Apoteas vd Pär Svärdson: ”Vi behöver ha extra mycket AW framöver”
I det senaste avsnittet av podden Chef Dilemma möter Cissi Elwin Apoteas vd och grundare Pär Svärdson.
Pär Svärdson är som vanligt iklädd en mörkblå pikétröja, alltid av samma färg och märke, visar det sig under intervjun. ”Förut hade jag svarta också. Men nu har jag bara blå”, säger han och avslöjar också att han alltid har likadana jeans och att även strumporna alltid är av samma märke och färg.
På Apoteas huvudkontor, intill Wenner-Gren Center i Stockholm, är det faktiskt lite liv och rörelse i lokalerna, även om det är långt ifrån fullsatt.
”Jag ingår nog i kategorin av folk som saknar att det inte är fler på kontoret”, säger Pär Svärdson.
”Hemarbete kan vara bra. Men inte om man ska bygga en grupp, ett företag, något där det är vi mot världen… Hemarbete blir någon form av öar, där alla är frilansare.”
”Jag tror att man kommer ha ett stort behov av sociala kontakter i företag. Jag kan sakna AW-konceptet, där man sitter och pratar efter jobbet.”
”Ganska mycket av ledarskap och av en organisation handlar om vad man gör vid kaffebryggaren. Vid möten så pratar man ganska mycket om sånt som inte har med mötet att göra. Det är det som kittar ihop organisationen.”
”Om alla de sakerna försvinner och det bara är arbetsuppgiften kvar, så blir organisationen väldigt svag. Så jag tror att vi behöver ha extra mycket AW framöver”, säger Pär Svärdson.
I Chef Dilemma berättar han om den chockartade kundtillströmningen när pandemin slog till förra våren.
”Nätapotek är ju så spot om man kan komma en bransch som växer under en pandemi”, konstaterar Pär Svärdson.
”Nätbutiker har ju inte fysiska begränsningar. I en butik i en galleria så kan det inte kan välla in hur mycket folk som helst, men för oss… Vi hade en högsta notering att kunna leverera ut 40 000 ordrar per dag. Så kommer det 80 000 en dag. Och dagen efter kommer det 80 000 igen. Vad ska vi göra? Kan man stänga?!”
Apotea behövde snabbt växla upp antalet medarbetare med 50 procent, främst till lagret i Morgongåva utanför Uppsala där över 900 anställda jobbar idag.
I spåren av den hastiga nyrekryteringen följde kritik mot arbetsmiljön och en kritisk granskning i Dagens ETC.
Pär Svärdson berättar i Chef Dilemma öppet och utförligt om hur han ser på kritiken om övervakning och dåliga arbetsförhållanden och sammanfattar sedan:
”Den uppenbara förklaringen är ju att vi fick in väldigt många personer och hade för lite ledarskap, för få seniora chefer, så att folk inte blev tillräckligt sedda.”
Kritiken har fått som följd att Apotea har ett program med 120 punkter.
”Det handlar om allt ifrån hur vi ska göra bättre introduktioner, hur vi ska förklara bättre, hur vi ska berätta saker för våra kollegor, sprida vår företagskultur – för att inte sådan här kritik ska komma igen. För att man ska känna att alla trivs.”
Pär Svärdson berättar också i Chef Dilemma om:
- Hur Apotea gjorde för att rekrytera blixtsnabbt.
- Varför Apotea har övervakningskameror på sitt lager.
- Ryktena om att Apotea ska börsintroduceras.
- Att Apotea ska bli både Sveriges största apotek, bästa arbetsplats och mest hållbara företag.
- Att han aldrig har haft en helt ledig dag.
- Varför han skämdes när han behövde bära en attachéportfölj i tv som barn.
- Varför han vill ha många äldre kvinnor i sin styrelse.
- Vad som skrämmer honom.
- Hur han agerar om en medarbetare är illojal.
- Varför han alltid klär sig i blå pikétröja av samma märke.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.