good
Foto: Unsplash

Beröm från chefen bra för hälsan

Den chef som vill förbättra den psykosociala arbetsmiljön ska framför allt fokusera på att se och berömma sina medarbetare. Särskilt om arbetsmiljöproblemen bottnar i höga krav och medarbetaren lider av sömnproblem. Det enligt en dansk studie.

Positiv feedback för att främja hälsa på arbetsplatsen – det kan tyckas vara en självklarhet att chefen ska vara noga med detta. Men saken är lite mer komplicerad än så.

Det forskarna i studien från danska nationella centrumet för arbetsmiljöforskning fokuserat på är hur sömnproblem och psykosociala arbetsförhållanden interagerar i sambandet med långtidssjukskrivningar.

Studien har publicerats i Scandinavian Journal of Work, Environment and Health och tidningen Arbetsliv har skrivit om den.

I de psykosociala arbetsförhållandena är just beröm från chefen – eller överhuvudtaget att bli sedd som medarbetare – en viktig faktor.

Risken att bli sjukskriven är enligt studien 1,77 gånger större för personer med höga krav i arbetet och sömnproblem jämfört med de som inte lider av störd sömn och har lägre ställda krav på sig.

10 000 slumpvis utvalda personer ingick i studien. När forskarna jämförde sambandet mellan sömnproblem och långtidssjukskrivningar i 2313 fall visade sig höga krav på jobbet vara en faktor som stärkte sambandet – medan det var svagare hos de anställda som fick mycket uppskattning från chefen.

”För att förebygga långtidssjukskrivningar hos anställda med sömnproblem, bör man ta i beaktande att förändra arbetsplatsen med fokus på kraven på de anställda och uppskattning från chefen. Förändringar på arbetsplatsen med dessa faktorer i åtanke kan effektivt förebygga sjukskrivningar för målgruppen” skriver forskarna.

Läs också: 7 signaler på för hög arbetsbelastning

chef_maj_2020-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

Regnbågsflagga
Arbetsmiljö

Checklista: Så jobbar du inkluderande med hbtq-frågor

Som chef har du enligt diskrimineringslagen ansvar för att skapa en inkluderande arbetsplats där ingen diskrimineras. Här är en checklista i 6 steg.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
Glad man bredvid en glad smiley och en stor hand som gör tummen upp
Arbetsmiljö

Oväntade corona-effekten: medarbetare mår bättre än tidigare

Trots coronaepidemins kraftigt negativa inverkan på svensk ekonomi trivs många medarbetare bättre på jobbet nu än före krisen. Det visar en ny rapport.
halsning
Arbetsmiljö

Ljudet av en annan kollega – ljuv musik på hemmakontoret

Reklambyrån Familjen lät videosamtalen vara igång efter mötestidens slut, för att medarbetarna skulle kunna höra ljudet av varandra. Nu har de tagit fram en specialsajt som låter dig återuppleva det underbara ljudet av kontor – hemma.
cb-content-focus
Arbetsmiljö

Chefer som kan fokusera är framtidens vinnare

Känner du att livet innehåller för många distraktioner? Forskning visar tydligt att förmågan till fokuserad uppmärksamhet är en stor konkurrensfördel både på jobbet och i livet i stort. Samtidigt har vår förmåga att fokusera aldrig varit så utsatt för prövningar som nu. 
4 av 10: ”Chefen inte tillräckligt engagerad i hälsan på arbetsplatsen
Arbetsmiljö

4 av 10: ”Chefen inte tillräckligt engagerad i hälsan”

Trots att både fysiskt och psykiskt välmående på jobbet stått i fokus under senare år är många fortfarande missnöjda med hur frågan värderas på arbetsplatsen. Det framgår av en ny undersökning.

al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
depp
Arbetsmiljö

Det avgör om chefen arbetar förebyggande mot psykisk ohälsa

Arbetsmiljölagen är glasklar: Förebyggande arbete mot psykisk ohälsa är en del av chefens ansvar. Så vad krävs för att chefen ska kunna ta det ansvaret?