Chatbotten Skatti jobbar dygnet runt
Skatteverket har fått en ny medarbetare: Skatti, en digital chatbot som jobbar dygnet runt, årets alla dagar. ”Det är en uppskattad tjänst. Förtroende- och varumärkesmässigt är Skatti en framgång för Skatteverket”, säger enhetschefen Ulrika Barvér.
Sedan en tid kan svenskarna ta hjälp av chatboten Skatti, som med hjälp av AI-teknik svarar på allmänna frågor om inkomstdeklaration och folkbokföring direkt på Skatteverkets hemsida, även när kundtjänsten är stängd. Roboten är under ständig upplärning och kan svara på mycket, men inte allt.
Någon nedgång i antalet samtal till kundtjänsten har inte märkts hittills, men förhoppningen är att Skatti gradvis ska avlasta kundtjänsten i takt med att medborgarna upptäcker robotens växande förmåga att besvara de enklare frågorna. Drygt 40 procent av Skatti-konversationerna sker utanför kundtjänstens öppettider.
”Det är en uppskattad tjänst. Förtroende- och varumärkesmässigt är Skatti en framgång för Skatteverket”, säger enhetschefen Ulrika Barvér.
Internt har Skatti lanserats som en digital kollega.
”Det är viktigt att medarbetarna uppfattar Skatti som ett komplement och inte ett hot i verksamheten”, säger Ulrika Barvér.
”Vi arbetade mycket med de kommunikativa insatserna inledningsvis, vilket jag tror har spelat en viktig roll i mottagandet internt och inte skapat någon som helst oro i organisationen, utan snarare ett enormt intresse. Det har varit en framgångsfaktor i arbetet”, säger hon och tillägger:
”Genom att skapa förtroende för produkten internt får vi per automatik en massa goda ambassadörer.”
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.