uber-2
Foto: Pexels (OBS! Ett montage!)

6 ledarmissar som fällde Ubers vd Travis Kalanick

Först tog han en paus. Sedan fick han sparken. Ubers vd Travis Kalanick stod för ett par skandaler som till slut fällde honom. Här är sex ledarmissar han gjorde – som du kan undvika.

 

Det har blåst kring Ubers vd Travis Kalanick det senaste året. En uppdagad sexistisk kultur på företag och ett hetsigt gräl med en Uber-chaufför blev till slut för mycket för ledningen. I veckan stod det klart att grundaren får sparken från sitt eget bolag.

Nu har sajten Breakit tagit hjälp av ledarexperten Malin Trossing för att bena ut Kalanicks värsta ledarmissar – som till slut blev hans fall.

Här är hennes 5 exempel:

1) Isolera sig som ledare

Att som företagsledare lägga sitt fokus utåt kan göra att man förlorar kontrollen över organisationen. Trots att man är ute och träffar kunder samt finansiärer är det viktigt att vara tillgänglig för personalen. I alla fall på mejl och telefon.

2) Vara en okontrollerad idéspruta

En skicklig entreprenör kommer dagligen med idéer för att tackla nya utmaningar. Men enligt Malin Trossing kan ett för stort flöde av nya idéer bli ett problem. Vd:ns ord väger tungt och det du lägger fram som förslag kan uppfattas som en order.

”Det kan underminera cheferna på plats som redan gett andra instruktioner”.

Läs också: 4 sätt: Så hanterar du gnällspikar

3) Glömma bort interna frågor

Få startar företag för att de vill bli chef, enligt Malin Trossing. Därför kan man ta fram en produkt som revolutionerar marknaden – och plötsligt ha 100-1000 anställda. Om man inte brinner för personalfrågor är det viktigt att hitta folk som tar hand om det.

Det är också viktigt att förändra ledarskapet när företaget växer. Som startup älskar man snabbhet och flexibilitet. Men redan när man har blivit 10-20 personer behövs det tydligare roller och rutiner i organisationen.

4) Vara svag på konflikthantering

Att hantera konflikter på företaget ingår i chefens arbetsuppgifter. Men det är också jobbigt att ta tag i. När företag, som Uber, växer fort blir det garanterat interna konflikter. Om man inte tar tag i dessa kan de ligga och gro – och därmed växa fort. Kan man som vd inte hantera detta får man ge HR-personalen ett stort mandat i dessa frågor.

Läs också: 5 saker du kan lära dig av sparkade FBI-chefen

5) Tappa bort företagskulturen

Uber har stämplats som ett företag med grabbig kultur sedan en anställd gick ut i våras och berättade om sexuella trakasserier inom bolaget – något som inte togs på allvar av cheferna. Som snabbväxande företag finns det en risk att inte föra bolagskulturen vidare. Därför är det viktigt att göra tydligt vilken anda som ska finnas i företaget – även när nya kommer in.

6) Att inte vara ödmjuk

Det genomsyrar alla ledarmissar Trevis Kalanick stått för. Att han har varit dålig på att kommunicera och inte varit ödmjuk.

”Det jag tycker verkar tydligt i fallet med Uber är att ledningen inte har lyssnat vare sig uppåt eller nedåt. Både anställda och styrelse har reagerat”, säger Malin Trossing till Breakit.

Relaterade artiklar

elisabethbackteman1800
Beslutsfattande

Hon är doldisen som leder regeringens krisgrupp

Elisabeth Backteman, 53, syns nästan aldrig på bild men har ett blytungt ansvar i Sveriges hantering av coronasmittan.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
forsvarsmaktensocialstyrelsen
Beslutsfattande

Militärt ledarskap på Socialstyrelsen

Nu tar myndigheterna militärt ledarskap till hjälp i kampen mot den osynliga fienden coronaviruset. På Socialstyrelsen finns en särskild stab för krisledning där militär personal ingår.
Johan Szymanski, Brandkåren i Norra Dalarna
Beslutsfattande

Brandchefen inför skogsbrandssäsongen: ”Det kan bli riktigt illa”

Johan Szymanski är räddningschef för Brandkåren i norra Dalarna och har redan ryckt ut på flera skogsbränder. Nu stålsätter han sig inför en sommarsäsong med både torka och coronakris.
uppsagd
Beslutsfattande

Ny rapport: 4 steg för chefen att lindra smärtan vid uppsägningar

Tvingad att säga upp medarbetare på grund av coronakrisen? Risken är stor att du trampar snett och gör folk onödigt arga och besvikna. En färsk rapport från TRR ger kastar nytt ljus på hur du som chef bäst går till väga vid uppsägningar.
Petter Wåhlberg, anstaltschef för Storboda. Foto: Martina Huber
Beslutsfattande

Anstaltschefen: ”Man kan inte pausa ett fängelse”

Coronakrisen har skruvat upp pressen på chefer inom Kriminalvården. Ett tufft läge har blivit tuffare. ”Vi alla klarar av lite mer än vi tror”, säger anstaltschefen Petter Wåhlberg.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Günther Mårders modell med tre cirklar, där företag är i olika faser av ekonomisk kris
Beslutsfattande

Så agerar du som chef – i den ekonomiska krisens olika faser

Hittills har vart femte företag i Sverige tappat hälften av sin försäljning under coronakrisen. Enligt Svenskt Näringsliv kommer 30 000 företag gå i konkurs inom den närmaste månaden – och mest drabbade är småföretagen.