cheferscenskrack

6 chefer: Scenfiaskon vi aldrig glömmer

En av fyra chefer lider av uttalad scenskräck, visar en ny undersökning. Nu vittnar 6 chefer om kallsvett, tunnelseende och fysiskt illamående.

Paul McCartney, Clark Gable, Lill-Babs, Brasse Brännström, Barbara Streisand och – du? Listan över kända artister som kämpat mot rampfeber och dåligt självförtroende inför offentliga framträdanden är lång. Liksom den över svenska chefer som anser sig drabbade av samma sak – det visar Chefs nya undersökning.

En klar majoritet av de chefer som har besvarat vår enkät, nästan tre av fyra, upplever obehag vid presentationer inför exempelvis medarbetare och ledningsgrupp, åtminstone ibland.

En av fyra chefer svarar ”ja” på frågan om de anser sig lida av ren scenskräck, medan ungefär lika många – 28 procent – anser att rädsla för offentliga framträdanden hindrat dem i karriären.

Nu vittnar 6 stycken chefer om några extra jobbiga tillfällen – när scenframträdandet blev till ett fiasko.

Här är deras upplevelser:

1) Kunde knappt andas

”Jag höll i en stor avslutning, hade förberett mig väl. Gick upp och genomförde, även om jag pratade lite för fort, stelt och forcerat. Paniken kom först efteråt – adrenalinpåslag, kunde knappt andas, hyperventilerade, skakade i hela kroppen, minneslucka … Efter den dagen kände jag mig trygg i att jag kunde leverera, och panikkänslorna efter mina framföranden har lagt sig allt mer. Försöker tänka att det bara är jag som vet om dem.”

2) Min mobbare stod längst bak

”Vid ett föreläsningstillfälle steg jag upp på scen, väl förberedd och taggad. Ser längst bak i rummet en person jag inte alls vill möta, en person som jag 20 år tidigare flyttat från min hemkommun på grund av. Jag flackade med blicken, blev oerhört nervös, tappade tråden, för jag var rädd att hen skulle vara väldigt kritisk till min föreläsning. Nu gick det bra och efteråt kom personen fram och tackade. Puh …!”

3) Fick en total blackout

”Jag var moderator för ett större marknadsevent med 150 inbjudna, där jag även skulle introducera hela evenemanget. Blev så nervös när jag ställde mig på scenen att jag fick en mer eller mindre total blackout, med tunnelseende. Kunde inte ens läsa min fusklapp med punkter innantill. Fruktansvärt pinsamt och jobbigt. Resten av dagen gick dock bra”.

4) Skrattade nervöst okontrollerat 

”Jag minns hur jag var fruktansvärt nervös och skrattade okontrollerat innan jag skulle upp på scen, sedan minns jag knappt något mer. När jag väl stod där uppe såg jag ingen i publiken, det enda jag uppfattade var att jag hörde mig själv prata. Efteråt tänkte jag: aldrig mer! Fast så blev det, och efter mycket träning kan jag nu tycka det är kul att stå i centrum och tala, så länge jag vet vad jag pratar om”.

5) Särskild hotbild mot kvinnor

”En form av scenskräck är oro inför den särskilda hotbild som finns mot kvinnliga offentliga personer. Jag undviker aktivt större offentliga sammanhang av självbevarelsedrift och omsorg om min familj. Jag har en pensionerad manlig kollega som kliver in i stället för mig vid filmade intervjuer, trots att det är jag som ansvarar för frågorna”.

 6) Mådde fysiskt dåligt

”Jag skulle vara med i en paneldebatt, som egentligen inte rörde mitt expertområde. Jag var nervös i flera månader och mådde fysiskt dåligt de sista dagarna innan”.

Undersökning om scenskräck

Upplever du obehag när du framträder offentligt, exempelvis inför medarbetarna?

Ja, ibland (57 procent)

Nej, aldrig (30 procent)

Ja, alltid (13 procent)

Brukar du drabbas av sömnsvårigheter i samband med framträdanden på jobbet?

Nej, aldrig (50 procent)

Ja, aldrig (44 procent)

Ja, alltid (6 procent)

Fotnot: 1269 personer svarade på undersökningen. 62 procent kvinnor och 38 procent män.

Det här är en artikel från nummer 10/2017. Som prenumerant får du även:

  • Tidningen Chef – direkt hem i din brevlåda.
  • Tillgång till Chef Premium, en låst tjänst på Chef.se med vårt unika ledarskapstest, verktyg, avtal och mallar.
  • Metodbanken: Smarta genvägar för alla chefer – 300 användbara metoder, modeller och guider.

Erbjudande: Prova på tre nummer av Chef + Chef Premium för endast 199 kr!

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

sakersage
Kommunikation

10 saker du aldrig ska säga på jobbet

Det är bra att ha nära och trygga relationer på jobbet. Men det finns ändå saker som inte lämpar sig på en arbetsplats. Här är 10 exempel på samtalsämnen du helst ska undvika.
caroline-fjellner-3b
Annonssamarbete Chef + &frankly

7 nödvändiga frågor att ställa till medarbetare 2018

Ställ de avslöjande frågorna – om och om igen. Och jobba vidare med dem tillsammans. Det är vägen framåt för företag och ledare som vill ha engagerade medarbetare som mår bra och utvecklas. ”Allt fler sätter välmående på agendan”, konstaterar &franklys Caroline Fjellner.
bralarare
Kommunikation

Därför är bra chefer också bra lärare

En ny studie har hittat flera samband.

jesusa
Arbetsmiljö

Jesus 10 största ledarskapsfloppar

Han är en av de mest omtalade cheferna under julen och hans insatser har burit frukt i snart 2 000 år. Men en av tidernas störste ledare ­gjorde också sina klavertramp.
svenskar
Kommunikation

Så uppfattas svenskar utomlands

Att svenskar hamnar på jobb utomlands är inte ovanligt. Men hur beter vi oss egentligen utanför Sveriges gränser? Nu avslöjar en ny undersökning hur vi uppfattas – och krossar samtidigt en myt.

bea-2
Kommunikation

Så förbättrar du ditt kroppsspråk

Du trummar med fingrarna, du står på ett ställe, du tittar ner? Så här fixar du det.
MIljöchef Olle Bertilsson, Landstinget Västernorrland
Annonssamarbete Chef + SJ

Saltade räkningar la grunden för miljösuccé

Många blev sura när landstingets politiker beslutade att salta räkningarna för de som väljer flyg eller bil istället för tåg på tjänsteresan. ”Men diskussionerna som uppkom bidrog till förändringen”, berättar miljöchef Olle Bertilsson. Chefer som står kvar, bemöter kritik och tålmodigt förklarar lyckas bäst i omställningar.
burn_money
Kommunikation

Undvik de dyra mötesfällorna

Dåliga möten är pengar i sjön och skapar stress. Och avslöjar brister hos chefer. ”Dåliga möten är ett tecken på dåligt ledarskap”, menar mötesexperten Micke Darmell. Så lär dig vässa möteskulturen.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden