schack

7 hobbyer som ökar din intelligens

Spelar du ett instrument eller läser mycket? Bra! Det är två sätt att motionera hjärnan och öka din intelligenskvot. Här är fem till.

Att kunna läsa av situationer, ha förmågan att lära sig nya saker och att kunna bearbeta och lagra information är några exempel på viktiga ledaregenskaper – och även exempel på olika sorters intelligens.

Forskningstidningen Illustrerad Vetenskap har funnit sju olika hobbyer och intressen som enligt forskning ökar vår intelligens.

1. Lär dig spela ett instrument

Forskning visar att aktiva musiker har en mer utvecklad hjärna än andra. Äldre personer som lärt sig spela ett instrument har dessutom en förhöjd kognitiv förmåga enligt studier från University of Kansas Medical Center.

2. Idrott

Människor som idrottar mycket är bättre på att läsa av och förutse situationer. Att idrotta ger också en ökad förmåga att bearbeta abstrakta idéer och komplex data.

3. Meditera regelbundet

Det är ofta stress, oro och att din hjärna är upptagen med att tänka på annat som är orsaken till att vi har svårt att koncentrera oss och ta in nya kunskaper. Genom att meditera stänger du ute irrelevanta tankar, skapar bättre förutsättningar för inlärning och skärper hjärnan.

4. Spel och lek

Korsord, soduko och lego är tre exempel på utmärkt motion för hjärnan. Enligt en omfattande amerikansk undersökning hade barn som spelade mycket spel utvecklat en högre spatial intelligens* – som enligt en studie i Psychological Science är viktigt för kreativitet och innovation.

Spatial intelligens: Till exempel förmågan att tänka i bilder och diagram, konstruera modeller och lägga pussel. 

5. Motionera

En god kondition ger bättre blodcirkulation vilket i sin tur kan öka din hjärnas funktionsförmåga.

6. Läsa böcker

När du läser tränar du din hjärna att uppfatta, bearbeta och lagra information. Du får nya språkliga kunskaper, ett större ordförråd och lär dig nya saker.

7. Lära dig ett nytt språk

Att analysera grammatik och lära dig nya ord skärper intelligensen och minskar risk för demens senare i livet visar en långtidsstudie som följde drygt 800 personer från 1947 till 2008 från Department of Psychology vid University of Edinburgh. Studien visar också att de som lärt sig nya språk hade en förhöjd allmän- och språklig intelligens.

Att meditera i 15 minuter kan vara lika positivt som en semesterdag.

Läs också: Meditera 15 minuter – motsvarar en semesterdag

prenumerera-chef-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

Bok om brus och bild på författare.
Hälsa

5 sätt att hindra bruset – och fatta bättre beslut

Vet du med dig att du fattar sämre beslut när du är stressad? Grattis, du har identifierat något av det brus som påverkar dig som chef. En ny bok lär dig att undvika ödesdigra misstag med hjälp av brusinventering.

Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

langsiktigamal
Personlig effektivitet

Så uppnår du långsiktiga mål: 7 mentala trick

Visste du att 92 procent inte uppnår sina mål? Var lugn. Genom att förstå psykologin bakom kan du förhindra att du blir en av dem.
Hjärna och ljuspunkter
Personlig effektivitet

7 steg – så programmerar du din hjärna för succé

Låt dig inte styras av ditt undermedvetna. Här är tipsen för hur du kommer över beslutströtthet och tar dig vidare.
Apor pausar
Personlig effektivitet

Så lång är den optimala jobbpausen

Tricket för att behålla ett högt fokus under din arbetsdag är att ta pauser. Men inte lite när som helst, utan du bör planera och schemalägga dem – och se till att de är exakt lagom långa. 
Med mikrovanor kan små förändringar skapa stora föränringar
Personlig effektivitet

Mikrovanor – små förändringar som ger maximal skillnad

Det bästa sättet att lyckas med en ny vana är att börja med extremt små förändringar, så kallade mikrovanor, menar den omtalade beteendegurun BJ Fogg.
Ansvaret för hur hybridarbetet ska ta form får inte landa på enskilda chefer utan är ett ledningsansvar, menar arbetsplatsstrategen Karin Ståhl på GoToWork. Foto: Magnus Liam Karlsson
Annonssamarbete Chef + GoToWork

5 tips för att lyckas med det nya arbetslivet

Arbetsplatsstrategen Karin Ståhl delar med sig av det viktigaste chefer behöver veta för att lyckas leda i det nya normala efter pandemin.

2021
Personlig effektivitet

Så får du den bästa nystarten 2021

Många av oss är slitna efter den höga nivå av alerthet som pandemin har tvingat oss till under lång tid. Så här gör du för att få nystarten du längtar efter.