5 saker du kan lära dig av sparkade FBI-chefen
James Comey åkte ut med huvudet före. Inför öppen ridå fick FBI-chefen sparken av den nytillträdde presidenten Donald Trump. Här är fem saker vi kan lära av Comeys ledarskap.
Det var i början av maj som James Comey fick sparken. Många pekar på att orsaken var FBI:s utredning av Rysslands inblandning i presidentvalet. Trump och sin sida menar att Comey inte gjorde ett bra jobb. Samtidigt har allt ställts till sin spets sedan FBI-chefen fått vittna om vad han vet i senatens underrättelseutskott.
”Alla chefer kommer att möta ”Comey” eller ”Trump” i sin karriär. Eller har redan fått stifta bekantskapen med densamma”.
Det säger ledarskapscoachen Alexander Holmberg. Han har följt de senaste månadernas turer mellan FBI:s förra chef James Comey och president Donald Trump.
Det som är utmärkande, enligt Holmberg, är att James Comey genom åren visat prov på etik, mod och rättrådighet. Till exempel var han med att fälla mediepampen Martha Stewart och sätta henne i fängelse för inside-affärer. Han vågade även rikta kritik mot ex-presidenten George W Bush förslag om hemavlyssning när det presenterades i mars 2004.
”Lika intressant är det att granska vad Donald Trump åstadkommit och i sanningens namn går det inte att finna mycket mer än oreda. Det vill säga, ganska mycket prat och mindre verkstad”, säger Alexander Holmberg.
Hur hanterar man som chef tuff press från högre chefer?
”I grund och botten handlar James Comeys agerande om etik. Hans ledarskap och de frågor som han drivit har en tydlig karaktär av en ambition att söka rätta svar. Ganska sannolikt hade han inte kunnat stå ut med sig själv om han tigit och sett på det som händer.
Så hur ska vi hantera det när vi utsätts för samma press? På samma sätt, tänker jag. Om jag helhjärtat kan berätta för mina barn, vad jag gör på dagarna och vilka beslut jag tar och de konsekvenser det får; då har jag en form av etik i mitt handlande. Jag kan stå för det, även för kommande generationer”.
Vem ska du vara lojal mot – toppchefen eller dig själv?
”Först och främst är vi alla lojala mot vår arbetsgivare, det vill säga den verksamhet som betalar vår lön, inte en individ. I princip ska vi enligt de rådande avtal som vi har på arbetsmarknaden, uppvisa lojalitet gentemot vår arbetsgivare. Kan vi inte det, så är vi illojala och det är potentiellt skäl för uppsägning.
Att bli den chefen som vågar gå emot strömmen, lyfta ärligt på locket och öppet ifrågasätta är inte bara lojalt mot företaget, det är dessutom bevis på ledarskap i världsklass. Lyssna på dina värderingar och etik. Stå för det. Var ärlig med vad du upplever är rätt och fel. Det är den form av ledarskap som bygger utveckling och förändring på kort och långt sikt.”
Hur hanterar man att bli avskedad som chef bäst?
”Det finns ingen regelbok för hur man ska hantera ett avsked. Jag har träffat på alla varianter. Men de avsked som gått minst dramatiskt till är där parterna är överens. Det kan vara så enkelt att man är överens om att man inte är överens.
Vad gör du när någon talar illa om dig offentligt på arbetsplatsen?
”Häromdagen kom min dotter hem sårad och ledsen. En kompis på skolan hade sagt att hon pratar illa om andra. Och sedan var det igång. Skvaller, rykten och eskalerande sms, isolerade grupper på Snapchat och en större konflikt än ursprunget. Något som avhjälptes med ett enkelt telefonsamtal.
”Det är inte sant. Jag är inte sån. Om jag sagt något som sårat, då ber jag om ursäkt”.
Ibland är det bra med offentligt ljus på en offentlig ledare. Många oegentligheter har belysts genom åren som gett bra resultat. Att Nixon blev illa-omtalad-på-arbetsplatsen är något vi idag sannolikt tycker är bra. Samma sak gäller i de flesta sammanhang kritik gentemot Donald Trump”.
Fem saker att lära sig av James Comey
1) Stå för den du är
Ta ingen skit, var ärlig och öppen med vem du är och vill.
2) Lita på din kompetens
Kika i din backspegel, vad du åstadkommit. Lita på dina egna resultat och ta fajten för det som är rätt för dig.
3) Undvik överdrifter
Var saklig. Kom ihåg att aldrig överdriva. Låt andra stå för överdrifterna. Se till att överleverera istället.
4) Gör klart
Se till att bli klar med det du behöver bli klar med, för att kunna gå vidare till nästa. Alltför många hänger kvar i det svåra, bli inte den som lämnade. Bli den som tog nästa steg.
5) Var modig.
För vad är alternativet?
Källa: Alexander Holmberg, ledarskapscoach.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.