balans-3

9 säkra tecken på att du saknar balans i livet

Ont i kroppen? Stökigt skrivbord? Irriterad på Ica? Här är 9 tecken på att du tappat kontrollen över det berömda livspusslet.

I en ny, vida spridd artikel sammanställer Forbes 9 tecken på att du har tappat kontrollen över det berömda livspusslet och givit vika för stressen.

Vad kan du relatera till?

  • Du har ont i kroppen. Lider du av kronisk huvudvärk eller smärta i nacke och axlar? Det är antagligen ett tecken på att du går runt och spänner dig.
  • Du är alltid trött. Konstant trötthet kan vara hjärnans sätt att meddela dig att den är överbelastad.
  • Ditt tålamod brister. Irriterad på medarbetare eller kassörskan på Ica? Händer det dagligen, eller till och med flera gånger om dagen, är det ett tecken på att dina stressnivåer är för höga.
  • Du kan inte minnas sista gången du verkligen roade dig. När du arbetar för mycket rubbas ofta tidsuppfattningen. Tänk efter hur länge sedan det var du verkligen asgarvade. Var det alltför länge sedan?

Läs också: 3 steg – så blir du fri från mobilen

  • Dina relationer utarmas. Orkar du umgås med vänner lika ofta som du skulle önska? Tillåter du dig själv att föra äkta, genuina samtal med dina närstående? Att inte orka investera tid i relationer kan vara ett tecken på alltför hög stressnivå.
  • Ditt hem – och ditt skrivbord – är stökigt. Forskning visar att en stökig omgivning kan överlasta hjärnan. Att plocka upp kläder från golvet eller rensa skrivbordet kan hjälpa sinnet att slappna av.
  • Du är beroende av din telefon. Att vara ständigt uppkopplad kan öka stressnivåerna dramatiskt. Sätt gränser!
  • Du prioriterar inte rätt. Om du inte sätter tillräckligt tydliga prioriteringar är det lätt att ägna sig åt brandsläckning eller att ta över arbetsuppgifter från andra. Blocka tid i kalendern för att sätta tydliga mål, både på kort och lång sikt.
  • Du är överambitiös. Alla vill lyckas, men våga var självkritisk. Perfektionism kan leda till ökad oro och till och med depression.

Missa inget – prenumerera på Chefs nyhetsbrev!

Chefs populära och kostnadsfria nyhetsbrev samlar varje vecka det bästa från Chef.se.

  • Ditt ledarskap: Senaste nyheterna om ledarskap
  • Din karriär: Tips, verktyg och inspiration

Klicka här: Gå med i Chefs nyhetsbrev!

Läs också: Gör som 15 000 andra – gör Chefs och Karolinska institutets stresstest och ta reda på din stressnivå direkt

Relaterade artiklar

litengrupp
Hälsa

Små arbetsgrupper friskare än stora

12-15 medarbetare. Det är den bästa storleken på en personalgrupp, enligt hr-företaget Nyckeltalsinsitutet.

Carolina Fjellner på &frankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Nya sättet – så ökar du engagemanget i ditt team

12 000 svenska chefer använder verktyget &frankly för att öka engagemanget i sina team. ”Det har blivit chefernas digitala ledningsverktyg”, säger vd Caroline Fjellner. Nu lanseras ett ännu enklare och snabbare sätt att komma igång.
jobbhalsohost
Hälsa

11 tips – så får du en friskare jobbhöst

Inte bara vabruari innebär sjuka och vabbande medarbetare. Även början av hösten kvalar in som riskperiod – och sedan blir det tyvärr bara värre.

hungrigmedarbetare1
Arbetsmiljö

”Hur hanterar jag medarbetare som går på diet?”

Mina medarbetare blir omotiverade och gnälliga när de är hungriga - vad kan jag göra?, frågar en läsare. Chefs expert Leif E Andersson, leg psykolog och ledarskapsutvecklare, svarar.
semestervila
Hälsa

Så här förvaltar du semestervilan bäst

Det krävs inte mer än 7–15 minuter per dag för att behålla semesterlugnet.
cb_content_mindfulness
Hälsa

Bli en närvarande och osjälvisk ledare

I månadens Chefboken får du tips och råd hur du kan förstå och leda din organisation med hjälp av mindfulness, osjälviskhet och medkänsla.
Hälften av svenskarna dricker mer på sommaren.
Hälsa

Rapport: Hälften tror att kollegan dricker för mycket

Sommar och semester innebär ett ökat alkoholintag för en stor del av svenskarna. Samtidigt misstänker hälften att en kollega dricker för mycket. Experterna ger tips om hur du kan agera som chef.
Styrketräning hjälper mot klimakteriebesvär.
Hälsa

Ny forskning: Träning kan hjälpa chefer - genom klimakteriet

Forskare vid Linköpings universitet har gjort en världsunik studie av sambanden mellan styrketräning och klimakteriebesvär.