sjalv

3 råd för att öka din självmedkänsla

Är du också rädd för att du innerst inne är lat? Att du inte skulle få något gjort om du inte pushar dig själv? Vi är många som tror att vår stränga inre kritiker har en viktig uppgift att fylla. Men det är dags att avliva hen.

Ny forskning av bland andra Kristin Neff, associate professor human development and culture, på University of Texas at Austin, visar tvärtom att du genom att vara snäll mot dig själv blir både starkare och mer motiverad till att göra ett riktigt bra jobb.

Självmedkänsla består av tre delar: 

1) Att vara snäll mot sig själv i stället för att ägna sig åt hård självkritik.

2) Att betrakta misslyckande/misstag som en del av vad det innebär att vara människa.

3) Att se saker klarare utan att ignorera eller överdriva problem.

I forskningsstudier har man sett att människor som har självmedkänsla är mindre deprimerade och oroliga än de som är självkritiska. De har också större tilltro till sin egen förmåga att lyckas. Och är därmed mindre rädda för att misslyckas. De tar inte heller andras misslyckanden på så stort allvar.

Och när det kommer till motivation är självmedkänsla betydligt mer effektivt och långlivat som uppmuntringsform än skäll och kritik.

Läs också: Känner du dig som en bluff? 6 sätt att övervinna känslan

Vill du bli mer hälsosam? Som prenumerant får du verktyg du behöver!

  • Tidningen Chef – direkt hem i din brevlåda.
  • Tillgång till Chef Premium, en låst tjänst på Chef.se med vårt unika ledarskapstest, verktyg, avtal och mallar.
  • Metodbanken: Smarta genvägar för alla chefer – 300 användbara metoder, modeller och guider.

Erbjudande: Prova på tre nummer av Chef + Chef Premium för endast 199 kr!

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

stressaxlar
Hälsa

5 tips: Lyft stressen – från din partners axlar

Med två heltidsarbetande i familjen, ofta båda i chefsposition, bärs det hem en hel del stress och frustration till det som ska vara hemmets lugna vrå.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

nystart1
Hälsa

Forskare i Örebro: Förebygg sjukskrivning – med KBT

Det går att förebygga långa sjukskrivningar med KBT-inriktad träning, menar forskare i Örebro.
hogpresterare-2
Arbetsmiljö

6 råd för att underlätta mellanchefens vardag

Mellanchefer pressas uppifrån och nerifrån. Här är 6 råd för hur du kan minska påfrestningen.
cheferdaligt
Hälsa

Cissi Elwin: Siffrorna skrämmer mig

"Så bra att vi kan prata om stress. MEN fruktansvärt att se hur stressrelaterade besvär bara fortsätter att öka", skriver Cissi Elwin i sin krönika.
trivas
Hälsa

5 krav för att må psykiskt bra på jobbet

Det är när dessa förhållanden vacklar som den psykiska ohälsan ökar. Du behöver följande för att må psykiskt bra på jobbet, enligt psykologen Ulla Risling.
domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
stresscheif
Arbetsmiljö

Rädd att missa något? Därför är chefer digitalt stressade

Handen på hjärtat – kontrollerar du din mejlkorg eller är det den som kontrollerar dig? I takt med att tekniken underlättar vår vardag breder också den digitala stressen ut sig. Chefer hör till de värst drabbade visar ny forskning.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden