sjalv

3 råd för att öka din självmedkänsla

Är du också rädd för att du innerst inne är lat? Att du inte skulle få något gjort om du inte pushar dig själv? Vi är många som tror att vår stränga inre kritiker har en viktig uppgift att fylla. Men det är dags att avliva hen.

Ny forskning av bland andra Kristin Neff, associate professor human development and culture, på University of Texas at Austin, visar tvärtom att du genom att vara snäll mot dig själv blir både starkare och mer motiverad till att göra ett riktigt bra jobb.

Självmedkänsla består av tre delar: 

1) Att vara snäll mot sig själv i stället för att ägna sig åt hård självkritik.

2) Att betrakta misslyckande/misstag som en del av vad det innebär att vara människa.

3) Att se saker klarare utan att ignorera eller överdriva problem.

I forskningsstudier har man sett att människor som har självmedkänsla är mindre deprimerade och oroliga än de som är självkritiska. De har också större tilltro till sin egen förmåga att lyckas. Och är därmed mindre rädda för att misslyckas. De tar inte heller andras misslyckanden på så stort allvar.

Och när det kommer till motivation är självmedkänsla betydligt mer effektivt och långlivat som uppmuntringsform än skäll och kritik.

Läs också: Känner du dig som en bluff? 6 sätt att övervinna känslan

Vill du bli mer hälsosam? Som prenumerant får du verktyg du behöver!

  • Tidningen Chef – direkt hem i din brevlåda.
  • Tillgång till Chef Premium, en låst tjänst på Chef.se med vårt unika ledarskapstest, verktyg, avtal och mallar.
  • Metodbanken: Smarta genvägar för alla chefer – 300 användbara metoder, modeller och guider.

Erbjudande: Prova på tre nummer av Chef + Chef Premium för endast 199 kr!

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

stress-12
Hälsa

Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

Det finns bara ett sätt att förebygga psykisk ohälsa när det kommer till utmattningssymptom. Och det går på tvärs mot det alla arbetsgivare gör idag.

adminbanta_webb
Annonssamarbete Chef + Aditro

Admin-banta din chefsvardag

Det finns smartare sätt att hantera ”tråkjobbet”. Så här kan chefen minska sin stress och samtidigt få nöjdare medarbetare.

forstaelse
Arbetsmiljö

Undersökning: Ökad insikt om psykisk ohälsa

Allt fler förstår att psykisk ohälsa är ett skäl för sjukskrivning. En av de främsta orsakerna är att ämnet blivit mindre tabulagt, enligt en Novus-undersökning.
stressaminte
Hälsa

Hetaste jobblöftet: Stressa mindre

När svenskarna får ge ett löfte inför sitt jobbår hamnar ”stressa mindre” i topp. Det visar en färsk undersökning som Kantar Sifo har gjort.
billgates-2
Hälsa

Bill Gates: Därför mediterar jag

Multimiljardären och världsledaren Bill Gates utmanade sina tankar om att meditation är ”flummigt” – och berättar nu vilka effekter det fått.
ted
Hälsa

5 TED-talks som lär dig hantera stress

Vi befinner oss just nu i årets mest stressiga tid. 
klimatsmart_intro2
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

3 steg: Så gör du karriär – som klimatsmart chef

Ta tag i mänsklighetens ödesfråga – samtidigt som du skapar nya affärsmöjligheter och ger din chefskarriär ett lyft.

gaband
Hälsa

Gå dig till bättre fysik – vid ditt skrivbord på jobbet

Promenad på arbetstid har vi hört om. Men nu börjar allt fler företag erbjuda gåband till sina medarbetare.
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden