»Cheferna kommer i kläm«

Verksamhetsutveckling
Text: Redaktionen
Publicerad

Att företag faller för att införa nya styrsystem med jämna mellanrum är inte konstigt, menar Sven Siverbo, professor i företagsekonomi på Karlstads universitet och Johan Åkesson, forskare på Handelshögskolan i Göteborg.
»Det är svårt att motstå frestelsen. Nya styrsystem presenteras oerhört skickligt och lanseras som att de ska lösa en mängd problem«, säger Johan Åkesson.

Tillsammans med Sven Siverbo har han under en längre tid studerat styrsystem i offentlig och privat sektor. De har kommit fram till att chefer lever i en miljö där de snart drunknar i styrmedel. Målstyrning krockar med processtyrning som krockar med värdegrundsarbetet, som krockar med att man ska vara kundorienterad.

Cheferna har många gånger fullt upp med att hantera de olika styrverktygen och hinner inte med att sköta sin verksamhet.

Siverbo och Åkesson menar att överdosen leder till tre problem:
1. De olika koncepten (målstyrning och processtyrning exempelvis) kommer inte alltid överens med varandra.
2. För mycket styrning stjälper snarare än hjälper.
3. Verksamhetschefer och mellanchefer kommer i kläm.

På konsultbolaget Preeras temafrukost i Stockholm i dag gavs en bild av hur verkligheten ser ut för de chefer som lever i en djungel av styrsystem.

En konsekvens är att antalet mätpunkter har ökat dramatiskt de senaste åren. Fler aspekter mäts och fler mål ska uppnås. Målstyrning infördes från början för att fokusera chefernas och medarbetarnas uppmärksamhet, men om man sätter upp allt för många mål blir följden att allting räknas som viktigt.
»Då hamnar inte uppmärksamheten på något av målen«, säger Johan Åkesson.

Han har också märkt att målstyrning används på fel sätt.
Den var tänkt som en reform av den föråldrade detaljstyrningen, men riktigt så har det inte blivit.
»I målen ingår ibland förtäckt detaljstyrning, som att säljare ska ringa ett visst antal samtal. Mål ska handla om effekt, inte om hur arbetet utförs«, säger Johan Åkesson.

Dessutom finns det ytterligare en arbetsuppgift som skapar förvirring och stress för cheferna.
»Ovanpå processtyrning och målstyrning har chefen ofta på sitt bord att driva ett värdegrundsarbete. Då blir det riktigt synd om verksamhetscheferna.«

Det är en dyster bild som Johan Åkesson och Sven Sivebro målar upp när de talar om chefernas vardag, där de hela tiden får motstridiga signaler om vilket styrsystem som gäller. Men de hävdar att cheferna kan göra något åt situationen.
»Jag skulle råda cheferna att vara lite kaxigare och våga göra motstånd när ledningen vill införa ytterligare ett styrsystem utan att ta bort något gammalt.«


Har du fått en överdos av styrverktyg? Kommentera nedan!

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.