utmattad1

5 tecken på utmattning – och vad du kan göra åt det

Långvarig stress och brist på återhämtning kan leda till utbrändhet eller utmattningssyndrom. Här är 5 tecken på att du ligger i riskzonen.

Känner du dig tröttare än vanligt, har du svårt att koncentrera dig eller känner du plötsligt att du är på fel plats i livet? Då kan du vara nära att gå in i den berömda ”väggen”.

Att prestera på topp på jobbet och samtidigt hinna med allt annat i livet kan ibland kännas som en omöjlig ekvation i dagens samhälle. Stress är en av de vanligaste orsakerna till sjukskrivning i dag, och en del av sjukskrivningarna beror på arbetslivsrelaterade orsaker.

Men det finns en hel del saker du kan göra åt stressen innan det går så långt.

I en artikel i Management Today listar skribenten Rotyston Guest 5 tecken på att du hamnat i riskzonen för utmattning – och vad du kan göra åt det.

1. Psykiska och fysiska symtom

Stress och trötthet visar sig ofta både som fysiska och psykiska symtom. Fundera på om du har märkt av dessa förändringar i ditt beteende:

  • Du är glömsk och tankspridd
  • Du är trött och orkeslös
  • Du är ständigt stressad
  • Du har sömnsvårigheter
  • Du har svårt att koppla av och varva ner
  • Du har humörsvängningar
  • Du har lätt att tappa tråden
  • Du har fysiska problem, som hjärtklappning, yrsel och mag- och tarmproblem.
  • Du upplever ett bristande intresse för sådant som du i vanliga fall tycker är roligt

Detta kan hjälpa: Stress ger symtom som långsammare kognitiv förmåga, svårt att tänka klart och att fokusera, eller att hjärnan känns ”full”.  Här gäller det att sänka tempot. För att koppla av hjälper det att koppla ur. Stäng av telefoner, dator och annat när du inte använder dem. Stäng av notifieringar som lätt bryter koncentration och vila.

2. Du ifrågasätter varför du gör det du gör

Många jobbar hårt för att nå långt i karriären – för att sedan upptäcka att man fått offra för mycket på vägen, eller att det uppstår en tomhet när man väl nått sina mål.

Detta kan hjälpa: Känner du dig på fel plats? Fundera på vad som är viktigt för dig nu när du vet mer, och om arbetsplatsen du är på går ihop med dina nya mål. Att vara på fel plats dränerar dig på energi.

utabrand

Läs också: Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

3. Du känner dig konstant utmattad

Trötthet och utmattning som inte går att vila bort kan göra att du hamnar i ett tillstånd av överanalyserande eller beslutsångest – vilket kan leda till att du inte förmår göra någonting, eller lägger din energi på fel saker. Det får dig att känna att du inte kommer någonvart.

Detta kan hjälpa: Fråga dig själv: ”Är det här värt att göra för mig just nu?” för att spara på energi och fokusera på det du behöver. Lär dig att säga nej både till dig och själv och andra när det gäller oviktiga saker. Lär dig att säga ja till det viktiga.

4. Ditt inre varningssystem säger att något inte är rätt

Vaknar du varje morgon med en känsla av att något inte står rätt till? Att något är fel, men du vet bara inte vad?

Detta kan hjälpa: Trivs du på ditt jobb? Ditt arbete, menar Royston Guest i Management Today, ska få dig att känna att du utvecklas och får använda din fulla potential. Gör det inte det: Stanna upp och fundera på om det finns något du kan göra för att förändra till det bättre.

trotter-3

Läs också: Här är 9 myter om utmattning – som inte stämmer

5. Du kämpar med att få ihop alla olika delar och roller av dig

Vi har alla olika roller i olika situationer: förälder, kollega, anställd, vän, partner och barn. Att få dem att gå ihop kan ibland kännas överväldigande.

Detta kan hjälpa: Svaret kommer aldrig att bli expert på alla versioner av dig, för det mäktar ingen med. Det viktiga är att förstå vilken roll du behöver vara i vilken situation. Kom ihåg att du har många versioner av dig själv, men du kan bara vara på en plats i taget rent fysiskt.

Fakta: Stress och utmattning

Stress
I Sverige ligger psykisk ohälsa bakom nästan hälften av alla pågående sjukskrivningar, och bland dessa utgör stressrelaterade besvär den allra vanligaste orsaken.

Idag är ca 36 000 svenskar sjukskrivna på grund av stress. Av dem är ca 80 procent kvinnor. Antalet sjukskrivna med utmattningssymptom har sexdubblats sedan 2010. (Källa Kry)

Utmattningssyndrom
Utmattningssyndrom är diagnosen som innebär att du har flera olika kroppsliga och psykiska besvär som beror på långvarig stress eller andra svåra påfrestningar. 1177.se listar olika symtom och behandlingsalternativ.

trotter-3

Läs också: Studie: Efter utmattning – så många år tar det att bli pigg

chef_maj_2020-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

oro, anpassningsstörning, psykologi
Hälsa

Lider du också av anpassningsstörning?

Efter en kris, som en pandemi, kan det komma en psykologisk reaktion i form av förstärkt oro, ångest och depression. Det händer så ofta att den fått ett eget namn – anpassningsstörning. Så här hjälper du dig själv och dina medarbetare att hantera den.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
Man som springer och har en tankebubbla med en facebook-tumme i
Hälsa

Skryt ger träningspepp

Träna med en kompis och skryt om det i sociala medier. Så lyder receptet som motiverar dig till att hålla i din träning och förbättra din hälsa.
Person på väg från kbt-terapi
Hälsa

KBT kan boosta ditt immunsystem

Kognitiv beteendeterapi (KBT) har dokumenterad effekt på mentala problem som utbrändhet, depression och orosproblematik – men inte bara det. Nu har man även sett att det boostar kroppens biologiska system.
Person med huvudet in en skärm som drar ut en elkontakt
Hälsa

Därför blir du så trött av videomöten

Känner du dig också helt slut efter en dag av videmöten på distans? Anledningen är att den dissonans som uppstår när våra hjärnor – men inte våra kroppar – är tillsammans orsakar motstridiga känslor som är utmattande att hantera.
Glad man bredvid en glad smiley och en stor hand som gör tummen upp
Arbetsmiljö

Oväntade corona-effekten: medarbetare mår bättre än tidigare

Trots coronaepidemins kraftigt negativa inverkan på svensk ekonomi trivs många medarbetare bättre på jobbet nu än före krisen. Det visar en ny rapport.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
medarbetareisorg1800
Hälsa

Så stöttar du medarbetare i sorg under corona

När stigande dödssiffror rapporteras dagligen tvingas vi konfronteras med döden. Många har förlorat vänner, anhöriga eller kollegor, och du som chef kan behöva hantera svåra frågor framöver.