Cheftest: Fredrik Lindgren, vd Kungliga Operan

Cheftest Fredrik Lindgren är operasångaren som gick på Handels och blev vd för Kungliga Operan. Hans första tid har kantats av svåra utmaningar — en medarbetare dog i en arbetsplatsolycka. För dörren står nu flera års renovering, som vållat debatt om såväl finansiering, som lämpliga lokaler för tillfällig evakuering.

Cheftest
Publicerad
Fredrik Lindgren. Foto: Stina Gullander

Sällan har väl uttrycket ”det ska fan vara teaterdirektör” passat så bra som på Kungliga Operan just nu. 

En renovering och ombyggnation står för dörren, vilket skjutits upp i ett drygt decennium och under fem kulturministrar.

Tillfälliga lokaler för de fem ombyggnadsåren ska hittas.

En knapp miljard kronor ska samlas in för att finansiera den utbyggnad Operan helst vill ha samtidigt som tiotals miljoner ska sparas på verksamheten de närmaste tre åren. 

I höstas dog en medarbetare i en arbetsplatsolycka som Operan tilldömdes ansvar för. I våras gick operachefen Michael Cavanagh bort efter ett halvårs svår sjukdom. Ett antal viktiga chefsrekryteringar pågår.

”En av dessa kriser kunde vara nog. Att vd Fredrik Lindgren står upp och organisationen mår bra – det är i sig ett mirakel”, säger en av dem Chef har talat med.

Men sällan har det heller funnits någon så lämpad att ro sin fan i land som Fredrik Lindgren, om man ska tro Chefs källor. 

fredrik lindgren

Gör: Vd för Kungliga Operan AB sedan 1 juli 2022.

Bor: Bromma, Stockholm.

Familj: Hustru och en dotter.

Ålder: 57 år.

Karriär i korthet: Gick Adolf Fredriks musikklasser och är körsångare sedan barnsben. Ekonomexamen från Handelshögskolan 1987–1992 och sångstudier vid Operastudio 67, 1992–1993. Arbetat med finansförvaltning och som kommunikationschef på Investor 1997–2009. Arbetade med Kunskapsskolans internationella koncept 2009–2012. Vd för Kunskapsskolan 2012–2022.

Det var flera som hörde det berömda klicket när de fick veta vem som skulle bli Operans nya vd från 1 juli 2022. Klockrent, tänkte många.

”Han är precis vad Operan behöver just nu”, säger en av källorna.

Några var dock oroliga att han skulle vara för snäll.

”Men han är mycket hårdare än vad man tror”, säger en annan. 

Och en tredje tillägger:

”När det blir allvar ser man hans integritet, han viker inte ner sig.”

Vi kan återkomma till den där snällheten som ibland framställs som en belastning. Men låt oss börja från början. 

Fredrik Lindgren föddes i februari 1967 och växte upp på Södermalm i Stockholm ”i en kulturintresserad familj”, enligt vad som står att läsa i tidningsarkiven.

Operans vd Fredrik Lindgren beskrivs som oerhört kommunikativ. Foto: Henrik Montgomery

Han sjöng i Stockholms gosskör mer än halva sin barndom och tog studenten från Stockholms musikgymnasium, men efter studenten blev det ekonomexamen från Handelshögskolan.

Även om han också har en utbildning i operasång från Operastudio 67 valde han näringslivet och 1997 klev han rakt in i storfinansens högborg, Investor. 

Efter tre år på finansavdelningen och två år som IR-ansvarig blev han kommunikationschef på Wallenbergs maktbolag.

Här, precis som på alla Fredrik Lindgrens arbetsplatser, fick kollegerna njuta av hans sång:

”Olika operor var ett stående inslag på fester. Inte ett öga var torrt”, berättar en som arbetade där samtidigt.

Redan här lägger han grunden för det som uppges vara en av hans styrkor: sitt stora personliga nätverk.

Man kan också anta att det är ett resultat av det som i praktiken alla Chef har talat med nämner: Fredrik Lindgren är genuint intresserad av och nyfiken på människor. Samt av den verksamhet han driver.

”Han har en otrolig förmåga att få med sig folk och få dem att vilja göra sitt bästa.”

Den uppmärksamhet han ägnar de som jobbar med honom, både nära och en bit ifrån, uppges vara mycket motiverande:

”Han ser alla och pratar med alla oavsett position”, är en återkommande beskrivning.

”Man gillar Fredrik. Det är omöjligt att inte tycka om honom”, säger flera av dem som Chef talat med från olika perioder i Fredrik Lindgrens karriär.

Det är inte många som överhuvudtaget kan hitta något negativt att säga om honom. Oerhört sympatisk, trevlig, inlyssnande i sitt ledarskap, varm, inkluderande, tillgänglig, prestigelös, engagerad, intresserad är vanligt förekommande beskrivningar.

Dessutom lugn, analytisk, strategisk och smart. Kunnig på strukturer, siffror och flöden. Därtill en arbetsmyra vittnar flera om.

”Han är en person med många strängar på sin lyra, han har en bred förmåga och han levererar”, säger en person som Chef har talat med.

Även fackliga representanter från de arbetsplatser som Fredrik Lindgren lett lovordar honom. Liksom styrelsekolleger i de styrelser han medverkar; Hellas Tennis AB, Sigtunaskolan Humanistiska Läroverket och Region Stockholms jury för Årets nybyggare.

2026 ska Operahuset byggas om, Fredrik Lindgren behöver hitta ett tillfälligt hem för verksamheten under fem år. Han behöver även samla in en miljard kronor från annat håll utöver statskassans budgeterade 3,1 miljarder. Foto: Markus Gårder

Framför allt beskrivs Fredrik Lindgren som en visionär lagledare som leder genom att bygga relationer och kultur.

”Han har en otrolig förmåga att få med sig folk och få dem att vilja göra sitt bästa”, säger en person som jobbade nära honom under flera år.

”Att han såg och genuint intresserade sig för alla skapade stor lojalitet i verksamheten”, säger en annan.

När han efter tolv år lämnade Investor var det för Kunskapsskolan där han snart blev vd. Han kom in i en ganska svår period, med elevtapp, sämre ekonomi och missnöje.

Det beskrivs av flera att han vände det läget genom att ständigt kommunicera och lyfta frågorna: Varför är vi här? Vad ska vår verksamhet vara bra för?

”Jag tror att han gjorde det mycket genom sin person, genom hur han mötte människor. Han var duktig på att vara ute på skolorna, vara tillgänglig och bygga relationer. Han kunde ägna en halvtimme före ett möte åt att prata med vaktmästaren”, säger en av dem som Chef talat med.

Relationsskapandet hade effekt. Av Kunskapsskolans 1 500 medarbetare sägs det att uppskattningsvis två tredjedelar upplevde att de ”typ kände honom lite”.

 ”Han skulle behöva ta tjuren vid hornen och peka med hela handen lite mer.”

Lika duktig som han sägs vara på att trovärdigt småsnacka intresserat i korridorer, lika mycket älskar denna estradör scenen i stora sammanhang. 

2015 firade Kunskapsskolan 15 år. Alla företagets medarbetare firade jubileet på den festliga kickoffen i Norrköping. Kunskapsskolans All star-band stod för middagsunderhållningen. 

”När vd kliver upp på scenen, backad av ett rockband med musiklärare, och sjunger ’Let me entertain you’ blev det succé”, säger en av de som var där.

Även om de flesta uppskattar musik och show på fester har de praktiskt-estetiska ämnena inte alltid lika stor status i skolan.

”Om man som ledare lyfter upp och synliggör de delarna i organisationen som inte har så hög status så betyder det mycket för de medarbetarna. Han gjorde mycket för kulturen på Kunskapsskolan”, säger en av dem. 

resultat kungliga operan

  • Kungliga Operan grundades år 1773 av Gustav III. Sveriges nationalscen för opera och balett firade därmed 250 år förra året. Verksamheten består av Kungliga Operan, Kungliga Baletten, Kungliga Hovkapellet, Kungliga Operans kör och Unga Operan. 
  • 2023 gjordes, enligt årsredovisningen, 20 produktioner och totalt spelades 1 224 föreställningar. Antalet besökare på olika aktiviteter ökade till 287 363, och 458 403 personer tog del av verksamheten på olika digitala plattformar. 
  • Operans nettoomsättning var 118,2 miljoner kronor och bolaget finansierade 19 procent av sin verksamhet. Statsbidraget var 511,8 miljoner. Rörelseresultatet blev 2023 en förlust på nästan 9 miljoner. Vid årsskiftet hade bolaget 542 fast anställda. 
  • Kungliga Operans kostymförråd omfattar totalt cirka 100 000 kostymer, 10 000 par skor och stövlar och cirka 3 500 peruker. Mellan 1 000 och 1 500 kostymer tillverkas per år samt cirka 300 peruker.

Alla som Chef har talat med beskriver Fredrik Lindgren som beslutsför. Men en del med tillägget att ”det kunde gärna få gå lite snabbare”.

