»De gick från intellekt till känsla«

Verksamhetsutveckling
Text: Redaktionen
Publicerad

Varför har ni haft en workshop om storytelling?
»Vi ville skapa mer engagemang och stolthet över företaget bland våra medarbetare. Vår tanke var att det skulle få medarbetarna att känna mer passion för sitt arbete.«

Hur organiserade ni det?
»Idén var att alla skulle dela med sig och berätta om ett ögonblick eller tillfälle då de känt sig stolta över företaget. Sedan lade vi en hel eftermiddag på att lyssna på varandras historier. Och de berörde mig verkligen. De gav en bra bild av varför våra medarbetare har valt att arbeta på Procter and Gamble.«

Hur påverkade det era medarbetare?
»Efter workshopen märkte jag att de började prata med varandra om de olika historierna, och hur de fick dem att börja tänka på vilken mening de skapade i sitt arbete. Det blev väldigt personligt.«

Var det något som överraskade dig?
»Några var lite skeptiska innan vi började, men sedan blev alla engagerade. De fick möjlighet att läsa alla berättelserna, och såg hur de andra reagerade på dem. De gick från att vara intellektuella till känslomässiga medarbetare.«

Hur kan andra chefer göra detta i sin verksamhet?
»Man behöver ha ett övergripande mål – exempelvis att skapa mer stolthet eller förtroende. Det måste vara ett mål som länkar samman alla medarbetare.«

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.