sjalv

3 råd för att öka din självmedkänsla

Är du också rädd för att du innerst inne är lat? Att du inte skulle få något gjort om du inte pushar dig själv? Vi är många som tror att vår stränga inre kritiker har en viktig uppgift att fylla. Men det är dags att avliva hen.

Ny forskning av bland andra Kristin Neff, associate professor human development and culture, på University of Texas at Austin, visar tvärtom att du genom att vara snäll mot dig själv blir både starkare och mer motiverad till att göra ett riktigt bra jobb.

Självmedkänsla består av tre delar: 

1) Att vara snäll mot sig själv i stället för att ägna sig åt hård självkritik.

2) Att betrakta misslyckande/misstag som en del av vad det innebär att vara människa.

3) Att se saker klarare utan att ignorera eller överdriva problem.

I forskningsstudier har man sett att människor som har självmedkänsla är mindre deprimerade och oroliga än de som är självkritiska. De har också större tilltro till sin egen förmåga att lyckas. Och är därmed mindre rädda för att misslyckas. De tar inte heller andras misslyckanden på så stort allvar.

Och när det kommer till motivation är självmedkänsla betydligt mer effektivt och långlivat som uppmuntringsform än skäll och kritik.

Läs också: Känner du dig som en bluff? 6 sätt att övervinna känslan

Vill du bli mer hälsosam? Som prenumerant får du verktyg du behöver!

  • Tidningen Chef – direkt hem i din brevlåda.
  • Tillgång till Chef Premium, en låst tjänst på Chef.se med vårt unika ledarskapstest, verktyg, avtal och mallar.
  • Metodbanken: Smarta genvägar för alla chefer – 300 användbara metoder, modeller och guider.

Erbjudande: Prova på tre nummer av Chef + Chef Premium för endast 199 kr!

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

sjuk-2
Hälsa

Här är svenska företaget som skrotar karensdagen

Omodernt. Så resonerade Wise Group kring karsensdagen och har därför bestämt sig för att skrota den för sina 400 medarbetare i Sverige som en förmån.
Lars-Olof Moberg, Länsförsäkringar
Annonssamarbete Chef + &frankly

"Så hjälper vi varandra att växa"

Lars-Olof Moberg vände en negativ spiral. Mindre stress, mer engagemang hos medarbetarna – och 30 procents högre lönsamhet.
”Verktyget vi använder hjälpte oss att sätta igång en dialog och skapa förändring.”

stress-12
Hälsa

Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

Det finns bara ett sätt att förebygga psykisk ohälsa när det kommer till utmattningssymptom. Och det går på tvärs mot det alla arbetsgivare gör idag.

helgenjobben
Hälsa

5 tecken på att du inte kan släppa jobbet

Äntligen lite ledighet! Men frågan är hur ledig du egentligen är. Var tredje privatanställd har svårt att släppa jobbet – vilket påverkar deras sömn.
balans-3
Hälsa

9 säkra tecken på att du saknar balans i livet

Ont i kroppen? Stökigt skrivbord? Irriterad på Ica? Här är 9 tecken på att du tappat kontrollen över det berömda livspusslet.
hundpajobbet1
Hållbarhet

Ta med hunden till jobbet – sänker stressen

Hunden kan bli din bästa vän – också på jobbet för att förebygga stress. En ny undersökning blåser liv i idén och får stöd av forskning.
Christina Forsberg, CSN. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + CSN

Christina Forsberg: CSN möjliggör drömmar

Studiestödet måste säkras – för nya generationer, längre arbetsliv och ständigt lärande. CSN:s generaldirektör Christina Forsberg berättar om hur hon leder arbetet med att möjliggöra livsdrömmar.

springhallbart
Hälsa

Spring smartare – 3 sätt att hålla rätt tempo

Senaste trenden inom löpning är att springa hållbart. Det innebär att du ska hålla rätt tempo för att inte göra slut på syret i kroppen.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden