good
Foto: Unsplash

Beröm från chefen bra för hälsan

Den chef som vill förbättra den psykosociala arbetsmiljön ska framför allt fokusera på att se och berömma sina medarbetare. Särskilt om arbetsmiljöproblemen bottnar i höga krav och medarbetaren lider av sömnproblem. Det enligt en ny dansk studie.

Positiv feedback för att främja hälsa på arbetsplatsen – det kan tyckas vara en självklarhet att chefen ska vara noga med detta. Men saken är lite mer komplicerad än så.

Det forskarna i studien från danska nationella centrumet för arbetsmiljöforskning fokuserat på är hur sömnproblem och psykosociala arbetsförhållanden interagerar i sambandet med långtidssjukskrivningar.

Studien har publicerats i Scandinavian Journal of Work, Environment and Health och tidningen Arbetsliv har skrivit om den.

Positiv feedback för att främja hälsa på arbetsplatsen – det kan tyckas vara en självklarhet att chefen ska vara noga med detta. Men saken är lite mer komplicerad än så.

Det forskarna i studien från danska nationella centrumet för arbetsmiljöforskning fokuserat på är hur sömnproblem och psykosociala arbetsförhållanden interagerar i sambandet med långtidssjukskrivningar.

Studien har publicerats i Scandinavian Journal of Work, Environment and Health.

I de psykosociala arbetsförhållandena är just beröm från chefen – eller överhuvudtaget att bli sedd som medarbetare – en viktig faktor.

Risken att bli sjukskriven är enligt studien 1,77 gånger större för personer med höga krav i arbetet och sömnproblem jämfört med de som inte lider av störd sömn och har lägre ställda krav på sig.

10 000 slumpvis utvalda personer ingick i studien. När forskarna jämförde sambandet mellan sömnproblem och långtidssjukskrivningar i 2313 fall visade sig höga krav på jobbet vara en faktor som stärkte sambandet – medan det var svagare hos de anställda som fick mycket uppskattning från chefen.

”För att förebygga långtidssjukskrivningar hos anställda med sömnproblem, bör man ta i beaktande att förändra arbetsplatsen med fokus på kraven på de anställda och uppskattning från chefen. Förändringar på arbetsplatsen med dessa faktorer i åtanke kan effektivt förebygga sjukskrivningar för målgruppen” skriver forskarna.

Läs också: 7 signaler på för hög arbetsbelastning

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

utbranning
Arbetsmiljö

Chefspsykologen: 7 tips för att undvika utbränning

Hösten är en tuff månad på många arbetsplatser. Antalet stressrelaterade sjukdomar ökar också i oktober, visar statistik. Så här ska du agera för att inte gå in i väggen.
elisabeth-wennstrom1
02:19 min
Annonssamarbete Chef + ManpowerGroup

Årets Chef: "Lär dig leda med Styrkefokus"

Video:

Fokusera på styrkorna för att lyfta dina medarbetare, ditt ledarskap och resultat. Elisabeth Wennström, Årets Chef 2018 berättar om modellen bakom hennes ledarskap.

hogpresterare-2
Arbetsmiljö

Så hindrar du medarbetarna – från att gå in i väggen

De levererar – gång på gång. Högpresterande medarbetare är en dröm för varje chef. Men konsekvenserna kan bli allvarliga om du inte tar hand om dessa på bästa sätt.
arbeta
Arbetsmiljö

9 skäl: Därför går du till jobbet – trots sjukdom

Det är förkylningstider. Men det hindrar oss inte från att gå till jobbet – trots sjukdom.
ledsen
Arbetsmiljö

Var fjärde chef känner psykiskt obehag – inför sitt jobb

Främst unga chefer har det tufft i arbetslivet, visar en ny undersökning.
mardaligt
Arbetsmiljö

Konflikt på jobbet: "Då ska chefen agera"

Tjafs, oenigheter och konflikter är vanliga i yrkeslivet. Som chef kan det vara svårt att veta när det är dags att “lägga sig i”. Ibland är det dock din skyldighet att agera.
Lars-Olof Moberg, Länsförsäkringar
Annonssamarbete Chef + &frankly

"Så hjälper vi varandra att växa"

Lars-Olof Moberg vände en negativ spiral. Mindre stress, mer engagemang hos medarbetarna – och 30 procents högre lönsamhet.
”Verktyget vi använder hjälpte oss att sätta igång en dialog och skapa förändring.”

hogpresterare-2
Arbetsmiljö

6 råd för att underlätta mellanchefens vardag

Mellanchefer pressas uppifrån och nerifrån. Här är 6 råd för hur du kan minska påfrestningen.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden