Chefer jobbar – även när de är sjuka: ”Bekräftar hypotesen”

Chefer har markant lägre sjukfrånvaro än medarbetare. Samtidigt uppger många chefer att de arbetar även när de är sjuka. Det visar färsk statistik från Falck Sjuk & Frisk bland tusentals chefer.

Hälsa
Publicerad
T.v: Lena-Karin Allinger.

Förkylning, vab eller magsjuka?

En fördjupning av korttidsfrånvaron under september månad visar att ungefär 13 procent av alla medarbetare var korttidssjukskrivna vid något tillfälle.

Motsvarande siffra för chefer var endast 4 procent.

Det visar ny statistik Falck Sjuk & Frisk som omfattar 148 000 anställda, varav 12 000 chefer, på 420 företag och offentliga organisationer över hela Sverige – och avser nya sjuk- och vab-tillfällen oavsett bransch.

”Chefer har ofta förtroendearbetstid, och vi kan se samband mellan förtroendearbetstid och hemarbete”, kommenterar Lena-Karin Allinger, psykolog och organisationskonsult på Falck, resultaten, i ett pressmeddelande.

Och:

”De här siffrorna bekräftar hypotesen om att chefer oftare arbetar när de är sjuka och bilden av chefen som ständigt tillgänglig och uppkopplad.”

De fem vanligaste frånvaroorsakerna bland både chefer och medarbetare den senaste månaden är förkylningsbesvär, vård av barn, huvudvärk/yrsel, influensabesvär och magsjukebesvär.

Även här märks kraftiga skillnader mellan chefer och medarbetare, i hur stor andel som varit frånvarande för respektive orsak.

Falck har också ställt en enkätfråga till Sveriges chefer huruvida de brukar arbeta när de är sjuka.

Endast drygt 100 chefer har svarat, men av dessa framgår att fler än hälften jobbar aktivt även när de är sjuka. Vidare svarar 29 procent av cheferna att de sporadiskt håller koll på mejl och telefon. Bara 17 procent uppger att de kopplar bort arbetet helt när de är sjuka.

”Forskning visar att chefers arbetsmiljö ofta förbises. Vi vet att många chefer upplever en hög arbetsbelastning och brist på stöd och avlastning”, kommenterar Lena-Karin Allinger.

”Att ständigt vara närvarande och uppkopplad får hälsomässiga konsekvenser oavsett om vi är medarbetare eller chefer. Det finns all anledning att lyfta frågor om chefers arbetsmiljö.”

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.