5 sätt för chefen att tackla energitjuven på jobbet
Varannan svensk har en energitjuv på jobbet som sprider negativ stämning runt sig, visar en undersökning. Så här kan du hantera situationen som chef.
Kollegan eller medarbetaren som alltid skyller ifrån sig och som dissar nya idéer utan att komma med egna. Känner du igen dig? Det är inte så konstigt. Hälften av svenskarna svarar nämligen att de har en energitjuv på jobbet i den undersökning Inizio gjort på uppdrag av Manpower.
Det i sin tur kan leda till sämre stämning på arbetsplatsen och ökade stressnivåer. Men hur ska du egentligen hantera situationen som chef?
Här är några råd:
1) Ställ öppna motfrågor
För att få ut något vettigt av kritiken som energitjuven riktar kan du ställa öppna motfrågor som gör att personen själv kan försöka komma med en konstruktiv lösning.
2) Var inte passiv
Påverkar energitjuven ditt eller andra medarbetares mående behöver du agera. Ta kontroll av situationen medan den fortfarande är hanterbar. Snarare än att hoppas på att det löser sig av sig själv.
3) Undersök orsaken till ”gnället”
Det finns ofta ett djupare, mer dolt skäl till att någon sprider energi runt sig. Är det något i medarbetarens arbetssituation som den i grunden är missnöjd med? Genom att ta ”gnället” på allvar kan du hitta orsaken.
4) Lyssna – och markera
Som chef kan du inte avfärda energitjuvens kritik. Försök därför att lyssna. Men du kan också markera genom att berätta vilka konsekvenser hens beteende får för arbetsplatsen. Kanske vet den inte om själv att den uppfattas som en energitjuv?
5) Ta stöd
Om energitjuven sätter stämningen på arbetsplatsen är det ett problem som inte endast drabbar dig. Ta stöd av en högre chef eller ledningen för att känna dig mindre ensam.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.