fbi
Foto: Unsplash (Montage)

5 saker du kan lära dig av sparkade FBI-chefen

James Comey åkte ut med huvudet före. Inför öppen ridå fick FBI-chefen sparken av den nytillträdde presidenten Donald Trump. Här är fem saker vi kan lära av Comeys ledarskap.

Det var i början av maj som James Comey fick sparken. Många pekar på att orsaken var FBI:s utredning av Rysslands inblandning i presidentvalet. Trump och sin sida menar att Comey inte gjorde ett bra jobb. Samtidigt har allt ställts till sin spets sedan FBI-chefen fått vittna om vad han vet i senatens underrättelseutskott.

”Alla chefer kommer att möta ”Comey” eller ”Trump” i sin karriär. Eller har redan fått stifta bekantskapen med densamma”.

Det säger ledarskapscoachen Alexander Holmberg. Han har följt de senaste månadernas turer mellan FBI:s förra chef James Comey och president Donald Trump.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Det som är utmärkande, enligt Holmberg, är att James Comey genom åren visat prov på etik, mod och rättrådighet. Till exempel var han med att fälla mediepampen Martha Stewart och sätta henne i fängelse för inside-affärer. Han vågade även rikta kritik mot ex-presidenten George W Bush förslag om hemavlyssning när det presenterades i mars 2004.

”Lika intressant är det att granska vad Donald Trump åstadkommit och i sanningens namn går det inte att finna mycket mer än oreda. Det vill säga, ganska mycket prat och mindre verkstad”, säger Alexander Holmberg.

Hur hanterar man som chef tuff press från högre chefer?

”I grund och botten handlar James Comeys agerande om etik. Hans ledarskap och de frågor som han drivit har en tydlig karaktär av en ambition att söka rätta svar. Ganska sannolikt hade han inte kunnat stå ut med sig själv om han tigit och sett på det som händer.

Så hur ska vi hantera det när vi utsätts för samma press? På samma sätt, tänker jag. Om jag helhjärtat kan berätta för mina barn, vad jag gör på dagarna och vilka beslut jag tar och de konsekvenser det får; då har jag en form av etik i mitt handlande. Jag kan stå för det, även för kommande generationer”.

Vem ska du vara lojal mot – toppchefen eller dig själv?

”Först och främst är vi alla lojala mot vår arbetsgivare, det vill säga den verksamhet som betalar vår lön, inte en individ. I princip ska vi enligt de rådande avtal som vi har på arbetsmarknaden, uppvisa lojalitet gentemot vår arbetsgivare. Kan vi inte det, så är vi illojala och det är potentiellt skäl för uppsägning.

Att bli den chefen som vågar gå emot strömmen, lyfta ärligt på locket och öppet ifrågasätta är inte bara lojalt mot företaget, det är dessutom bevis på ledarskap i världsklass. Lyssna på dina värderingar och etik. Stå för det. Var ärlig med vad du upplever är rätt och fel. Det är den form av ledarskap som bygger utveckling och förändring på kort och långt sikt.”

Hur hanterar man att bli avskedad som chef bäst?

”Det finns ingen regelbok för hur man ska hantera ett avsked. Jag har träffat på alla varianter. Men de avsked som gått minst dramatiskt till är där parterna är överens. Det kan vara så enkelt att man är överens om att man inte är överens.

Vad gör du när någon talar illa om dig offentligt på arbetsplatsen?

”Häromdagen kom min dotter hem sårad och ledsen. En kompis på skolan hade sagt att hon pratar illa om andra. Och sedan var det igång. Skvaller, rykten och eskalerande sms, isolerade grupper på Snapchat och en större konflikt än ursprunget. Något som avhjälptes med ett enkelt telefonsamtal.

”Det är inte sant. Jag är inte sån. Om jag sagt något som sårat, då ber jag om ursäkt”.

Ibland är det bra med offentligt ljus på en offentlig ledare. Många oegentligheter har belysts genom åren som gett bra resultat. Att Nixon blev illa-omtalad-på-arbetsplatsen är något vi idag sannolikt tycker är bra. Samma sak gäller i de flesta sammanhang kritik gentemot Donald Trump”.

Fem saker att lära sig av James Comey

1) Stå för den du är

Ta ingen skit, var ärlig och öppen med vem du är och vill.

2) Lita på din kompetens

Kika i din backspegel, vad du åstadkommit. Lita på dina egna resultat och ta fajten för det som är rätt för dig.

3) Undvik överdrifter

Var saklig. Kom ihåg att aldrig överdriva. Låt andra stå för överdrifterna. Se till att överleverera istället.