Han beskrivs vara den eftertänksamma typen som hellre sover en natt extra på saken, tar in alla fakta och gör sin analys innan han tar beslut.

Men när läget blir akut kan medarbetare absolut få besked på uppstuds.

”Han har starka grundvärderingar och en fantastisk inre kompass, han vet intuitivt vad som är rätt att göra i kniviga situationer”, kommenterar en källa.

Konflikthantering är det som flest ser som en svagare sida honom.

Han avvaktar hellre än kliver in. Inte så att han upplevs som direkt konflikträdd, nej, det vill ingen säga, men hans metod är att konstruktivt prata sig igenom skav och grums innan det blir konflikt, enligt Chefs källor. 

”Han är duktig på att hantera stökiga situationer på ett bra och mjukt sätt”, säger en person.

Många vittnar om att hans lugna sätt gjutit olja på många upprörda vågor.

Lika duktig som Fredrik Lindgren sägs vara på att trovärdigt småsnacka intresserat i korridorer, lika mycket älskar denna estradör scenen i stora sammanhang. Här tillsammans med balettchef Nicolas Le Riche när Luisa Lopez utses till premiärdansare i Kungliga Baletten. Foto: Markus Gårder

Risken är att det kan gå lite för lång tid innan han kliver in, och det är nu vi kommer till det här med snällheten. Att den på ytan lätt kan missförstås för mesighet. 

”Han skulle behöva ta tjuren vid hornen och peka med hela handen lite mer”, säger en person.

Andra menar att det helt enkelt inte är visionären Fredrik Lindgrens grej. Han förväntar sig att medarbetarna fattar själva.

”Han pekar inte med hela handen – han sveper med hela armen.”

Det som – till slut – sägs göra honom arg är när människor intrigerar och skapar konflikter och när de sätter sig själva före verksamheten, visionen, målet. Då kan han sätta ner foten och säga till på skarpen.

”Med honom som chef måste man leva upp till visionen. Han kräver engagemang. Och han får också saker att hända.”

Fredrik Lindgrens arbetsveckor kan vara upp till 60 timmar och ofta två eller tre kvällar med representation och föreställningar.

Precis som på Kunskapsskolan berättas det om hur han rör sig ute i verksamheten, är tillgänglig, nyfiken och närvarande. Precis i början av uppdraget ville han ut och praktisera åtminstone en dag hos allt från kostymateljén till scentekniken.

Till exempel satt han en hel föreställning nere i orkesterdiket för att han ville uppleva den därifrån. Han möblerade om sitt chefsrum till ett mindre konferensrum där han satte sitt skrivbord i ena hörnet. Transparens och öppenhet är ord som ofta nämns.

CHEFTEST FREDRIK LINDGREN: 34/40 POÄNG

Ledarstil 4/5

Beskrivs som genuint intresserad. Ett ledarskap byggt på lika delar relation och vision. Beskrivs som prestigelös, inlyssnande, analytisk, smart och eftertänksam. Samtidigt karismatisk och entusiasmerande med tydliga värderingar och en inre kompass, som intuitivt tar välgrundade beslut och får med sig medarbetarna.

Delegering 4/5

Visar tillit till medarbetarnas kompetens, ger stort förtroende och är tillgänglig vid behov. Vänder kritik till konstruktiv guidning. Prestigelös och samarbetande. Sägs även se sina egna begränsningar och räds inte att be om hjälp. Lyfter gärna fram andra.

Motivation 5/5

Världsklass, är ett av superlativen som haglar från Chefs källor. Upplevs entusiasmera och skapa energi. Hans förmåga att se och prata med alla imponerar. Med en liten insats får han medarbetare att prestera sitt yttersta. Uppskattad som bollplank.

Konflikthantering 3/5

Hans sämsta gren, enligt flera, men beskrivs ändå som lugn, saklig, rak och lösningsorienterad. Undviker konflikter och försöker se till att de inte uppstår. Skulle kunna vara modigare och kliva in snabbare, tycker en del, men han beskrivs inte som uttalat konflikträdd. Tålamodet tar slut när människor intrigerar eller sätter sig själva före verksamhetens bästa.

Kommunikation 5/5

Även här är det samlade omdömet världsklass. Han sägs behärska alla delar av kommunikationen; internt, externt, digitalt, skriftligt, från en scen och mellan fyra ögon. En mycket tonsäker stilist i skilda sammanhang som ledigt pratar med både kungen och skolvaktmästare. Tillgänglig och svarar snabbt på mejl. Dörren är mer öppen än stängd. 

