trovardighet

3 knep för att öka din trovärdighet som chef

Trovärdighet och förtroende tar tid att bygga upp. Men det finns knep för att öka oddsen att medarbetarna tar till sig dina beslut.

Som chef är det viktigt att medarbetarna känner att du är trovärdig. Det kan handla om att du bottnar i besluten du tar eller att du leder organisationen åt rätt håll. För att hjälpa nya chefer har ledarskapsexperten Ashira Prossack delat med sig av några råd på Forbes.

Retorik för ledare: Vill du kunna övertyga och få med dig andra? Få expertråd på seminariet 26 okt.

Här är hennes bästa råd:

1) Skala bort överflödiga ord

När vi pratar inför en grupp är det lätt att lägga till ord som ”typ” och ”ni vet”. Vi gör det för att ge oss själva tid att komma på vad vi ska säga. För att du ska vara så tydlig som möjligt: Ta istället ett djupt andetag och samla dina tankar. Även om det kan vara jobbigt i början behöver inte en konstpaus vara något negativt. Snarare kan det ge gruppen tid att smälta vad du precis sagt.

2) Ta ton vid rätt tillfälle

I ledarskapet ingår det att vara en lyhörd och god lyssnare. Det gör att du också vet när det är rätt läge för dig att ta ton, tala högre och ge din åsikt kring en idé som bollats upp. Genom att följa upp det någon sagt på mötet har du redan åhörarnas öron spetsade. Samtidigt visar du medarbetaren som kommit med idén att du tar hen på allvar.

Missa inte: Utveckla ditt kroppsspråk och få bättre röstkontroll på Chefs seminarium 26 okt.

3) Få med dig kollektivet

Alla behöver inte älska eller ens gilla de beslut du tar som chef. Men du har mycket att vinna på att sälja in det så att en eller flera stödjer det helhjärtat. Du ökar dina odds till det om du är bra på att vara en inkluderande ledare som ser till att alla har chansen att komma till tals på möten. Det kommer definitivt betala sig i längden.

Läs också: Därför vill varannan ung person bli chef

SEMINARIUM 26 OKTOBER: RETORIK FÖR LEDARE

Missa inte Chefs seminarium med retorikexperten Sofia Kacim! Hon lär dig utveckla ditt sätt att argumentera, övertyga och ger dig massor av verktyg för att öka din genomslagskraft.

Läs mer och köp biljett

Relaterade artiklar

En ny studie visar att chefer är bättre på samarbete än andra.
Beslutsfattande

Forskning: Chefer söker samarbete – når framgång

En ny studie från Ekonomihögskolan i Lund visar att nidbilden av företagsledare som vinstinriktade strebers inte stämmer – de är tvärtom bättre på att samarbeta än andra.
Victoria Ödlund, hr-expert på Simployer, guidar till en lyckad onboarding.
Annonssamarbete Chef + Simployer

Lyckas med onboarding – på plats eller digitalt

En strukturerad introduktion av nya kollegor viktigare än någonsin. Oavsett om onboarding görs på plats eller digitalt.

utsedd
Beslutsfattande

5 saker framgångsrika ledare gör helt annorlunda

Alla chefer vill leda medarbetare som är motiverade och känner att arbetet är meningsfullt. Men hur gör du för att lyckas? Här är 5 punkter som framgångsrika ledare följer.
introverta
Beslutsfattande

Forskning: Introverta väljs bort från chefsjobb – trots att de är duktiga ledare

Ny forskning visar att personer med introverta drag ofta väljs bort från chefsjobb. Trots att de i själva verket är mer effektiva ledare för vissa grupper.
illus-2
Beslutsfattande

Regler, moral och magkänsla: Så navigerar chefen rätt

Avslöjanden om generösa chefsförmåner skakar Ledarna. En i raden av organisationer som fått problem med sin etiska kompass. Chefer bör oftare ställa sig frågan hur deras agerande uppfattas utåt, menar Natali Phalén vid Institutet mot mutor.
googlestudien
Beslutsfattande

Googlestudie: 10 saker chefen måste leva upp till

Uppdaterar svaren i den 10-åriga studien.

Distansjobb gör det svårare att uppmärksamma farlig stress.
Annonssamarbete Chef + Skandia

10 signaler på farlig chefstress

”Chefer behöver bli bättre på att söka stöd och ta emot hjälp när de känner igen varningssignaler”, säger Kristina Hagström, hälsostrateg.

nudging1
Beslutsfattande

Forskning: Köp bullar till mötet – få dubbelt med idéer

Därför ska du bjuda på finfika och bra anteckningsmöjligheter.