4)  Gör klart

Se till att bli klar med det du behöver bli klar med, för att kunna gå vidare till nästa. Alltför många hänger kvar i det svåra, bli inte den som lämnade. Bli den som tog nästa steg.

5) Var modig. 

För vad är alternativet?

Källa: Alexander Holmberg, ledarskapscoach.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

Konflikthantering

4 lärdomar från Sheryl Sandbergs nya bok

Två av 2000-talets mest inflytelserika ledarskapsförfattare – en bok. Nu har hyllade Facebook-chefen Sheryl Sandberg och kända psykologen Adam Grant gått samman för att skriva en bok om att leda i sorg.
Sponsrat Chef + Telenor Företag

Workfulness — chefens nya priofråga

Ineffektiva möten, ständig stress och svårt att fokusera på komplicerade arbetsuppgifter. Våra jobbhjärnor kokar. Dags för chefen att satsa på Workfulness.
Konflikthantering

7 skandalösa jobbfester som spårade ur

En fest för att fira in sommaren. Men ibland blir det också fel. Här är några exempel på jobbfester senaste åren som har spårat ur.
Arbetsrätt

Ledarligan

I varje nummer sedan Chef startade 1995 har vi testat en känd ledare. Här i Ledarligan visar vi cheftester från de senaste fem åren. Vi har markerat vilka chefer som har bytt befattning eller slutat sin tjänst sedan testet gjordes.
Konflikthantering

Fulspel? Var beredd på House of Cards-taktiken

Har du en högre chef som sätter käppar i hjulet, snarare än lyfter dig? Ledarutvecklaren Mia Törnblom ger tips på hur du bättre hanterar relationen med din egen chef.
Konflikthantering

Undersökning: Chefer är rädda på jobbet

Nio av tio chefer är rädda för att inte klara av sitt uppdrag som chef. Det visar Chefs undersökning. Men lugn. Att vara rädd är inte farligt, menar experterna. Tvärtom. Att erkänna sin rädsla tyder på självinsikt. Rätt hanterat kan det göra dig till en bättre chef.
Sponsrat Chef + SBS Executive MBA

Receptet: Så blir du en hållbar chef

Chefer som kan hållbarhet är en viktig pusselbit som ofta saknas.
Lägg hela pusslet. Ta stegen som behövs – för att lära dig leda hållbart.

Arbetsrätt

Berättade om graviditet – fick inte utlovat jobb

Stella blev lovad jobbet som produktchef – men när hon berättade att hon var gravid gick tjänsten till en manlig kollega. Solklart fall av diskriminering, visst? Arbetsrättsadvokaten reder ut begreppen.
Experterna

”Medarbetaren stökar till i teamet”

Hur hanterar man en stjärnmedarbetare med avgörande kompetens som beter sig illa? Psykologen Leif E Andersson ger svar.
Konflikthantering

Trumps ledarstil inget vinnarkoncept

I helgen svors Donald Trump in som USA:s president. Tillsammans med andra skeenden i världen väcker det frågan om vi går mot en ny tid av auktoritärt ledarskap och många tycker sig se en längtan efter en ”stark hand”. Men mycket talar för att Trump och hans gelikar inte kommer att lyckas sätta nya ledarskapsnormer – och utanför politiken finns gott om tecken på motsatta trender, skriver Chefbokenredaktören Björn Hedensjö i en analys.
Konflikthantering

Därför vill amerikaner byta ut chefen mot en robot

Ungefär en tredjedel av de amerikanska deltagarna i en ny undersökning om automation vill hellre att deras arbetsplats styrs av en robot än av en människochef. Men anledningen är kanske inte är den man först tror.
Konflikthantering

Cheftest: Ebba Busch Thor, partiledare för KD

Hon har driv, kör på och vill förändra. Men alla medarbetare är inte helt med på tåget. Med opinionssiffrorna i botten och en hel del kritik inom partiet har Kristdemokraternas ledare Ebba Busch Thor en utmaning som heter duga. Hur stark är hennes ställning som ledare egentligen?
Kommunikation

7 bästa metoderna för feedback

Välj och vraka mellan sju olika feedback-metoder, alla med olika för- och nackdelar. Chef har kartlagt dem för dig.
Konflikthantering

Wallström om krisen: ”De var fega”

Vad pågick bakom kulisserna i Saudikrisen? Här berättar Margot Wallström sin bild av vad som egent­ligen hände.
Konflikthantering

10 tips: Så blir julfesten inte ett fylleslag

Det börjar lacka mot jul och det kan vara läge att bjuda medarbetarna på julfest för att avsluta året på ett trevligt sätt. Chef har flera gånger genom åren skrivit om faran med urspårade företagsfester – här har vi samlat några av de bästa tipsen för att undvika det.