Beslutsfattande 4/5

Mer eftertänksam än spontan. Beskrivs som beslutsför, och när så krävs levererar han snabba beslut på uppstuds. Men helst lyssnar han in brett och ser till att få alla fakta på bordet. Involverar endast dem han anser vara relevanta för respektive fråga. Har en stor förmåga att få saker gjorda.

Rekrytering 4/5

En människokännare som vet värdet av bra folk. Han har koll på verksamheten och ser var organisationen behöver förstärkas. Rekryterar analytiskt. Ledningsgruppen består av åtta kvinnor och två män, varav två utlandsfödda.

Personlighet 5/5

”Det är omöjligt att inte gilla Fredrik”, säger i princip alla Chef talat med. Varm, sympatisk, utåtriktad, omtänksam, bjuder på sig själv, har nära till skratt. Dessutom intelligent, kunnig och ambitiös. Sägs vara en mycket god tennisspelare. Tycker om att resa i Frankrike med hustrun Catharina och dottern.

Torsdagen den 21 september 2023 inträffade det som inte får hända.

En scenmedarbetare dog när han föll 13 meter från en balkong under ett arbetspass.

Arbetsmiljöverket polisanmälde olyckan och Kungliga Operan dömdes till 3 miljoner i böter för att de misslyckats med att förebygga olyckan.

De som Chef har talat med berättar om en närvarande och inkännande vd som ”gjorde allt rätt” när katastrofen var ett faktum. Ställde in föreställningarna, tog hand om personalen, betalade böterna och beställde en egen arbetsmiljöutredning.

Här blev hans kommunikativa styrka tydlig för medarbetarna:

”Där var han helt fantastisk. Också när det har känts svart, svart, svart har han en förmåga att runda av möten och ändra stämningen till beslutsam positivitet”, berättar någon.

”Även om det var en fruktansvärd olycka och han var ytterst ansvarig stärkte händelsen hans förtroende inne i huset”, säger en annan.

Under våren har Fredrik Lindgren haft en handfull viktiga rekryteringar att hantera.

Under sommaren har en ny orkesterchef för Hovkapellet anställts, Gesa Johanns från Mecklenburgische Staatskapelle i Tyskland.

Och framöver ska ytterligare tre nyckelpersoner rekryteras – förutom chef för Operan, även till Baletten samt tekniska avdelningen.

Torsdagen den 21 september 2023 dog en medarbetare när han föll 13 meter från en balkong under ett arbetspass. Arbetsmiljöverket polisanmälde olyckan och Kungliga Operan dömdes till 3 miljoner i böter för att de misslyckats med att förebygga olyckan. Foto: Markus Gårder

De som rekryterats av Fredrik Lindgren vittnar om en närvarande och nyfiken intervjuare och en grundlig process. Han verkar förutse när behov håller på att uppstå i organisationen samt vilka personer som kan passa i vilka roller.

De som rekryterat tillsammans med honom vittnar om detsamma. Samt att han gärna tar in andras åsikter i början av processen, men håller korten nära kroppen när det närmar sig beslut.

Om han sitter med som den rekryterande chefens chef, tar han inte över utan låter den rekryterande chefen styra.

Ledningsgruppen består för närvarande av åtta kvinnor och två män, inklusive Fredrik själv. Två av dem är födda utanför Sverige, i Frankrike och Tyskland.

Fredrik Lindgren ger sin personal stort mandat och litar på att de säger till när de behöver hans hjälp. När de gör det uppskattas han för sin tillgänglighet och att de inte behöver känna oro för att misslyckas.

Hans kritik beskrivs av Chefs källor snarast som ”en framåtsyftande guidning” i hur man utför uppgiften.

Han sägs bra på att delegera, trots att han i sin entusiasm ibland sägs sätta lite väl många grytor på spisen utan att ta ansvar för att de inte kokar över. Var ansvaret då faller är inte alltid så tydligt.

Men överlag beskrivs han som prestigelös och sägs inte ha svårt att själv be om hjälp när någon annan lämpar sig bättre för en uppgift.

Eller som en medarbetare uttrycker det:

”Han är omdömesgill och har självinsikt, vilket är en jätteviktig egenskap hos chefer.”

”När det blir allvar ser man hans integritet, han viker inte ner sig.”

I april visade Fredrik Lindgren upp ytterligare bevis på sin kommunikativa och strategiska förmåga.

När Statens fastighetsverk presenterade förslaget till framtida operahus kallade Operan också till presskonferens.

I fastighetsverkets förslag placerades musikerna i Hovkapellet i en annan byggnad, Musikaliska.

