riabacke
Mona och Ari Riabacke, författare till Beslutspyramiden.

”Hjärnan hänger inte med”

Varför skrev ni den här boken?
”Vi har båda doktorerat inom beslutsfattande och är övertygade om att en viktig ingrediens för att nå framgång i såväl arbets- som privatlivet är att fatta kloka beslut. Det finns ganska många facklitterära böcker i ämnet, men de är ofta för krävande, varför få läser dem. Efter att vi konstaterat att i princip ingen läst våra doktorsavhandlingar ville vi skriva i ett format som passar dagens samhälle – underhållande, zapp-vänligt och samtidigt nå en bredare krets av läsare med konkreta råd och tips om hur man med små medel kan bli en bättre beslutsfattare.”

Vilken är den bästa boken ni läst om beslutsfattande?
”Båda två har varit väldigt inspirerade av Amos Tversky och Daniel Kahnemans forskning under vår egen forskartid. De var pionjärer inom området på sitt sätt och deras bok Heuristics and biases skulle vi nog säga. Sen har ju Kahneman nått ut till den stora massan med boken Thinking fast & slow och gjort ämnet hetare, vilket vi är honom evigt tacksamma för.”

Vilken är den vanligaste orsaken till att vi fattar dåliga beslut?
”Vi människor har inte hunnit med den enorma utveckling som skett i det moderna samhället och är därför inte rustade för att navigera i den komplexa värld vi lever i idag. När beslut blir oss övermäktiga agerar vi så som vi alltid har gjort och låter känslor styra i alltför hög grad. Man kan säga att vi människor alltjämt har en hjärna som är version 1.0 och att samhället av idag är, låt säga, version 21.0.”

I boken skriver ni om att fatta beslut som går utanför det som ”sitter i väggarna”. Varför är det så svårt?
”Vi är alla sociala varelser och vill gärna höra till och bli accepterade av de grupper som vi är en del av. Många gånger har det också historiskt sett fungerat bra att följa andra, till exempel när det gällt vår överlevnad. Samtidigt får det idag konsekvenser på vårt beslutsfattande och förmågan att tänka utanför boxen, att utvecklas och göra det bättre. Benägenheten att bete sig konformistiskt, att göra som andra gör, i kombination med att man i de flesta företag drabbas av kulturblindhet är några av skälen. Man gör som man alltid har gjort.”

Finns det någon gyllene regel för hur man fattar långsiktigt bra beslut?
”Viktigt är att vi inte kastar oss in i alternativen vi har framför oss på direkten, utan att först fundera över vad som är viktigt för dig eller din grupp i ditt eller ert beslutsfattande. Att fundera över kriterier och hur viktiga de är sinsemellan kan få oss att lyfta blicken från det som annars känns intuitivt rätt, vilket ofta begränsar oss i vårt sätt att tänka och välja. När vi låter känslor styra så satsar vi också ofta på kortsiktiga belöningar eller alternativ, så det är också väldigt viktigt att försöka strukturera beslut och se till vad de långsiktiga konsekvenserna kan tänkas bli. Vidare måste vi identifiera vilka beslut som är de allra viktigaste – vi skulle inte orka eller hinna strukturera upp alla beslut – och svara på frågor som varför man fattar beslut som man gör, vilken information man baserar besluten på och om man funderat över motsatsen – vad skulle hända om vi gjorde tvärtom?”

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

Beslutsfattande

8 misstag du gör efter semestern

Tillbaka på jobbet efter lång ledighet. Det kan bli en tuff omställning med 8 vanliga misstag som många gör efter semestern. Här är hela listan på hur du lyckas med omstarten.
Sponsrat Chef + Linkedin

Proffsknepen: Så lockar du talanger på Linkedin

Rekryteringsjättarna Spotify och Experis vet hur man hittar talanger och maximerar effekten av Linkedin. Här delar de med sig av lärdomarna som ger ett försprång i talangjakten.
Beslutsfattande

Se upp – fällorna nya chefer går i!

Varje år får tusentals personer en ny chefsposition. Men redan de första månaderna kan avgöra om det blir succé eller fiasko. Här är 5 fällor du ska undvika om du är ny på jobbet.

Beslutsfattande

Fatemeh, 17, leder den stora sittstrejken

Chef möter Fatemeh Khavari – som är talesperson för den stora sittstrejken på Medborgarplatsen.

Beslutsfattande

Han knäckte chefernas gåta – på Mount Everest

På 5500 meters höjd upptäckte forskare från Umeå vad som händer i grupper vid svår tristess. Något som även är en utmaning för chefer och ledare i mer icke-extrema miljöer.
Beslutsfattande

6 ledarmissar som fällde Ubers vd

Först tog han en paus. Sedan fick han sparken. Ubers vd Travis Kalanick stod för ett par skandaler som till slut fällde honom. Här är sex ledarmissar han gjorde – som du kan undvika.

Sponsrat Chef + SBS Executive MBA

Receptet: Så blir du en hållbar chef

Chefer som kan hållbarhet är en viktig pusselbit som ofta saknas.
Lägg hela pusslet. Ta stegen som behövs – för att lära dig leda hållbart.

Beslutsfattande

Extremsportande chefer – fara för vi-känslan?

Som extremsportande chef kan du påverka medarbetare att bli mer hälsosamma. Men du riskerar också att skapa utanförskap och omge dig med enbart likasinnade.

Beslutsfattande

Charlotte Kallas rädsla inför att bli chef

Charlotte Kalla satsar för fullt mot OS i Sydkorea nästa år. Samtidigt är hon chef och vd för sitt eget bolag – en roll som var obekväm i början. ”Men gud, jag är ingen chef”, tänkte hon.
Beslutsfattande

Därför är inte karismatiska chefer bäst

Vågad, charmig och stark utstrålning. Du kanske känner igen ledartypen? Nu visar att ny forskning att allt för hög karisma kan minska effektiviteten.
Beslutsfattande

6 tips för att bli en bättre chef

Lyssna, var empatisk och ärlig. Här är några egenskaper du kan jobba på för att bli en chef som ger medarbetarna de bästa förutsättningarna att lyckas. Det kan få hela arbetsplatsen att blomstra.
Beslutsfattande

4 sätt: Så styr du upp era videomöten

Tydlighet är aldrig viktigare än på distans. Stunder av pinsam tystnad som kan uppstå i ett konferensrum är inget mot den obekväma stämning som kan sprida sig när mötesdeltagarna sitter framför varsin skärm.
Beslutsfattande

5 ledaregenskaper – som tog Macron till makten

Han är numera en av världens mäktigaste ledare. Men vilka egenskaper gjorde Emmanuel Macron till ny president i Frankrike? Svaret kanske finns i Kanada.
Beslutsfattande

Här är 8 tips – för exceptionellt ledarskap

Ovanliga händelser eller att företaget växer fort. Det kräver även ett exceptionellt ledarskap. Här är 8 tips för att tackla utmaningen som chef.
Beslutsfattande

Guide: Så lyckas du som distanschef

Att hålla ihop teamet och skapa vi-känsla när medarbetarna arbetar på spridda håll är chefens största utmaningar i distans­ledarskapet, visar Chefs undersökning. Nycklar är tydlighet och tät kommunikation. Ändå tycks fördelarna överväga problemen.