apa-emojie-monkey
Screenshot: Emojies

16 uttryck som får dig att verka oproffsig

Har du stenkoll på hur du pratar och vilka uttryck du använder? Nej, tänkte väl det. Här är 16 fallgropar att akta sig för om du vill verka professionell på jobbet.

Att inte säga otrevliga, elaka eller kränkande saker till kolleger och medarbetare är självklart, i alla fall för de flesta. Men det finns också uttryck och gester du borde undvika av den simpla anledningen att de inte bara kan missuppfattas som otrevliga eller missvisande, de får dig också att låta oprofessionell.

Ofta är det uttryck vi inte är medvetna om att vi säger eller så blir det fel för att vi använder dem på fel sätt.

Inspirerade av artikeln 17 uttryck som får dig att låta oprofessionell på nättidningen Inc.com skapade Chef en egen lista av de värsta uttrycks-fallgroparna för chefer.

16 saker som får dig att låta oproffsig:

1. ”Inga problem.”
När du egentligen menar: ‘Varsågod.’ 

Anledning: Om någon tackar dig för att du ställt upp för dem, hjälpt dem med en rapport eller med feedback nedvärderar du deras arbete genom att få det att låta som att det var något som knappast krävde någon ansträngning från din sida. ‘Varsågod’ är mer neutralt och du minskar också risken att medarbetaren uppfattar det som att hen störde dig i ditt arbete med ett problem.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

2. ”Förlåt.”
När du egentligen menar: ‘Ursäkta.’

Anledning: Att be om förlåtelse eller att be om ursäkt är två helt olika saker. En tumregel: Du ber om ursäkt antingen för:

– Sådant du kommer att göra, som när du behöver tränga dig förbi två kolleger som pratar i korridoren och tar upp all plats.

– Mindre saker du inte kan förutse, som att du stöter in i de två kollegerna för att de inte tittade upp.

Att be om förlåtelse är personligt och det bör du spara till problem av personlig natur.

3. ”Bara…”
Genom att använda ordet bara på fel sätt förminskar du vad du egentligen vill ha sagt. Prova till exempel att läsa meningen under – med och utan – ‘bara’.

Exempel: ”Jag ska (bara) hålla en presentation innan ni går hem för dagen.”

Vilket leder oss in på…

4. ”Lilla/liten”
Exempel:”Jag ska (bara) hålla en (liten) presentation innan ni går hem för dagen.”

Din presentation/projekt/rapport är inte liten om den är viktig nog att visa för dina medarbetare och kolleger.

5. ”Fattar du?”
Anledning:

– Det får dig att låta nedvärderande mot dina medarbetare.

– De kommer antagligen inte vara lika benägna att berätta om det är något de inte förstår.

Säg istället:

”Var jag tydlig nog eller är det något som du vill att jag drar igen och förtydligar?”

6. ”Liksom/Asså/Jag ba/Så/Till han eller till hon/Va”
Anledning: ”Så jag liksom ba sa till hon, va, att du kommer klara uppgiften asså.”

Det kan se överdrivet ut i skrift, men vi har alla ‘våra’ ord som vi upprepar mer än andra. Det kan bero på en specifik dialekt eller en dålig vana. Försök vara medveten om vilka dina är och undvik att upprepa dem för mycket.

Och förresten, det heter ‘till honom/henne’. Inte ‘till han/hon’.

 

7. Använda klyschor.
Det kan fungera någon gång ibland, men laddar du dina tal, dina presentationer, dina mejl – eller ännu värre – dina rapporter med dem finns en (stor) risk att du tas för oseriös.

8. Ursäktande skratt.
Att skratta på jobbet är jättebra! Men att skratta ‘ursäktande’ är både förminskande och enerverande. Har du anledning att be om ursäkt – be om ursäkt istället. Annars, gör ingenting.

9. ”men…”
”Min chef/kollega/partner är jättesnäll, men…”

Du har hört det förut och vet att nu kommer något negativt eller skvallrigt. Undvik därför ordet ‘men’ så ofta du kan. Säg ‘och’ istället.

Läs de här två meningarna:

”Ni har presterat jättebra det här året och nu måste vi satsa ännu mer!”

”Ni har presterat jättebra det här året men nu måste vi satsa ännu mer!”

Skillnad, eller hur?

10. ”Jag är ledsen men så är vår policy”
Skulle en medarbetare ha gjort ett övertramp som går emot er policy, som värdegrund, alkoholhantering eller annat, se till att ta ansvar, prata med medarbetaren och lös problemet. Använd inte policyn som en ursäkt för att rättfärdiga dina beslut, det mesta går att lösa om du verkligen vill.

11. Medvetet komplicerande meningsföljd.
Det finns aldrig rimlig anledning att flagrant bevisa din vokala förmåga på sådant vis att dina framföranden blir mer svårförståeliga för din publik än nödvändigt.

Det är både ohyfsat och ineffektivt att prata så dina medarbetare inte förstår vad du säger. Så sluta skryt med dina språkliga kunskaper.

12. Svordomar.
Anledning: Om inte dina (eller andras) barn får svära, varför ska då en chef göra det?

13. ”Det är i alla fall vad jag tycker.”
Om du kritiserar ett förslag, berätta inte att du tycker, förklara varför du tycker så.

14. ”Eeh…”
Hjärnan tänker snabbare än vi pratar. Var medveten om det och försök hålla munnen stängd tills du tänkt klart vad du ska säga och försök säga det lugnt i en följd och utan en massa ‘eh, så att, ah, ehm’. Det är svårt. Men övning ger färdighet.

