5 råd för att byta jobb med stil
Det är dags att gå vidare. Men hur lämnar du din nuvarande chefstjänst – utan det skapas onödiga konflikter med arbetsgivaren? Här är 5 råd för att lyckas.
Funderar du på att byta jobb? Då kan det vara bra på att tänka ut hur du vill avsluta din nuvarande anställning. Nu har Forbes undersökt frågan och kommit med 5 bra råd på saker du ska tänka på inför och efter du bytt jobb. Om du vill göra det med stil vill säga.
Här är 5 saker du ska tänka på:
1) Avslöja inte dina planer
Även om du är övertygad: Ligg lågt med dina planer om att du ska byta arbetsgivare. Speciellt om det är inte helt klart vad du ska göra härnäst. Du kan lätt förlora mandat i viktiga frågor om dina medarbetare upplever att du ändå är på väg bort.
2) Vårda dina kontakter
Du har ett nätverk, troligen större än du tror. Det nätverket kan bestå av personer på din nuvarande arbetsplats om du sköter dina kort rätt. Ett tips är att vara givmild med att dela med dig av dina kontakter för personer som du litar på. Då kommer säkerligen de öppna upp sitt nätverk för dig. Win-win med andra ord.
3) Använd din privata mejl
Dagen du slutar hos din nuvarande arbetsgivare förlorar du din jobbmejl. Därför kan du vinna mycket på att viktiga kontakter (kommande arbetsgivare, rekryterare) har tillgång till din privata mejl innan den dagen. Att lägga till den privata mejlen i ett ”hej då”-utskick räcker inte.
4) Slipa till ditt CV till perfektion
Om det var ett tag sedan du sökte jobb behöver du troligen kolla över ditt cv. Se till att du lyfter fram relevanta erfarenheter, har ett läsvärt personligt brev och att dina referenser är aktuella. Se till att kolla med dina referenser om de fortfarande kan berätta hur du är som chef. Det är även okej att fråga ungefär vad de skulle säga. Du vill ju inte ha någon som referens som pratar ner dig.
5) Rök fredspipa med din arbetsgivare
Även om det funnits problem på din nuvarande arbetsplats kan det finnas många fördelar med att ni skiljs åt som vänner. Din bransch är troligen mindre än du tror och att du på något sätt kommer i kontakt med gamla kolleger är mer sannolikt än osannolikt. En sak du kan göra är att inte bråka om uppsägningstiden ni kommit överens om i kontraktet. Det gör att arbetsgivaren får tid att hitta en ersättare och du hinner avsluta dina projekt. Du kommer tacka dig själv i efterhand om avslutet känns bra för båda parter.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.