gnallis
Foto: Unsplash (montage)

4 sätt: Så hanterar du gnällspikar

Gnäll kan döda energin på jobbet. Men som chef kan du med rätt metod få stopp på gnället och vända spiralen till något positivt.

Du kanske känner igen kollegan som ofta gnäller. Det kan vara teknik som inte fungerar, förändringar som leder till det sämre (innan det är testat) eller korkade schemaläggningar.

Det kan både irritera och smitta av sig på arbetsplatsen. Men det finns sätt att hantera gnällspikarna. Tidningen Arbetsliv har pratat med ledarskapsutvecklaren Kerstin Lilje Brinck som delar med sig av fyra metoder för att vända gnället till något positivt.

1) Utforska gnället

Varför gnäller kollegan? Troligen finns det bakomliggande orsaker. Till exempel stress eller maktlöshet. Genom att lyssna genuint kan du hjälpa kollegan att själv hitta lösningar.

2) Avfärda inte gnällspikarna

Nej, det löser inga problem. Inte heller att i stunden väga upp gnället genom att vara extra positiv själv eller be personen ta sig i kragen. Investera tid i personen. I slutändan kan det leda till: hälsosam arbetsmiljö, bättre resultat och högre lönsamhet.

Läs också: 5 myter om agilt ledarskap

3) Var ett föredöme

Våra hjärnor lyssnar på vad andra säger och påverkas starkt av missnöje. Därför kan du stärka ditt självledarskap genom att fokusera på vad som ger dig glädje och motivation.

4) Förebygg gnäll

Positiv bekräftelse – så viktigt, men allt för ovanligt på arbetsplatser. Träna därför att berömma dina medarbetare. En organisation som är svältfödd på positiv bekräftelse är skör inför missnöje och gnäll. Tänk också på att titta bortom hierarkier – hela arbetsplatsen är viktig för att ni ska lyckas med era mål.

Läs också: 4 tips: Så blir du ett proffs på mingel

Relaterade artiklar

Lugn kvinna till vänster, två datorer till höger
Arbetsmiljö

4-dagarsvecka ökade Microsofts produktivitet

Microsofts Japan-kontor gav personalen ledigt varje fredag under augusti med bibehållen lön. Resultatet? Lyckligare medarbetare, effektivare möten och högre produktivitet.
Lena Ahlin lyfter fram respekt och ärlighet som viktigt för lyckade rekryteringar. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Landa nya stjärnor med respektfull rekrytering

97 procent av de som rekryteras jobbar kvar efter tre år.   En viktig förklaring till den succén stavas respekt, menar rekryteringsföretaget Consensus. ”Ytterst handlar det om människor och deras framtid. Då är det väldigt viktigt att vara noggrann”, säger Lena Ahlin.
laptop
Arbetsmiljö

Chefen fick dold kopia – på alla anställdas mejl

Ett företag i Småland har hamnat i blåsväder sedan det upptäckts att vd:n fick en dold kopia varje gång en anställd tog emot ett mejl. En person på IT-avdelningen satte stopp för förfarandet.
emma2
Arbetsmiljö

Här är Emma – din framtida medarbetare

Röda ögon, kutig rygg, blek hy, stresseksem och svullna armar och ben. Så kan du eller dina medarbetare se ut om 20 år – beroende på er arbetsmiljö.

depp
Arbetsmiljö

Det avgör om chefen arbetar förebyggande mot psykisk ohälsa

Arbetsmiljölagen är glasklar: Förebyggande arbete mot psykisk ohälsa är en del av chefens ansvar. Så vad krävs för att chefen ska kunna ta det ansvaret?
nyttjobb-4
Arbetsmiljö

6 avgörande områden för en god arbetsmiljö

Arbetsmiljöveckan är i full gång och hashtaggen #arbetsmiljö trendar på Twitter. Frågan om arbetsmiljö rymmer livsviktiga områden som stress, arbetsbelastning och säkerhet. 
Viktoria Lindhé på &frankly berättar om frågorna som ger varningar om farlig stress. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 frågor som kan vända jobbstressen

En av tre har ingen ork kvar för att göra något alls efter jobbet. Något som chefen ofta inte vet om. En ”välmåendepuls” med några snabba frågor gör det enklare att få koll – och agera i tid.
positivledare
Arbetsmiljö

Byt strategi – och bli en mer positiv ledare

Sluta drömma om en problemfri arbetsplats. Lägg inte all energi på att försöka motivera dina medarbetare. Här får du tre tips på hur du ska tänka för att bli en mer positiv ledare.