Därför måste chefer förstå epidemiologi
Det mesta, om man frågar trendspanaren och författaren Göran Adlén.
I sin årliga trendrapport hävdar han att kunskap om epidemiologi är direkt avgörande om man vill nå fram i det ”infernaliskt informativa inferno” vi alla lever i.
Enligt Adlén måste chefer och företagsledare först och främst skapa spännande berättelser om sina produkter och varumärken. För att sedan nå ut med berättelserna måste cheferna förstå hur epidemier sprids.
Först när man förstår varför vissa virus (produkter, varumärken) sprids snabbare än andra, eller när man lyckas definiera särskilt stora smittbärare (trendsättande kunder), kan man lyckas tränga igenom bruset.
”Varför skulle alla plötsligt ha spikmattor sommaren 2009? Och hur har det lilla företaget bakom godissorten hallonlakritsskalle lyckats bli det tredje mest populära svenska varumärket på Facebook? För att förstå marknadsföring i dag måste man förstå epidemiologi”, säger Göran Adlén.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.