5 tips: Hantera stress hos medarbetare på rätt sätt

Friskvårdsprogram för miljarder får inte ner stressrelaterade sjukskrivningarna – om du inte också förändrar förutsättningar och kultur på arbetsplatsen. Det säger psykologen Dan Pelton och listar här fem åtgärder som på riktigt håller medarbetare friska.

Hälsa
Publicerad
Dan Pelton och illustration på stressiga medarbetare.
t.v.: Dan Pelton. Illustration av Anna Harvard.

65 miljarder dollar om året lägger företagen globalt på företagshälsa.

Det kan vara i form av alltifrån meditationsrum, föreläsningar om resiliens och psykologisk trygghet, till träningspass och självhjälpsappar.

Ökning av stressrelaterade sjukskrivningar

Men vilken verkan företagshälsoåtgärderna har är svårt att veta.

I Sverige har antalet personer som är sjukskrivna i minst två veckor på grund av stress ökat sjufaldigt, från cirka 6 600 i början av 2010-talet till 46 624 i december 2024, enligt statistik från Försäkringskassan.

I en artikel i Fast Company skriver psykologen, författaren och föreläsaren Dan Pelton att vi inte behöver fler wellnessprogram, utan bättre arbetsplatser.

Friskvårdsåtgärderna tenderar att bli mer av avledande manöver än lösning på problemet.

”Utbrändhet är ett organisatoriskt problem som behöver en organisatorisk lösning”, slår han fast.

Ansvaret läggs på medarbetarna

Enligt Dan Pelton lägger företagen över sitt ansvar på medarbetarna när de delar ut mindfulnessappar, i stället för att gå till botten med orsaken till behovet.

”Friskvårdsförmåner som yogaklasser låter bra, men de adresserar inte det som faktiskt är trasigt; ohållbar arbetsmängd, dålig ledning, brist på autonomi och toxisk arbetskultur”, säger Dan Pelton till Fast Company.

”Programmen botar symtomen men inte orsakerna. Det är som att dela ut paraplyer under en översvämning och kalla det för katastrofhjälp”, tillägger han.

Dan Pelton föreslår i stället nedan fem åtgärder för att förbättra företagens friskvårdsprogram.

5 tips: Hantera stress hos medarbetare på rätt sätt

  1. Mät det som är viktigt. Blanda inte ihop deltagande med påverkan och effekt. Mät sjukfrånvaro, personalomsättning, psykologisk trygghet och ENPS (employee net promoter scores). Det ger en tydligare bild av medarbetarnas välbefinnande än vad nöjdhetsundersökningar någonsin kan göra
  2. Ställ bättre, utvärderande frågor till medarbetarna kring deras mående. Karolinska Institutet har till exempel tagit fram KED-skalan (Karolinska Exhaustion Disorder Scale) där medarbetarna själva kan uppskatta sin stressnivå. Ställ även andra forskningsbaserade frågor där de anställda får betygsätta påstående som ”Min arbetsstress påverkar min psykiska hälsa” och ”Min chef ger mig emotionellt stöd för att hantera min stress”. Sådana undersökningar ger insikt i arbetsbelastning, ledarskap och företagskultur – tre av de viktigaste förutsättningarna för psykisk hälsa på arbetsplatsen.
  3. Räkna om ROI. Inte lika flashigt som wellness-program. Men det som bygger en hälsosam och hållbar högpresterande arbetsplats är: rättvis kompensation, arbetstidsflexibilitet och en kultur som präglas av respekt för individen.
  4. Gör cheferna till allierade när det kommer till mental hälsa. ”Människor lämnar inte jobbet, de lämnar dåliga chefer” hävdar Dan Pelton, och hänvisar till att chefen har större påverkan på medarbetarnas mentala hälsa än vad deras terapeut har. Träna därför cheferna i att se kännetecken för utbrändhet, normalisera prat om mental ohälsa och inspirera till hälsosam gränssättning.
  5. Lägg upp arbetet på nya sätt. I stället för att pressa medarbetarna att bygga resiliens, fråga hur din organisation kan minska behovet av det. Gör om roller, förväntningar och samarbetsnormer för en mer hållbar arbetsmiljö.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.