Handslag och uppvända handflator

5 kroppsknep: Så rör du dig som en ledare

Dåligt kroppsspråk kan komma i vägen för det viktiga du försöker föra fram, och ibland är det rentav viktigare hur något sägs än vad som sägs. Här är expertens tips för att upplevas som en stark ledare.

Hur du rör dig och hur du talar påverkar hur andra uppfattar dig, alldeles oavsett titlar och faktisk kompetens. Strategin att ta kontroll över den bild du visar utåt och styra andras intryck av dig kallas inom socialpsykologin för ”impression management”.

Genom att göra dig medveten om hur du för dig kan du understryka dina ledaregenskaper, och ingjuta förtroende bland medarbetarna, på samma sätt som du kanske klär dig ”som en chef”.

Kroppsspråksexperten Carol Kinsey Goman hjälper ledare världen över att förstärka sin profil. Hon skriver regelbundet för affärsmagasinet Forbes, och hennes videokurs ”Body Language for Leaders” har varit den mest sedda på LinkedIn Learning under flera år i rad.

På kommunikationssajten CommPRO ger Carol Kinsey Goman dessa fem tips på hur du med kroppens hjälp kan markera ett starkt ledarskap:

1. Fixa hållningen och bred ut dig
”Kraft och auktoritet uttrycks icke-verbalt genom att växa på höjden och i rummet”, skriver Kinsey Goman. Börja därför med att ge din kroppshållning ett lyft. Dra upp axlarna mot öronen, låt dem rulla bakåt och släpp ner dem igen. Håll huvudet upprätt, och voilà: du lyser av starkt självförtroende. Låt din kropp ta plats, stå stadigt med fötterna brett isär, och undvik att göra dig mindre genom att sitta med korslagda ben eller armar. Det ger inte bara en stabil fasad utåt – du kommer även känna dig säkrare.

2. Var närvarande och häng med
Visst kan du ha mycket som distraherar dig som chef, men gör ditt bästa för att alltid vara fullt närvarande och uppmärksam när du deltar i möten. Är du borta i tankar eller sitter med näsan i mejlen framstår ditt ledarskap som halvhjärtat. Tänk på att hålla ögonkontakt, delta aktivt och att alltid vända dig mot den person som för tillfället talar.

skoillus

Läs också: Därför ska du alltid vara beredd att byta jobb

3. Bli mästare på gester
Använd händerna när du talar, men gör det på rätt sätt. Försöker du täcka över eller skydda din kropp med händerna framstår du som mindre säker på din sak. En klassisk miss är att forma ”fikonlövet” när du talar – det vill säga att hålla händerna knäppta framför dig i höjd med grenen.

Rör hellre händerna ut från kroppen, från bröst- eller midjehöjd, i jämna, kontrollerade svep. Med handflatorna vända ungefär 45 grader uppåt visar du öppenhet. Vänder du dem nedåt betonar du tvärtom din dominans. En särskilt viktig poäng får extra tyngd när du låter fingertopparna mötas i en pilspets med handflatorna isär.

4. Sjung ut
Rösten är ett viktigt chefsverktyg. Tala högt, tydligt och snabbt – men utan att skrika förstås – för att tas emot som en ledare med pondus. Använd ditt röstregister dynamiskt och strössla med pauser för att fånga lyssnarnas uppmärksamhet. Maler du på i en monoton stämma verkar det som att du hellre hade varit någon helt annanstans, och lyssnarna har ingen anledning att ta fasta på det du säger.

Två bruna getter stångas.

Läs också: 5 saker du gör – som skapar konflikter

5. Slipa handslaget till perfektion
Handslaget är ofta det allra första tillfället att göra ett gott intryck, men trots att denna enkla, uråldriga gest upprepas överallt i yrkeslivet varje dag är det förvånansvärt få som får till det. Trycket ska vara fast, ett slappt ”döda fisken”-handslag signalerar knappast ett drivet ledarskap. Men ”skruvstädet” är inte heller något att sträva efter. Ju mer hudkontakt som uppstår, desto mer pålitligt intryck ger du. Försök därför att skapa kontakt med hela handflatan. När simhuden mellan tumme och pekfinger möts har du rätt djup på handslaget.

Tänk också på att vinkla handen rätt. Går du in i hälsningen med handflatan vänd uppåt signalerar du underkastelse gentemot din motpart – och tvärtom att du känner dig överlägsen om handflatan är vänd nedåt. Med handflatan vänd rakt i sidled visar du att du har självförtroendet att mötas som likar.

harksare

Läs också: 10 sätt att bemöta härskartekniker – på jobbet

Relaterade artiklar

janne-3
Kommunikation

Janne Andersson: 3 ledarfokus ska göra Sverige världsbäst

”Jag är helt övertygad om att de sakerna går att applicera på allt ledarskap”, säger förbundskapten Janne Andersson.

Patrick Lepierre, affärsområdeschef på Dipart. Bygge vid vattentorn i Tumba Foto: Martina Huber/Chef
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Det här gör mig till en bättre beslutsfattare"

Patrick Lepierre har blivit säkrare som chef av Executive MBA-programmet vid Stockholms universitet. "Jag kan fatta mycket mer välgrundade beslut. Jag är förvånad över hur snabbt jag har kunnat använda mina nya kunskaper i mitt arbete."
2019-2
Kommunikation

Chefsåret 2019 – månad för månad

Chefsåret 2019 är till ända. Hur var det för dig? Chefs reporter Fredrik Kullberg har valt ut 12 stora, små och märkliga ledarskapshändelser som präglat året.
cb12-content
Chefboken

Led utifrån värderingar – på riktigt!

Det är med hjälp av starka värderingar vi kan möta framtidens stora utmaningar med bland annat ökad komplexitet, digitalisering och klimatförändringar. Det menar Julia Norinder i sin bok Värderingsbaserat ledarskap Mening, tillit och transformation. I den beskriver hon hur du som ledare kan arbeta både utifrån dina egna värderingar och din organisations. I senaste Chefboken sammanfattar ledarskapscoachen Maria Gerlofson hennes tankar
Julbord med dryck
Hälsa

En av tio undviker julbordet – kollegorna dricker för mycket

Tre av fyra svenskar tycker inte att det är viktigt med alkohol på jobbets julbord, visar en ny undersökning. Samtidigt uppger över hälften att det finns en förväntan om att de ska dricka alkohol när det sker.
pkberlin
Kommunikation

Kommunikationsmissen som fick Berlinmuren att falla

Ibland kan ett aldrig så litet felsteg få oanade konsekvenser. För 30 år sedan orsakade en papperslapp som lästes upp vid fel tillfälle Berlinmurens fall.
Nå årets mål genom att ställa rätt frågor och ta fyra steg, tipsar Viktoria Lindhé på &frankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Så når du affärsmålen ihop med ditt team

Nytt år. Nya mål. Chefer som involverar och följer upp hur medarbetarna upplever målen lyckas oftare.
Här är fyra steg som tar ditt team från mål till verklighet.

Cissi Elwin
Kommunikation

Cissi Elwin: ”Varför är ledarskap så förknippat med floskler?”

Det här med att ”vi måste gasa och bromsa samtidigt” och ”tack för din idé, vi marinerar den” – vad menas egentligen med det?