Handslag och uppvända handflator

5 kroppsknep: Så rör du dig som en ledare

Dåligt kroppsspråk kan komma i vägen för det viktiga du försöker föra fram, och ibland är det rentav viktigare hur något sägs än vad som sägs. Här är expertens tips för att upplevas som en stark ledare.

Hur du rör dig och hur du talar påverkar hur andra uppfattar dig, alldeles oavsett titlar och faktisk kompetens. Strategin att ta kontroll över den bild du visar utåt och styra andras intryck av dig kallas inom socialpsykologin för ”impression management”.

Genom att göra dig medveten om hur du för dig kan du understryka dina ledaregenskaper, och ingjuta förtroende bland medarbetarna, på samma sätt som du kanske klär dig ”som en chef”.

Kroppsspråksexperten Carol Kinsey Goman hjälper ledare världen över att förstärka sin profil. Hon skriver regelbundet för affärsmagasinet Forbes, och hennes videokurs ”Body Language for Leaders” har varit den mest sedda på LinkedIn Learning under flera år i rad.

På kommunikationssajten CommPRO ger Carol Kinsey Goman dessa fem tips på hur du med kroppens hjälp kan markera ett starkt ledarskap:

1. Fixa hållningen och bred ut dig
”Kraft och auktoritet uttrycks icke-verbalt genom att växa på höjden och i rummet”, skriver Kinsey Goman. Börja därför med att ge din kroppshållning ett lyft. Dra upp axlarna mot öronen, låt dem rulla bakåt och släpp ner dem igen. Håll huvudet upprätt, och voilà: du lyser av starkt självförtroende. Låt din kropp ta plats, stå stadigt med fötterna brett isär, och undvik att göra dig mindre genom att sitta med korslagda ben eller armar. Det ger inte bara en stabil fasad utåt – du kommer även känna dig säkrare.

2. Var närvarande och häng med
Visst kan du ha mycket som distraherar dig som chef, men gör ditt bästa för att alltid vara fullt närvarande och uppmärksam när du deltar i möten. Är du borta i tankar eller sitter med näsan i mejlen framstår ditt ledarskap som halvhjärtat. Tänk på att hålla ögonkontakt, delta aktivt och att alltid vända dig mot den person som för tillfället talar.

skoillus

Läs också: Därför ska du alltid vara beredd att byta jobb

3. Bli mästare på gester
Använd händerna när du talar, men gör det på rätt sätt. Försöker du täcka över eller skydda din kropp med händerna framstår du som mindre säker på din sak. En klassisk miss är att forma ”fikonlövet” när du talar – det vill säga att hålla händerna knäppta framför dig i höjd med grenen.

Rör hellre händerna ut från kroppen, från bröst- eller midjehöjd, i jämna, kontrollerade svep. Med handflatorna vända ungefär 45 grader uppåt visar du öppenhet. Vänder du dem nedåt betonar du tvärtom din dominans. En särskilt viktig poäng får extra tyngd när du låter fingertopparna mötas i en pilspets med handflatorna isär.

4. Sjung ut
Rösten är ett viktigt chefsverktyg. Tala högt, tydligt och snabbt – men utan att skrika förstås – för att tas emot som en ledare med pondus. Använd ditt röstregister dynamiskt och strössla med pauser för att fånga lyssnarnas uppmärksamhet. Maler du på i en monoton stämma verkar det som att du hellre hade varit någon helt annanstans, och lyssnarna har ingen anledning att ta fasta på det du säger.

Två bruna getter stångas.

Läs också: 5 saker du gör – som skapar konflikter

5. Slipa handslaget till perfektion
Handslaget är ofta det allra första tillfället att göra ett gott intryck, men trots att denna enkla, uråldriga gest upprepas överallt i yrkeslivet varje dag är det förvånansvärt få som får till det. Trycket ska vara fast, ett slappt ”döda fisken”-handslag signalerar knappast ett drivet ledarskap. Men ”skruvstädet” är inte heller något att sträva efter. Ju mer hudkontakt som uppstår, desto mer pålitligt intryck ger du. Försök därför att skapa kontakt med hela handflatan. När simhuden mellan tumme och pekfinger möts har du rätt djup på handslaget.

Tänk också på att vinkla handen rätt. Går du in i hälsningen med handflatan vänd uppåt signalerar du underkastelse gentemot din motpart – och tvärtom att du känner dig överlägsen om handflatan är vänd nedåt. Med handflatan vänd rakt i sidled visar du att du har självförtroendet att mötas som likar.

harksare

Läs också: 10 sätt att bemöta härskartekniker – på jobbet

chef_maj_2020-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
Tips: Se till att kameran är avstängd när du går på toa.
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.
chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.

orony
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.

Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Kommunikation

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Bild på ledare som motar bort coronavirus
Kommunikation

Coronakrisen: Nytt diskussionsforum för chefer

Det nya coronaviruset har skapat svåra situationer för chefer och ledare över hela världen, och vi på Chef får många frågor från människor som står inför stora beslut. Vi startar nu därför en Facebookgrupp där chefer kan diskutera och stötta varandra.