En urdålig lösning, enligt Operan, som framhöll det så kallade ”Alternativet” där hela Operans verksamhet rymdes inom det nya operahusets väggar, men andra verksamheter i huset fick stryka på foten.

Samt ett alternativ till större utbyggnad som spräcker budgeten med nästan en miljard.

Visst gav Fredrik Lindgren intervjuer, men han samlade också sina trupper och uppmanade dem att själva tala för sin sak.

På presskonferensen deltog Hovkapellets ledare och redogjorde för hur förflyttning påverkar instrumenten. Facket pratade arbetsmiljö, andra lyfte fram problem med logistik och transport. 

Genomslaget i medierna blev stort. I juli kom regeringens beslut: Statens fastighetsverk får uppdraget att hitta ett sätt att bygga om operahuset så att även Hovkapellet får plats.

Dessutom: Den större utbyggnad som Operan önskar sig och kostar nästan en miljard mer än budgetens 3,1 miljarder, säger regeringen just nu inte nej till. Om någon annan finansierar mellanskillnaden.

”Jag har återigen blivit påmind om att man aldrig blir färdig varken som ledare eller som människa”, säger Fredrik Lindgren. Foto: Markus Gårder

Nästa utmaning är alltså att samla in en knapp miljard kronor från andra håll än statskassan:

”Det arbetet kommer att ligga på Fredrik och det har säkert redan börjat. Han är otroligt bra på att se vad han behöver göra för att det han vill ska hända om sex månader faktiskt händer”, säger en av Chefs källor.

Trots den enorma summan finns gott hopp bland dem Chef talat med om att han ska lyckas. 

”Om någon kan hantera detta så är det Fredrik Lindgren”, säger en annan av källorna.

Dessutom ska han hitta ett tillfälligt hem under de fem år operahuset ska byggas om, med start 2026.

Genom de många röster Chef lyssnat till glider ibland ett stråk av rädsla att han inte ska orka med den utmaning och arbetsbörda jobbet innebär.

Som svagheter i ledarskapet nämns flera gånger oförmågan att ta ledigt och viljan att alltid vara så tillgänglig. Vd-uppdraget för Kungliga Operan de närmaste tio åren beskrivs som en nästan omänsklig uppgift. 

”Men jag tror att han kommer att lyckas jättebra. Han är väldigt målmedveten och en erfaren ledare. Han förstår komplexa sammanhang och han har förmågan att be om hjälp. Jag hoppas att han håller och tycker att det är kul,” säger en medarbetare.

Flera personer nämner Fredrik Lindgrens personlighet som hans främsta ledaregenskap. Hans engagemang och intresse gör honom till en samlande ledare vars entusiasm smittar av sig.

”Han har odlat sin egen personlighet till sitt ledarskap”, säger en tidigare nära medarbetare.

Den genuiniteten skapar trygghet:

”Han är sig själv i sin yrkesroll och är trygg i det. Det gör att jag kan vara trygg i att vara mig själv”, säger en nuvarande medarbetare.

Så gör vi Cheftestet. Cheftestet bygger på gedigen research och intervjuer med en mängd personer – alltid minst 20 – som arbetar och har arbetat med den berörda chefen. Vi talar med personer på olika nivåer och från olika sammanhang där de samarbetat nära med chefen, allt för att förmedla en så bred och rättvis bild som möjligt. Utifrån detta analyserar Chef ledarskapet hos chefen i fråga och sätter betyg enligt de kriterier som vi anser känne­tecknar ett gott ledarskap. Den testade chefen får alltid läsa artikeln innan testet publiceras och erbjuds möjlighet att ge sin kommentar.

fredrik lindgren svarar

”Det var med skräckblandad förtjusning jag innan sommaren förstod att tidningen Chef skulle göra en artikel om mig som chef och mitt ledarskap. När jag läste resultatet får jag erkänna att jag blev både glad och stolt.

Varmt tack till alla som jag under åren haft förmånen att arbeta med, som gett mig förtroenden och utmaningar men också stöd och tips. Jag har verkligen haft förmånen att få jobba med många skickliga ledare, chefer och kolleger. Ingen nämnd, ingen glömd. Ibland har jag inte insett vad jag lärt mig eller fått med mig förrän långt senare.

Precis som nämns i artikeln är det för närvarande en osedvanligt utmanande – och spännande – tid på Kungliga Operan. Jag har återigen blivit påmind om att man aldrig blir färdig varken som ledare eller som människa.

Att behålla nyfikenheten, prova nya vägar och hugga tag i de svåra frågorna med ödmjukhet och energi tillsammans med kollegerna är vägen framåt även i denna situation.”

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.