4 sätt: Så hanterar du gnällspikar

Gnäll kan döda energin på jobbet. Men som chef kan du med rätt metod få stopp på gnället och vända spiralen till något positivt.

Arbetsmiljö
Publicerad
Foto: Unsplash (montage)

Du kanske känner igen kollegan som ofta gnäller. Det kan vara teknik som inte fungerar, förändringar som leder till det sämre (innan det är testat) eller korkade schemaläggningar.

Det kan både irritera och smitta av sig på arbetsplatsen. Men det finns sätt att hantera gnällspikarna. Tidningen Arbetsliv har pratat med ledarskapsutvecklaren Kerstin Lilje Brinck som delar med sig av fyra metoder för att vända gnället till något positivt.

1) Utforska gnället

Varför gnäller kollegan? Troligen finns det bakomliggande orsaker. Till exempel stress eller maktlöshet. Genom att lyssna genuint kan du hjälpa kollegan att själv hitta lösningar.

2) Avfärda inte gnällspikarna

Nej, det löser inga problem. Inte heller att i stunden väga upp gnället genom att vara extra positiv själv eller be personen ta sig i kragen. Investera tid i personen. I slutändan kan det leda till: hälsosam arbetsmiljö, bättre resultat och högre lönsamhet.

3) Var ett föredöme

Våra hjärnor lyssnar på vad andra säger och påverkas starkt av missnöje. Därför kan du stärka ditt självledarskap genom att fokusera på vad som ger dig glädje och motivation.

4) Förebygg gnäll

Positiv bekräftelse – så viktigt, men allt för ovanligt på arbetsplatser. Träna därför att berömma dina medarbetare. En organisation som är svältfödd på positiv bekräftelse är skör inför missnöje och gnäll. Tänk också på att titta bortom hierarkier – hela arbetsplatsen är viktig för att ni ska lyckas med era mål.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden