Chefen viktigare än strukturen för god hälsa

Arbetsmiljö
Text: Redaktionen
Publicerad

Platt eller hierarkisk organisation? Sluta fundera. Cathrine Reineholm, forskare vid institutionen för medicin och hälsa vid Linköpings universitet, menar att organisationsstrukturen är mindre viktig. Det avgörande är i stället hur tydliga chefer är.

”Vet man som medarbetare vilka mål, förväntningar och krav som finns leder det till goda arbetsvillkor. Det leder till god hälsa, som i sin tur ger goda resultat”, säger hon.

I sin avhandling Psychosocial work conditions and aspects of health har hon undersökt vad olika psykosociala arbetsvillkor har för samband med god hälsa hos sammanlagt 9 440 anställda i elva olika organisationer.

En annan viktig aspekt hon funnit är handlingsutrymmet, känslan av att själv kunna kontrollera och bestämma över sitt arbete, menar hon.

”Självständighet tillsammans med bra sociala relationer på arbetsplatsen där uppskattning och en stark vi-känsla finns ger också goda villkor, god hälsa och bra resultat. Tydlighet underlättar även den sociala samhörigheten”, säger hon.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.