good
Foto: Unsplash

Beröm från chefen bra för hälsan

Den chef som vill förbättra den psykosociala arbetsmiljön ska framför allt fokusera på att se och berömma sina medarbetare. Särskilt om arbetsmiljöproblemen bottnar i höga krav och medarbetaren lider av sömnproblem. Det enligt en dansk studie.

Positiv feedback för att främja hälsa på arbetsplatsen – det kan tyckas vara en självklarhet att chefen ska vara noga med detta. Men saken är lite mer komplicerad än så.

Det forskarna i studien från danska nationella centrumet för arbetsmiljöforskning fokuserat på är hur sömnproblem och psykosociala arbetsförhållanden interagerar i sambandet med långtidssjukskrivningar.

Studien har publicerats i Scandinavian Journal of Work, Environment and Health och tidningen Arbetsliv har skrivit om den.

I de psykosociala arbetsförhållandena är just beröm från chefen – eller överhuvudtaget att bli sedd som medarbetare – en viktig faktor.

Risken att bli sjukskriven är enligt studien 1,77 gånger större för personer med höga krav i arbetet och sömnproblem jämfört med de som inte lider av störd sömn och har lägre ställda krav på sig.

10 000 slumpvis utvalda personer ingick i studien. När forskarna jämförde sambandet mellan sömnproblem och långtidssjukskrivningar i 2313 fall visade sig höga krav på jobbet vara en faktor som stärkte sambandet – medan det var svagare hos de anställda som fick mycket uppskattning från chefen.

”För att förebygga långtidssjukskrivningar hos anställda med sömnproblem, bör man ta i beaktande att förändra arbetsplatsen med fokus på kraven på de anställda och uppskattning från chefen. Förändringar på arbetsplatsen med dessa faktorer i åtanke kan effektivt förebygga sjukskrivningar för målgruppen” skriver forskarna.

Läs också: 7 signaler på för hög arbetsbelastning

prenumerera-chef-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

Kvinna som är trött efter ett videomöte
Arbetsmiljö

Kvinnor tröttare av digitala möten

En av sju kvinnor uppger att de blir mycket till extremt trötta av digitala möten. Betydligt färre män drabbas.

Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

Zoom-fria fredagar
Arbetsmiljö

De inför zoom-fria fredagar – för att motverka pandemitröttheten

Fredagar utan videomöten – så vill en av världens största banker stävja pandemitrötthet och förbättra hälsan bland medarbetarna.
Collage: Orolig person i folksamling samt livspussel i form av ett pussel
Arbetsmiljö

Fler söker stöd för oro och relationer – färre för livspusslet

Ökad sjukskrivning, ökad efterfrågan på psykologsamtal och ergonomigenomgångar. De negativa konsekvenserna av pandemin för såväl arbetsgivare och medarbetare börjar synas.
digital kbt kan hjälpa mot oro över coronakrisen
Arbetsmiljö

Digital hjälp effektivt vid covid-oro

Ett helt nyutvecklat digitalt självhjälpsprogram för att hantera oro vid covid-19 har visat sig ha god effekt. Deltagarna hade också en signifikant förbättrad daglig funktion på arbetet, enligt forskarna på Karolinska institutet.
fragortillmedarbetare
Arbetsmiljö

Tre frågor du borde ställa till dina medarbetare just nu

Under covid 19-krisen är det lätt att missa viktiga aspekter av ledarskapet. Här är tre frågor du borde ställa till dina medarbetare som chef.
Ansvaret för hur hybridarbetet ska ta form får inte landa på enskilda chefer utan är ett ledningsansvar, menar arbetsplatsstrategen Karin Ståhl på GoToWork. Foto: Magnus Liam Karlsson
Annonssamarbete Chef + GoToWork

5 tips för att lyckas med det nya arbetslivet

Arbetsplatsstrategen Karin Ståhl delar med sig av det viktigaste chefer behöver veta för att lyckas leda i det nya normala efter pandemin.

Illustration med kvinna som har ett zoom-möte i ett stökigt rum med tomflaskor.
Arbetsmiljö

Fyra av tio chefer ser tecken på missbruk bland medarbetarna

Nästan 45 procent av cheferna märker tecken på missbruk bland sina medarbetare, visar Chefs undersökning. ”En anmärkningsvärt hög andel”, säger Anna Thulin, vd för expertorganisationen Alna.