Topplista: Världens bästa företagssånger
Uppdaterad 6 november 2014. Ursprungligen publicerad december 2012. Sedan dess har några av företagen, tyvärr, plockat bort filmerna från Youtube.
Företagssångerna är tacksamma måltavlor för spott och spe. Men likväl fortsätter de att dyka upp, i förhoppning om att sprida stolthet och vi-känsla i företaget.
Sist på tur är en rekryteringsfilm från SL:s glada (?) 90-tal, som den senaste tiden har spridits som en löpeld på sociala medier.
Ibland gränsar företagssångerna till reklam, men lika ofta präglas de av en positiv gör-det-själv-känsla. Och de är fulla av nödrim och omständliga företagsnamn som inte alls är avsedda att passa in i en låttext.
Man kan lätt tro att det är chefer med en obesvarad kärlek till scenen som står bakom dessa sånger, men det är inte så länge sedan som den Oscarsbelönade kompositören AR Rahman skrev en sång på uppdrag av den indiska biltillverkaren Hero (”There is a hero within us all”).
Det finns nästan lika många bloggar om fenomenet som det finns corporate anthems. Och många av dem håller KPMG:s ”We’re strong as can be” som den främsta företagssången. Säg vad du vill om låten, men det är uppenbart att den besitter krafter som kan lyfta ett varumärke.
Ulrika Westin, kommunikationsdirektör på KPMG i Sverige konstaterar att det inte är någon låt som används av företaget i Sverige. Samt att den ”förmodligen inte skulle ha sålt platina år 2012”.
”Däremot kan jag till min glädje konstatera att låten i en artikel i den brittiska tidningen Guardian häromåret rankades före både PwC:s och Ernst & Youngs bidrag”, säger hon.
”Att sång och musik engagerar och svetsar samman människor är ett välkänt faktum. Se bara på vilket engagemang som svenskarna visar schlagerfestivalen och Loreen.”
Chefs topplista
Apple: We are Apple
Det var inte enbart med persondatorn som Apple var pionjär. Redan 1984 gjordes den här programförklaringen. ”Det här är bara början”, är temat för den struttiga sången, som har uppenbara stölder från Irene Caras ledmotiv till filmen Flashdance. Men vem minns den i dag? Och hur många känner i dag till varumärket Apple?
Gazprom: The Gazprom song
Det börjar som en smäktande ballad om företagets pålitlighet men mynnar ut i en stompig rysk folksång där tonartsbytet utgör kronan på schlagerverket. I videon, där Vladimir Tumayev, chef inom ryska gasbolaget Gazprom, är stjärnan, sparas inte på krutet. Eller gasen.
SL: Rekrytering när den är som… bäst? Musikvideon till låten ”Kan vi – kan du” innehåller synkroniserad dans, bluescreen-bonanza och käcka medarbetare som verkligen, verkligen (verkligen) älskar sina jobb:
Nihon Break Industry: Japanska män slår sönder saker med tuffa verktyg. Oklart vad texten handlar om, även om raden ”Break it!” verkar summera allt:
Coal India Limited: Freddy Mercury är inte död! Han säljer kol i Indien. Förbrödring, svullna muskler och kängor i motljus i trallvänlig förening:
PwC: Ingen slår PwC på fingrarna när det gäller antalet företagssånger. Ingen musikalisk genre har lämnats outforskad. Här får en yster rap symbolisera globalisering:
Bubblare! Företagssånger vi GÄRNA vill se på Youtube (igen):
Vattenfall: The Vattenfall song
Videon och texten talar samma språk: vi har gjort det här själva. Med hjälp av uppsluppna leenden, luftgitarrsolon och bilder på kolkraftverk vill Vattenfall förmedla känslan av hemtrevnad och lättsamhet.
KPMG: We’re as strong as can be
Lovsång! Åttiotalsproduktion! Nödrim! KPMG sätter standarden för hur en corporate anthem ska låta genom att skapa en riktig gräddbakelse till sång. Ostig? Javisst. Men försök få den ur huvudet efteråt. Får ”We are the world” att kännas sparsmakad.
Mäklarringen: En öppen dörr till din framtid
En vacker, lätt bluesig kvinnostämma sjunger en ödesmättad sång om att ge sig ut i livet. Och att skaffa sig en schysst lya. Ingen schlagerexpert i världen skulle ens försöka få in företagets namn i en refrängtext. Men Mäklarringen är ingen schlagerexpert.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.