jämfört med de som inte lider av störd sömn och har lägre ställda krav på sig.

10 000 slumpvis utvalda personer ingick i studien. När forskarna jämförde sambandet mellan sömnproblem och långtidssjukskrivningar i 2313 fall visade sig höga krav på jobbet vara en faktor som stärkte sambandet – medan det var svagare hos de anställda som fick mycket uppskattning från chefen.

”För att förebygga långtidssjukskrivningar hos anställda med sömnproblem, bör man ta i beaktande att förändra arbetsplatsen med fokus på kraven på de anställda och uppskattning från chefen. Förändringar på arbetsplatsen med dessa faktorer i åtanke kan effektivt förebygga sjukskrivningar för målgruppen” skriver forskarna.

Läs också: 7 signaler på för hög arbetsbelastning

chef_1800x1013
Prenumerera på Chef

Gott ledarskap gör skillnad i osäkra tider

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd, handledning och hjälp med tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

halsning
Arbetsmiljö

Ljudet av en annan kollega – ljuv musik på hemmakontoret

Reklambyrån Familjen lät videosamtalen vara igång efter mötestidens slut, för att medarbetarna skulle kunna höra ljudet av varandra. Nu har de tagit fram en specialsajt som låter dig återuppleva det underbara ljudet av kontor – hemma.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
cb-content-focus
Arbetsmiljö

Chefer som kan fokusera är framtidens vinnare

Känner du att livet innehåller för många distraktioner? Forskning visar tydligt att förmågan till fokuserad uppmärksamhet är en stor konkurrensfördel både på jobbet och i livet i stort. Samtidigt har vår förmåga att fokusera aldrig varit så utsatt för prövningar som nu. 
4 av 10: ”Chefen inte tillräckligt engagerad i hälsan på arbetsplatsen
Arbetsmiljö

4 av 10: ”Chefen inte tillräckligt engagerad i hälsan”

Trots att både fysiskt och psykiskt välmående på jobbet stått i fokus under senare år är många fortfarande missnöjda med hur frågan värderas på arbetsplatsen. Det framgår av en ny undersökning.

depp
Arbetsmiljö

Det avgör om chefen arbetar förebyggande mot psykisk ohälsa

Arbetsmiljölagen är glasklar: Förebyggande arbete mot psykisk ohälsa är en del av chefens ansvar. Så vad krävs för att chefen ska kunna ta det ansvaret?
positivledare
Arbetsmiljö

Byt strategi – och bli en mer positiv ledare

Sluta drömma om en problemfri arbetsplats. Lägg inte all energi på att försöka motivera dina medarbetare. Här får du tre tips på hur du ska tänka för att bli en mer positiv ledare.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
stress-2-2
Arbetsmiljö

Undersökning: Stresshantering på jobbet får underkänt

Fler än var tionde svensk har varit sjukskriven för stress under de senaste tre åren, enligt en ny undersökning.