sjalv

3 råd för att öka din självmedkänsla

Är du också rädd för att du innerst inne är lat? Att du inte skulle få något gjort om du inte pushar dig själv? Vi är många som tror att vår stränga inre kritiker har en viktig uppgift att fylla. Men det är dags att avliva hen.

Ny forskning av bland andra Kristin Neff, associate professor human development and culture, på University of Texas at Austin, visar tvärtom att du genom att vara snäll mot dig själv blir både starkare och mer motiverad till att göra ett riktigt bra jobb.

Självmedkänsla består av tre delar: 

1) Att vara snäll mot sig själv i stället för att ägna sig åt hård självkritik.

2) Att betrakta misslyckande/misstag som en del av vad det innebär att vara människa.

3) Att se saker klarare utan att ignorera eller överdriva problem.

I forskningsstudier har man sett att människor som har självmedkänsla är mindre deprimerade och oroliga än de som är självkritiska. De har också större tilltro till sin egen förmåga att lyckas. Och är därmed mindre rädda för att misslyckas. De tar inte heller andras misslyckanden på så stort allvar.

Och när det kommer till motivation är självmedkänsla betydligt mer effektivt och långlivat som uppmuntringsform än skäll och kritik.

Läs också: Känner du dig som en bluff? 6 sätt att övervinna känslan

Vill du bli mer hälsosam? Som prenumerant får du verktyg du behöver!

  • Tidningen Chef – direkt hem i din brevlåda.
  • Tillgång till Chef Premium, en låst tjänst på Chef.se med vårt unika ledarskapstest, verktyg, avtal och mallar.
  • Metodbanken: Smarta genvägar för alla chefer – 300 användbara metoder, modeller och guider.

Erbjudande: Prova på tre nummer av Chef + Chef Premium för endast 199 kr!

nyhetsbrev_1800
chef

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

stressfarlig
Hälsa

8 saker som skapar farlig stress på jobbet

Krav på ständig tillgänglighet och hög arbetsbelastning.

Gabriella Huss på K2 Search har fem råd till chefer som kört fast i karriären. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Ta dig förbi hindren i din chefskarriär

Den klassiska karriärtrappan är raserad. En ny typ av chefskarriär tar form – med ökad risk att uppleva att man har kört fast. ”Viktigast för att ta sig vidare då är självkännedom”, säger chefsrekryteringsexperten Gabriella Huss.
hundpajobbet1
Hållbarhet

Ta med hunden till jobbet – sänker stressen

Hunden kan bli din bästa vän – också på jobbet för att förebygga stress. En ny undersökning blåser liv i idén och får stöd av forskning.
trotter-3
Arbetsmiljö

Här är 9 myter om utmattning – som inte stämmer

Myterna kring utmattningssyndrom många

somnbrist-2
Hälsa

Forskare: 3 myter om sömnbrist vi kan avfärda

Med våren kommer ljuset – och för många även sömnsvårigheter. Men vad stämmer egentligen när det kommer till sömnbrist? Här är 3 myter som KI-forskare kan avfärda.
krise
Hälsa

8 steg: Så ger chefen stöd – till medarbetaren i kris

Visste du att du som chef också har ett ansvar att ge krisstöd för händelser som inträffar utanför jobbet? 
Erik Sundqvist på Michelin ringar in och lyfter sitt ledarskap med en Executive MBA på Stockholms universitet. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Nya metoder får ledarskapet att skjuta fart

Erik Sundqvist ringar in och lyfter sitt ledarskap med nya verktyg och kunskaper. Fyra lärdomar har varit extra användbara.

stressjobbhemma
Hälsa

5 sätt för att inte ta hem din jobbstress

Många kämpar mellan att hitta en sund balans.

nyhetsbrev_1800
chef

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden