Ny forskning: bonusen som verkligen ger resultat

Verksamhetsutveckling
Text:
Publicerad
Att låta medarbetarna få slå sönder en mexikansk piñata kan få oväntade effekter, visar ny forskning.

Det börjar lacka mot jul och bonusar.

Det traditionella sättet att belöna medarbetare är att ge ett påslag på lönen.

Men det finns bättre sätt. Framför allt om målet är att öka prestationerna, slår forskare fast i en ny studie som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Plosone.

Nu lanseras begreppet ”prosociala” bonusar – alltså bonusar där man får en summa pengar som ska spenderas på någon annan än en själv, skriver Harvard Business Review.

Prosociala bonusar har testats inom både idrottsvärlden och näringslivet i flera länder. Man har exempelvis fått välja på att skänka pengar till välgörande ändamål, eller köpa presenter till någon annan på företaget.  Några medarbetare köpte chokladaskar, andra köpte vinflaskor och några köpte en mexikansk piñata som arbetslaget tillsammans fick njuta av att slå sönder.

De arbetsgrupper eller idrottslag som fick prosociala bonusar presterade bättre än de som fick traditionella bonusar, alltså pengar att spendera på sig själva.

För varje tio dollar idrottslagen lade på prosociala bonusar, gav det en 11-procentig ökning i antal vunna matcher. De lag som fick traditionella bonusar såg i stället en tvåprocentig minskning i antal vunna matcher.

Inom ett försäljningsteam på ett läkemedelsföretag såg man samma effekt. För varje tio dollar som företaget spenderade på prosociala bonusar, ökade försäljningsintäkterna med 52 dollar.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.