Chefen som är bäst för ekonomin

Verksamhetsutveckling
Text:
Publicerad

Det är affärssystemleverantören Epicor Software som i samarbete med Redshift Research har gjort undersökningen. De har jämfört 1500 finansiella beslutsfattares olika ledarstilar och företagens vinst under senaste året.

Deltagarna fick bland annat svara på hur de tar beslut för företaget och cheferna delades sedan in i sex olika kategorier utifrån svaren.

De kunde se att 72 procent av företagen med så kallade revolutionära ledare gått med vinst medan endast 56 procent av företagen med en traditionell ledare gjort det.

”Men det går inte att säga vilken ledarstil som är bäst. Det beror på vad företaget behöver och vad de vill uppnå med sin ekonomichef”, säger Martin Hill som är vice marknadschef på Epicor Software.

Andel av företagen med respektive ledarstil som gått med vinst senaste året. Grafik: Epicor Software

Att studien gjordes på endast ekonomichefer beror på att de, till skillnad från andra sorters chefer, har liknande uppgifter oavsett vilken bransch de verkar inom. Vilket gör det lättare att se ett samband, menar Martin Hill.

De sex ledarstilarna och andel procent av cheferna med den ledarstilen

Revolutionären (20%): Skapar mest vinst. En karismatisk ledare, risktagande och orädd för förändring. Låter ingenting hänga i luften och sätter ofta höga mål.

Visionären (9%): Arbetar utanför formella strukturer och gillar att ta beslut baserade på erfarenhet och och intuition.

Politikern (27%): Försiktiga ledare som föredrar att höra vad deras team tycker inför viktiga beslut. Metodiska och fokuserar på teamet.

Vårdaren (18%): Öppen för förändring när den är väl planerad. De fördröjer hellre en förändring för att dubbelkolla, än att riskera att misslyckas. De är mer öppna än övriga ledartyper för att teamet ska ta fler beslut i framtiden.

Traditionalisten (9%) : Skapar minst vinst i företaget. Är väldigt bra när systemen och företaget fungerar som det ska men mindre bra när förändring behövs. Tar sällan hänsyn till andras åsikter när de tar beslut.

Ledaren (17%): Sätter höga och utmanande mål. Är kreativa och tänjer gärna på reglerna. Går ofta på magkänsla när de tar beslut.

De två ledarstilarna som är mest lönsamma för företagen är ’revolutionären’ och ’ledaren’. Chefer med den här ledarstilen har flera saker gemensamt. De är kreativa, orädda för förändring och utmanar företagskulturen, vilket ofta ses som accepterat goda ledaregenskaper.

Förvånande var däremot att de ofta fattar beslut på intuition och magkänsla. Något som professor Dimitrios Tsivrikos, från University College London som har kommenterat rapporten, menar är riskfyllt.

Martin Hill, vice marknadschef, Epicor Software

Martin Hill, vice marknadschef, Epicor Software

”Händelser som är lätta att komma ihåg uppfattas ofta som att de även förekommer mer frekvent. Framgångsrika beslut som fattats på magkänsla är lättare att komma ihåg än de beslut som misslyckats. Vilket kan uppfattas som att de förekommer oftare. Det kan få ledaren att lita mer på magkänslan än vad som ibland är rationellt,” säger han.

Och en traditionell chef, som enligt undersökningen kommer att skapa minst vinst för företagen, behöver inte alltid vara dåligt. Det kan vara ett bra val i rätt situation, menar Martin Hill.

Till exempel för att balansera upp en annan mer revolutionär ledare eller i ett skede när ett företag behöver struktureras upp.

Martin Hill tar Apples förra vd, Steve Jobs, som fick lämna Apple på 80-talet, som exempel.

”Steve Jobs var en typisk visionär. Han var kreativ, hade stora visioner och tänker utanför boxen. Men Apple behövde balansera upp hans visionära och kreativa sida och ta in någon annan,” säger Martin Hill.

Steve Jobs kom tillbaka till Apple efter några år och revolutionerade, som vi alla vet, så småningom företaget.

”De allra flesta ledare har nog lite av varje i sig. Jag tror att en balans med en blandning av flera olika ledarstilar är det allra bästa”, säger Martin Hill.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.