gnallis
Foto: Unsplash (montage)

4 sätt: Så hanterar du gnällspikar

Gnäll kan döda energin på jobbet. Men som chef kan du med rätt metod få stopp på gnället och vända spiralen till något positivt.

Du kanske känner igen kollegan som ofta gnäller. Det kan vara teknik som inte fungerar, förändringar som leder till det sämre (innan det är testat) eller korkade schemaläggningar.

Det kan både irritera och smitta av sig på arbetsplatsen. Men det finns sätt att hantera gnällspikarna. Tidningen Arbetsliv har pratat med ledarskapsutvecklaren Kerstin Lilje Brinck som delar med sig av fyra metoder för att vända gnället till något positivt.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

1) Utforska gnället

Varför gnäller kollegan? Troligen finns det bakomliggande orsaker. Till exempel stress eller maktlöshet. Genom att lyssna genuint kan du hjälpa kollegan att själv hitta lösningar.

2) Avfärda inte gnällspikarna

Nej, det löser inga problem. Inte heller att i stunden väga upp gnället genom att vara extra positiv själv eller be personen ta sig i kragen. Investera tid i personen. I slutändan kan det leda till: hälsosam arbetsmiljö, bättre resultat och högre lönsamhet.

3) Var ett föredöme

Våra hjärnor lyssnar på vad andra säger och påverkas starkt av missnöje. Därför kan du stärka ditt självledarskap genom att fokusera på vad som ger dig glädje och motivation.

4) Förebygg gnäll

Positiv bekräftelse – så viktigt, men allt för ovanligt på arbetsplatser. Träna därför att berömma dina medarbetare. En organisation som är svältfödd på positiv bekräftelse är skör inför missnöje och gnäll. Tänk också på att titta bortom hierarkier – hela arbetsplatsen är viktig för att ni ska lyckas med era mål.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

Arbetsmiljö

7 saker du inte ska säga till en chef i Sverige

Kaffe på förmiddagen eller att stå vid skrivbordet. Det är kanske självklarheter för dig – men kanske inte för nyinflyttade. Här är 7 saker du inte ska säga.

Sponsrat Chef + Linkedin

Proffsknepen: Så lockar du talanger på Linkedin

Rekryteringsjättarna Spotify och Experis vet hur man hittar talanger och maximerar effekten av Linkedin. Här delar de med sig av lärdomarna som ger ett försprång i talangjakten.
Arbetsmiljö

8 sätt: Så hanterar du en narcissist

Oavsett om det är chefen eller en anställd – en narcissistisk person kan vara en mardröm för arbetsplatsen. Här är 8 sätt att hantera situationen.

Arbetsmiljö

5 misstag: Så enkelt tappar du talangerna

De bästa och mest talangfulla medarbetarna försvinner på löpande band. Kanske är det något du gör fel som chef. Här är fem saker som kan orsaka en personalflykt på arbetsplatsen.
Arbetsmiljö

”Hjälp! Min vän – och chef – gör inte sitt jobb!”

Läsaren Ulrika har en nära vän – som dessutom är hennes chef. Men vännen gör inte sitt jobb. Nu svarar Chefs expert i psykologi på hur frågan ska hanteras.
Arbetsmiljö

4 exempel: Här är framtidens kontor

Apples rymdskeppsliknande nya högkvarter är bara en av många spektakulära byggnader som pengastinna internetjättar uppfört på USA:s västkust. Invändigt påminner det om vardagsrum.
Sponsrat Chef + SBS Executive MBA

Receptet: Så blir du en hållbar chef

Chefer som kan hållbarhet är en viktig pusselbit som ofta saknas.
Lägg hela pusslet. Ta stegen som behövs – för att lära dig leda hållbart.

Arbetsmiljö

Wow! Här är Sveriges första kontor – mitt i naturen

Natursköna tapeter i all ära – men i Växjö har man gått ett steg längre. Här finns nämligen Sveriges första kontor som ligger utomhus. Syftet? Ökad kreativitet och mindre stress för medarbetarna.
Arbetsmiljö

Stöttar de anställda privat – nu är de Europas bästa chefer

Först blev de bäst i Sverige. Nu har konsultföretaget Cygni även blivit utsedd till Europas bästa arbetsplats. Framgångsreceptet? Chefer som stöttar medarbetarna även i privatlivet. ”Vi ska ha chefer som har tid och engagemang att vara ett stöd”, säger vd:n Jon Persson.
Arbetsmiljö

Här är chefens 5 värsta egenskaper

Inkompetens, arrogans och konflikträdsla toppar listan över egenskaper som irriterar medarbetarna mest enligt en ny undersökning av Yougov.
Arbetsmiljö

Här får personalen en livsvårdstimme

Träning i all ära – men vad gör man när sjukskrivningarna kommer trots att alla medarbetare ägnar sig åt friskvård? På kommunikationsbyrån Panang i Falun införde vd:n Jonas Grenfeldt i stället en livsvårdstimme. ”Tanken är att få till den mentala guldkanten och få folk att må bättre”, säger han.
Arbetsmiljö

Trend: Tak för antal medarbetare – per chef

Över 30 medarbetare per chef. Så ser det ut för en majoritet av cheferna inom äldreomsorgen. Nu ska det ändring på det med nya riktmärken och mål i Sveriges kommuner.
Arbetsmiljö

Här är 4 heta trender chefer bör ha koll på

Talangrekrytering genom spel eller en snabbfotad organisation. Det är några av trenderna inom nordisk personalpolitik – som kan förändra arbetsmarknaden i framtiden.
Arbetsmiljö

Därför blir kvinnliga chefer mest mobbade

Påhoppad i jobbets Facebook-grupp eller skickade mejl som ignoreras. Nu visar en ny studie att tio procent blivit utsatt för cybermobbning på jobbet. Den mest utsatta gruppen är kvinnliga chefer.
Arbetsmiljö

3 tips: Så hittar du innovativa talanger

”Bara” uppmuntran från chefen räcker inte för att öka innovationstakten. I stället är det medarbetarens förmåga att ta egna initiativ som avgör om det faktiskt blir någon innovation i slutändan, visar en ny studie från Göteborgs universitet. Och det i sin tur bygger på en god relation med dina medarbetare.
Arbetsmiljö

Stina Nordström hamnade mitt i terrordådet: ”Får en chef krisa?"

Hon var en hårsmån från att träffas av lastbilen på Drottninggatan. Efteråt fick Stina Nordström, kommunikationschef på SPF, ett stort stöd på sin arbetsplats – men undrar ändå: vad händer när chefen är i en krissituation?