lundeteg

Amanda Lundeteg: ”Tacka ja först – fundera sedan”

Amanda Lundeteg, vd på Allbright, vill alltid brinna för sitt uppdrag. Annars kan det sluta som när hon arbetade på ett kreditinstitut. Där fick hon två varningar och ombads att fundera på sin framtid.

Allbright är den partipolitiskt obundna och icke vinstdrivande stiftelsen som arbetar för jämställdhet och diversifiering på ledande positioner i näringslivet.

När Amanda Lundeteg sökte och fick praktikplats på Allbright 2012 var det som att komma hem. Efter ett år som praktikant utsågs hon till vd.

”När Rebecca Lucander avgick som vd tänkte jag att vad dumt att hon inte kunde vänta i två år, för då kanske det hade varit möjligt för mig att ta över. Jag trodde verkligen inte att jag skulle få möjligheten så snabbt. Jag blev chockad när jag fick frågan”, berättar Amanda Lundeteg.

Läs också: ”Skrota karriärplanen – låt lusten styra”

Att hon svarade ja sammanfattar hennes inställning till utmaningar i karriären: Säg ja först. Grubbla sedan.

”Kvinnor rekryteras på meriter medan män oftare rekryteras på potential. Här såg styrelsen vad jag skulle kunna åstadkomma och det var väldigt modigt.”

”chefdagen_bard-1"

Redo för nästa steg i din chefskarriär?

Vässa dina kunskaper i Chefs nätverk och nå nästa nivå i ditt ledarskap.

Läs mer och anmäl dig här

Från början hade Amanda Lundeteg tänkt att bli psykolog eller journalist. En studievägledare rådde henne att läsa ekonomi.

På Uppsala universitet slungades hon tillbaka till den känsla av utanförskap som hon hade upplevt på förskolan i Östersund som adoptivbarn från Sri Lanka.

”Jag var en udda fågel också på ekonomprogrammet. Det blev så tydligt att männen tog mer plats. Litteraturen var skriven av män, föredragshållarna var nästan uteslutande män och i fiktiva case var vd:n alltid en han. Fram till dess hade jag tänkt att det inte fanns några glastak för kvinnor”, säger Amanda Lundeteg.

Läs också: Beröm från chefen - bra för hälsan

Efter avslutade studier arbetade hon bland annat på ett kreditinstitut i Stockholm.

”Jag tilldelades en varning för att de tyckte att jag pratade för mycket och för högt om jämställdhet och politik. Jag var också ganska kritisk till tjänsterna vi sålde. De sa att ’vi gillar dig, men du stör’”, berättar Amanda Lundeteg.

Hon visade inga tecken till ”bättring” och fick snart en andra varning. Hon uppmanades att planera sin framtid på en annan arbetsplats.

Denna period lärde sig Amanda Lundeteg mycket om sig själv.

”Jag är inte en person som man kan sätta överallt och så går det bra. Jag kan bara leverera om det är något jag tror på, brinner för och kan stå bakom”, säger hon.

En framgångsfaktor för karriären har varit att hon vågat gå sin egen väg. Hon är övertygad om att hon inte hade kunnat gå från praktikant till vd på Allbright på ett år om hon inte hade satt sina egna ramar. Hon har inte räknat med att någon annan ska göra det åt henne och hon har vågat tänka kreativt.

Läs också: Sluta jobbet med finess

När hon känner att hon är långt utanför sin trygghetszon och börjar bli rädd brukar hon stanna upp och tänka: Vad är det värsta som kan hända?

I hennes fall har det värsta redan inträffat och det har gett henne perspektiv på karriär-utmaningarna.

För tio år sedan hjälpte hon sin pappa att fälla träd vid stugan hemma i Jämtland. Ett av träden föll över pappan. Läkarna förberedde familjen på att han troligen inte skulle överleva.

När han vaknade kunde han röra en tå. Bara i ansiktet har han i dag 18 metallplattor och 80 skruvar.

”Han blev totalrenoverad.  Jag var hemma och vårdade honom i ett år. Jag lärde mig mycket av den tiden. I perioder måste karriären komma i andra hand.”

Läs också: Fem frågor du bör ställa på intervjun

Amanda Lundetegs tre karriärtips:

1  Tacka ja. Erbjudanden kan kännas läskiga, men du växer med uppgiften och det är inte hela världen om du inte lyckas perfekt.

2  Överprestera inte. Good enough är bättre i längden. De sista 20 procenten är det oftast ändå ingen som märker. Om du slutar när saker är tillräckligt bra får du mer tid över till att producera andra saker och dessutom tid till återhämtning.

3  Var schysst mot dig själv. Det är okej att fatta fel beslut. Det går oftast att korrigera. Eller så gör det inte det. Men man överlever och lär sig till nästa gång.

Läs också: Mindre stress och bättre flyt med mindfulness

Relaterade artiklar

minskadstress
Hälsa

Forskning: Minskad stress ökar känslan av ungdomlighet

Har du tydliga rutiner och kontroll över ditt schema? Då är du troligen mindre stressad – vilket i sin tur kan öka känslan av ungdomlighet, visar ny forskning.
Helene Leitner Larsson på Inhouse. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + Inhouse

Lär dig säkra de bästa kollegorna – med onboarding

Håll undan konkurrenterna. Landa talangerna. Lotsa nya medarbetare rätt. Chefer som kan onboarding får ett övertag i dragkampen om de bästa nya kollegorna.
anstalldny
Arbetsmiljö

Här är 7 sätt att ge nyanställda starten de förtjänar: ”Röj tvivel”

Alla har någon gång varit nya på jobbet. Se till att dina nyanställda får starten de förtjänar. Du kommer tacka dig själv längre fram.
jobbetinterjvu
Karriär

5 skäl till att du inte fick jobbet – trots en ”lyckad” intervju

Allt kändes rätt på intervjun. Men ändå får du inte jobbet. Då kan det vara dags att utvärdera om det är något du kan göra annorlunda för att lyckas i din jobbjakt. 
oskrivnaregler
Karriär

10 oskrivna regler på jobbintervjun du kan bryta

På en jobbintervju finns det ett par oskrivna regler för hur du ska uppträda. Här är några du kan bryta med fördel.
framgangsrika
Beslutsfattande

5 saker framgångsrika ledare gör helt annorlunda

Alla chefer vill leda medarbetare som är motiverade och känner att arbetet är meningsfullt. Men hur gör du för att lyckas? Här är 5 punkter som framgångsrika ledare följer.
Bygg en hållbar chefskarriär. Anki Udd på Ledarna vet hur du gör. Foto: Robert Haecks
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Hur länge håller du som chef?

Är du fortfarande chef om 10 år? Svaret finns till stor del i din arbetssituation idag.
Anki Udd på Ledarna ger nödvändiga råd för en hållbar chefskarriär.

kontorhemma-2
Hållbarhet

Forskning: Hemmakontor – uselt för jämställdheten

Jobba hemifrån, flexibla arbetstider – är det verkligen något som underlättar livspusslet? Ny forskning tyder inte på det.