cheferscenskrack

6 chefer: Scenfiaskon vi aldrig glömmer

En av fyra chefer lider av uttalad scenskräck, visar en ny undersökning. Nu vittnar 6 chefer om kallsvett, tunnelseende och fysiskt illamående.

Paul McCartney, Clark Gable, Lill-Babs, Brasse Brännström, Barbara Streisand och – du? Listan över kända artister som kämpat mot rampfeber och dåligt självförtroende inför offentliga framträdanden är lång. Liksom den över svenska chefer som anser sig drabbade av samma sak – det visar Chefs nya undersökning.

En klar majoritet av de chefer som har besvarat vår enkät, nästan tre av fyra, upplever obehag vid presentationer inför exempelvis medarbetare och ledningsgrupp, åtminstone ibland.

En av fyra chefer svarar ”ja” på frågan om de anser sig lida av ren scenskräck, medan ungefär lika många – 28 procent – anser att rädsla för offentliga framträdanden hindrat dem i karriären.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Nu vittnar 6 stycken chefer om några extra jobbiga tillfällen – när scenframträdandet blev till ett fiasko.

Här är deras upplevelser:

1) Kunde knappt andas

”Jag höll i en stor avslutning, hade förberett mig väl. Gick upp och genomförde, även om jag pratade lite för fort, stelt och forcerat. Paniken kom först efteråt – adrenalinpåslag, kunde knappt andas, hyperventilerade, skakade i hela kroppen, minneslucka … Efter den dagen kände jag mig trygg i att jag kunde leverera, och panikkänslorna efter mina framföranden har lagt sig allt mer. Försöker tänka att det bara är jag som vet om dem.”

2) Min mobbare stod längst bak

”Vid ett föreläsningstillfälle steg jag upp på scen, väl förberedd och taggad. Ser längst bak i rummet en person jag inte alls vill möta, en person som jag 20 år tidigare flyttat från min hemkommun på grund av. Jag flackade med blicken, blev oerhört nervös, tappade tråden, för jag var rädd att hen skulle vara väldigt kritisk till min föreläsning. Nu gick det bra och efteråt kom personen fram och tackade. Puh …!”

3) Fick en total blackout

”Jag var moderator för ett större marknadsevent med 150 inbjudna, där jag även skulle introducera hela evenemanget. Blev så nervös när jag ställde mig på scenen att jag fick en mer eller mindre total blackout, med tunnelseende. Kunde inte ens läsa min fusklapp med punkter innantill. Fruktansvärt pinsamt och jobbigt. Resten av dagen gick dock bra”.

4) Skrattade nervöst okontrollerat 

”Jag minns hur jag var fruktansvärt nervös och skrattade okontrollerat innan jag skulle upp på scen, sedan minns jag knappt något mer. När jag väl stod där uppe såg jag ingen i publiken, det enda jag uppfattade var att jag hörde mig själv prata. Efteråt tänkte jag: aldrig mer! Fast så blev det, och efter mycket träning kan jag nu tycka det är kul att stå i centrum och tala, så länge jag vet vad jag pratar om”.

5) Särskild hotbild mot kvinnor

”En form av scenskräck är oro inför den särskilda hotbild som finns mot kvinnliga offentliga personer. Jag undviker aktivt större offentliga sammanhang av självbevarelsedrift och omsorg om min familj. Jag har en pensionerad manlig kollega som kliver in i stället för mig vid filmade intervjuer, trots att det är jag som ansvarar för frågorna”.

 6) Mådde fysiskt dåligt

”Jag skulle vara med i en paneldebatt, som egentligen inte rörde mitt expertområde. Jag var nervös i flera månader och mådde fysiskt dåligt de sista dagarna innan”.

Undersökning om scenskräck

Upplever du obehag när du framträder offentligt, exempelvis inför medarbetarna?

Ja, ibland (57 procent)

Nej, aldrig (30 procent)

Ja, alltid (13 procent)

Brukar du drabbas av sömnsvårigheter i samband med framträdanden på jobbet?

Nej, aldrig (50 procent)

Ja, aldrig (44 procent)

Ja, alltid (6 procent)

Fotnot: 1269 personer svarade på undersökningen. 62 procent kvinnor och 38 procent män.

Det här är en artikel från nummer 10/2017. Som prenumerant får du även:

  • Tidningen Chef – direkt hem i din brevlåda.
  • Tillgång till Chef Premium, en låst tjänst på Chef.se med vårt unika ledarskapstest, verktyg, avtal och mallar.
  • Metodbanken: Smarta genvägar för alla chefer – 300 användbara metoder, modeller och guider.

Erbjudande: Prova på tre nummer av Chef + Chef Premium för endast 199 kr!

Relaterade artiklar

burn_money
Kommunikation

Undvik de dyra mötesfällorna

Dåliga möten är pengar i sjön och skapar stress. Och avslöjar brister hos chefer. ”Dåliga möten är ett tecken på dåligt ledarskap”, menar mötesexperten Micke Darmell. Så lär dig vässa möteskulturen.
feedback_webb
Annonssamarbete Chef + Workday

Feedback ÄNNU viktigare än du tror

Vill man ha nöjda kunder så gäller det att börja med nöjda medarbetare. Då är feedback en nyckel. ”Vi ser en pay-it-forward-effekt”, säger Mattias Bolander på Workday.
linkedin-9
Karriär

4 saker du ska rensa bort från din Linkedin

Klart du ska ha en uppdaterad Linkedin-profil – men att ta bort information kan vara lika väsentligt som att lägga till. 
dataskydd-2
Arbetsrätt

Får du kolla anställdas mejl?

Medarbetare som använder jobbdatorn i privat bruk. Men får chefen gå in och läsa mejlen? Nu har en ny dom kommit i EU-domstolen som väcker stort intresse.

bored_webb2
Kommunikation

Ställ enkla frågan – få bättre möteskultur

En kort enkel fråga i slutet av alla era interna möten. Svårare än så behöver det inte vara att vända en trist möteskultur. Vi har tjuvkikat i mötesexperten Micke Darmells verktygslåda. Här är några av hans enkla knep.
kommu
Kommunikation

Så kommunicerar du bättre som chef

Chefer lägger mindre tid på kommunikation och återkoppling än de tror. Trots att det är viktigt för att förankra beslut, inspirera och dela med sig av nyheter. Här är 8 tips för att du ska bli en bättre kommunikatör.

millennials
Kommunikation

5 hisnande fakta om att leda ”millenials”

Internet finns i deras DNA. Nu är generationen ”millenials” på väg att nå höga positioner i arbetslivet. Här är 5 fakta om deras mobilvanor – och vad du som ledare kan lära dig av dessa.
badnews
Kommunikation

Studie visar: Dåliga nyheter motiverar

Att som chef ge personalen dåliga nyheter kan vara jobbigt. Men nu visar ny brittisk forskning att även tuff information kan motivera medarbetarna.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden