Handslag och uppvända handflator

5 kroppsknep: Så rör du dig som en ledare

Dåligt kroppsspråk kan komma i vägen för det viktiga du försöker föra fram, och ibland är det rentav viktigare hur något sägs än vad som sägs. Här är expertens tips för att upplevas som en stark ledare.

Hur du rör dig och hur du talar påverkar hur andra uppfattar dig, alldeles oavsett titlar och faktisk kompetens. Strategin att ta kontroll över den bild du visar utåt och styra andras intryck av dig kallas inom socialpsykologin för ”impression management”.

Genom att göra dig medveten om hur du för dig kan du understryka dina ledaregenskaper, och ingjuta förtroende bland medarbetarna, på samma sätt som du kanske klär dig ”som en chef”.

Kroppsspråksexperten Carol Kinsey Goman hjälper ledare världen över att förstärka sin profil. Hon skriver regelbundet för affärsmagasinet Forbes, och hennes videokurs ”Body Language for Leaders” har varit den mest sedda på LinkedIn Learning under flera år i rad.

På kommunikationssajten CommPRO ger Carol Kinsey Goman dessa fem tips på hur du med kroppens hjälp kan markera ett starkt ledarskap:

1. Fixa hållningen och bred ut dig
”Kraft och auktoritet uttrycks icke-verbalt genom att växa på höjden och i rummet”, skriver Kinsey Goman. Börja därför med att ge din kroppshållning ett lyft. Dra upp axlarna mot öronen, låt dem rulla bakåt och släpp ner dem igen. Håll huvudet upprätt, och voilà: du lyser av starkt självförtroende. Låt din kropp ta plats, stå stadigt med fötterna brett isär, och undvik att göra dig mindre genom att sitta med korslagda ben eller armar. Det ger inte bara en stabil fasad utåt – du kommer även känna dig säkrare.

2. Var närvarande och häng med
Visst kan du ha mycket som distraherar dig som chef, men gör ditt bästa för att alltid vara fullt närvarande och uppmärksam när du deltar i möten. Är du borta i tankar eller sitter med näsan i mejlen framstår ditt ledarskap som halvhjärtat. Tänk på att hålla ögonkontakt, delta aktivt och att alltid vända dig mot den person som för tillfället talar.

skoillus

Läs också: Därför ska du alltid vara beredd att byta jobb

3. Bli mästare på gester
Använd händerna när du talar, men gör det på rätt sätt. Försöker du täcka över eller skydda din kropp med händerna framstår du som mindre säker på din sak. En klassisk miss är att forma ”fikonlövet” när du talar – det vill säga att hålla händerna knäppta framför dig i höjd med grenen.

Rör hellre händerna ut från kroppen, från bröst- eller midjehöjd, i jämna, kontrollerade svep. Med handflatorna vända ungefär 45 grader uppåt visar du öppenhet. Vänder du dem nedåt betonar du tvärtom din dominans. En särskilt viktig poäng får extra tyngd när du låter fingertopparna mötas i en pilspets med handflatorna isär.

4. Sjung ut
Rösten är ett viktigt chefsverktyg. Tala högt, tydligt och snabbt – men utan att skrika förstås – för att tas emot som en ledare med pondus. Använd ditt röstregister dynamiskt och strössla med pauser för att fånga lyssnarnas uppmärksamhet. Maler du på i en monoton stämma verkar det som att du hellre hade varit någon helt annanstans, och lyssnarna har ingen anledning att ta fasta på det du säger.

Två bruna getter stångas.

Läs också: 5 saker du gör – som skapar konflikter

5. Slipa handslaget till perfektion
Handslaget är ofta det allra första tillfället att göra ett gott intryck, men trots att denna enkla, uråldriga gest upprepas överallt i yrkeslivet varje dag är det förvånansvärt få som får till det. Trycket ska vara fast, ett slappt ”döda fisken”-handslag signalerar knappast ett drivet ledarskap. Men ”skruvstädet” är inte heller något att sträva efter. Ju mer hudkontakt som uppstår, desto mer pålitligt intryck ger du. Försök därför att skapa kontakt med hela handflatan. När simhuden mellan tumme och pekfinger möts har du rätt djup på handslaget.

Tänk också på att vinkla handen rätt. Går du in i hälsningen med handflatan vänd uppåt signalerar du underkastelse gentemot din motpart – och tvärtom att du känner dig överlägsen om handflatan är vänd nedåt. Med handflatan vänd rakt i sidled visar du att du har självförtroendet att mötas som likar.

harksare

Läs också: 10 sätt att bemöta härskartekniker – på jobbet

prenumerera-chef-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

Retorikexperten Elaine Eksvärd
Framtidens hybridmöte kräver ny digital teknik
Annonssamarbete Chef + Office Management

Så tar du hybridmötet till nästa nivå

Mötestekniken på väg in i en ny och smartare era. Här får du veta mer om vad som krävs för att lyckas med framtidens digitala möten.
skrivaochberatta
Kommunikation

Så får du berättartekniken som får alla att lyssna

Rationella argument är bra, men en bra berättelse är oslagbar. Slipa på berättartekniken och få folk att lyssna – på jobbintervjun, i lönesamtalet och ledarskapet i stort. Här är tipsen på hur du gör.

kvallsmail_intervjuperson
Kommunikation

Vad tycker Chef-läsarna om mejlförbud efter arbetstid?

Chef har tidigare skrivit om mejlförbudet som sprider sig i Europa för att skydda de anställda från stress. Lagen är en konsekvens av det ökade distansarbetet under pandemin där allt fler får svårare att hålla gränsen mellan arbete och fritid. Vi frågade chefer på LinkedIn vad de tycker om lagen. Majoriteten uppskattar tanken av att det finns en tydlig gräns samtidigt som flera av kommenterar att det finns undantagsfall och andra sätt än böter att hantera detta.

Man som deltar i videomöte. Sitter i soffan med dålig hållning och kalsonger.
Kommunikation

Så många av dina medarbetare gör annat under det digitala mötet

Kanske har du som chef någon gång känt av utmaningen att få allas fulla uppmärksamhet under videomötet? Nu bekräftar en ny Sifo-undersökning din magkänsla. Drygt 3 av 4 svenskar passar nämligen på att göra helt andra uppgifter under videomötet. Dessutom har var fjärde person bytt ut kavajen mot en pyjamas!

En mobiltelefon och en datorskärm som visar på flera olästa mejl.
Kommunikation

Mejlförbud för chefer sprider sig

Ett tredje land i Europa, Belgien, har nu tagit beslut på att inte låta statsanställda chefer kontakta sina anställda efter arbetstid. Orsaken är att man vill skydda medarbetare från stress.

tva%cc%8akvinnorps
Annonssamarbete Chef + Försäkringskassan

Hallå chefen! Det finns ett viktigt hälsobidrag att söka

Många chefer missar ett viktigt bidrag för att förebygga ohälsa hos medarbetare. ”Rätt hjälp kan göra skillnad”, säger Rebecca Kolga på Försäkringskassan och uppmanar chefer att söka stödet på upp till 200 000 kronor per år.
Böcker och Obama.
Kommunikation

Lästips från en ex-president: Obamas favoritböcker 2021

USA:s tidigare president, Barack Obama, är en storläsare av rang. Nu delar han med sig av sina favoritböcker från det gångna året. På listan finns bland annat Nobelpristagaren Ishiguros bok Klara och solen om artificiell intelligens och Lauren Groffs Matrix influerad av Trumps presidentskap.