15. Vandra med blicken.
Titta personen du pratar med i ögonen. Annars kommer hen glömma vad du säger och fundera över på vad du tittar på. Om du tycker det är outhärdligt med lång ögonkontakt försök att fixera en punkt mellan den andra personens ögon. Du slipper ögonkontakten men hen tror att ni ser rakt på varandra.

16. ”Faktiskt.”
Många lägger gärna in ett ‘faktiskt’ i slutet av en mening utan att reflektera över ordets innebörd. ‘Faktiskt’ betyder ju ofta att du förväntade dig något annat än vad som inträffade.

Exempel: ”Presentationen gick bra faktiskt.” ”Företagsfesten var faktiskt riktigt kul.”

Och även om du verkligen förväntade dig något annat, behöver inte dina medarbetare alltid veta om det. Ordet faktiskt kan – faktiskt – vara riktigt användbart ibland, men var medveten om hur och när du använder det och säg det inte slentrianmässigt.

 

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

Kommunikation

5 chefer från roliga reklamfilmer vi minns

Du vill inte jobba hela helgen. Det ville inte heller karaktären Åke – som gick till historien när han grimaserade mot sin chef i en lottoreklam.
Sponsrat Chef + Linkedin

Proffsknepen: Så lockar du talanger på Linkedin

Rekryteringsjättarna Spotify och Experis vet hur man hittar talanger och maximerar effekten av Linkedin. Här delar de med sig av lärdomarna som ger ett försprång i talangjakten.
Arbetsmiljö

7 saker du inte ska säga till en chef i Sverige

Kaffe på förmiddagen eller att stå vid skrivbordet. Det är kanske självklarheter för dig – men kanske inte för nyinflyttade. Här är 7 saker du inte ska säga.

Hållbarhet

11 lärdomar från Stordalens succésamtal

TV + Text. 300 personer i en knökfull lokal – och 500 till utanför som förgäves väntade på att få komma in. Alla kom för att höra Petter Stordalen, Almedalens okrönte kung, i ett inspirerande samtal med Cissi Elwin på Chefs scen. Se samtalet i sin helhet här.

Kommunikation

Annie McKee: ”Odla nära vänskap – på jobbet!”

Hon har kallats ”ledarskapsutvecklingens överste-prästinna” och författat bästsäljande managementböcker. Nu skriver Annie McKee, som varit rådgivare till chefer i USA:s största bolag, om lycka i arbetslivet.
Karriär

4 tips: Kom över din talarskräck på scen

Rädd för att tala inför folk? Då är du inte ensam. Många chefer tycker att det är nervöst. Men med rätt verktyg kan du lära dig att bli både underhållande, trygg och tydlig.

Sponsrat Chef + SBS Executive MBA

Receptet: Så blir du en hållbar chef

Chefer som kan hållbarhet är en viktig pusselbit som ofta saknas.
Lägg hela pusslet. Ta stegen som behövs – för att lära dig leda hållbart.

Kommunikation

Cissi Elwin i P4 Extra: ”Är en trend bland chefer”

Heta trender bland chefer och utbrändhet. Det pratade Cissi Elwin, chefredaktör och vd på tidningen Chef, om när hon var inbjuden som dagens gäst i P4 Extra med Erik Blix.

Kommunikation

Toppbetyg: 4 av 5 har förtroende för sin chef

Får du gehör för dina beslut? Då kan du vara en chef som dina medarbetare litar på. Nu visar en ny undersökning att svenska chefer får ett toppbetyg i förtroende.
Kommunikation

4 tips: Så blir du ett proffs på mingel

Mingelparty och en möjlighet att knyta helt nya kontakter. Ändå är det vanligt att ställa sig vid personer man redan känner för att känna trygghet. Här är fyra tips för att bli bättre på att mingla.
Beslutsfattande

Därför är inte karismatiska chefer bäst

Vågad, charmig och stark utstrålning. Du kanske känner igen ledartypen? Nu visar att ny forskning att allt för hög karisma kan minska effektiviteten.
Chefboken

Lär dig styra andra – utan att öppna munnen

Hur får du andra att göra som du vill? Det kan vara enklare än du anar – faktiskt nästan skrämmande lätt.

Chefbokens redaktör Maria Gerlofson har sammanfattat nya boken För-Påverkan, som är månadens Chefboken och guld värd för säljare och chefer som vill påverka.

Kommunikation

”Målet? Nå 60 000 personer – per dag!”

Få personer är så aktiva på sociala medier som Günther Mårder, vd på Företagarna. Han lägger mer tid där än i sin mejlkorg. ”Om du inte är aktiv i sociala medier kommer du snart att vara irrelevant på arbetsmarknaden”, menar han.
Kommunikation

Chefer, dags att vakna på sociala medier

Var fjärde chef anser fortfarande att sociala medier är oviktiga. Med ett undantag – Linkedin. Och även om de har konton är de inte så aktiva, visar Chefs undersökning. Det kan påverka ledarskapet negativt, varnar experterna.
Kommunikation

Hon fick politikerna att vakna – med Facebook

När politikerna i Täby fick se det uppror som förskolechefen Lisa Nordenståhl dragit igång via Facebook blev de mycket mer samarbetsvilliga. Och helt plötsligt fanns det också mer pengar till verksamheten.
Kommunikation

Ditt företag är inte så digitaliserat som du tror

Svenska företag ligger i digital framkant – tror man i alla fall. Men en färsk undersökning att svenskarna halkat efter i jämförelse med andra länder.