Dags att sluta ”ställa upp”! Så sätter du gränser på jobbet
Är du den som alltid ”ställer upp” när det behövs? Då är det läge att bli mer selektiv. Vi ger dig fyra strategier för hur du ska sätta dina egna gränser.
Avstå att rutinmässigt jobba (ytterligare) övertid när det krisar i organisationen, även om det på kort sikt får dig att känna dig som en hjälte för att du ”ställer upp”.
Det är viktigare för både dig och verksamheten att du håller på lång sikt.
Var selektiv till vad du tackar ja till.
Här några råd för att sätta egna gränser och slå vakt om dem.
4 strategier – så sätter du dina egna gränser på jobbet
1. Avgör när du ska erbjuda din kompetens och när du ska avstå beroende på om du känner att du kan bidra effektivt och konstruktivt, utan att slå sönder ditt eget schema.
2. Bli specifik innan du tackar ja till uppdraget. Kan målet formuleras och mätas så att du vet när du uppnått det som efterfrågas? Hur lång tid kommer det att ta? Hur många timmar? Först när du vet detta kan du avgöra om du är den som ska göra det.
3. Hitta ett sätt att tacka nej snyggt om du ser att ditt riktiga uppdrag kommer att fara illa. Varför är det bäst för både dig och företaget att du tackar nej?
4. Hitta de små sakerna som kan skydda din tid. Blocka viktig tid i almanackan. Om du begränsar din tid eller tillgänglighet, var noga med att informera varför.
Tips från Harvard Business Review (HBR).
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.