krishjalp

3 saker du aldrig ska säga till en kollega i kris

Som chef är du även ansvarig för att ge krisstöd för saker som händer utanför jobbet. Men det det finns ett par fällor du ska se upp för i samtal med medarbetaren.

I första hand är du som chef ansvarig för dina medarbetare på arbetstid. Men även händelser utanför jobbet kan innebära att chefen måste komma med krisstöd. Till att börja med kan du följa den här checklistan för hur du bör agera.

En av de viktigaste punkterna är samtalet med medarbetaren eller kollegan i fråga. HBR (Harvard Business Review) har listat tre saker du aldrig ska säga till en person i kris – och vad du bör säga istället.

1) ”Du gör det till en större grej än vad det är!”

Säg istället: ”Det känns som det här påverkar dig. Berätta vad som händer inom dig!”

Kommentar: I stället för att döma din kollega eller medarbetare, vilket annars är risken, kan du få veta mer hur situationen faktiskt påverkar hen. Det blir ett mer öppet samtal och personen får chansen att utveckla sitt resonemang.

radslago

Läs också: Krisexperten: Här är chefens vanligaste misstag

2) ”Sluta oroa dig så mycket!”

Säg istället: ”Du känns orolig. Vad är det som oroar dig främst?”

Kommentar: Genom att berätta för personen hur den känner sig, vilket sällan fungerar, bjuder du in till ett mer utförligt svar. Utifrån det blir det enklare att vara ett stöd.

3) ”Du måste verkligen släppa det!”

Säg istället: ”Det känns som du tänker mycket på det. Vad krävs för att du ska komma vidare?

Kommentar: Genom att forcera fram att personen ska gå vidare kan kollegan/medarbetaren sluta sig ännu mer. Men genom att ställa en fråga möjliggör du för personen att själv komma med konstruktiva lösningar.

krise

Läs också: 8 steg: Så ger chefen stöd – till medarbetaren i kris

Relaterade artiklar

greta
Hållbarhet

Retorikexperten: ”Gretas tal kan få dubbel effekt”

Greta Thunbergs känsloladdade och konfrontativa tal jämförs redan med Martin Luther Kings ”I have a dream” och andra historiska anföranden. Men talet kan uppfattas på olika sätt, säger Chefs expert Sofia Kacim.
Stressforskaren Sören Hjälm utbildar chefer och ledare om stress hos Consensus. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Lär dig kontrollera ditt ledarskap vid stress

Stress kan förgifta ditt ledarskapsbeteende. ”Chefer behöver träna på att hantera tuffa situationer”, säger stressforskaren Sören Hjälm som utbildar chefer hos Consensus. Lär dig fatta rätt beslut – inte beslut som styrs av stress.

scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?
forhandlare
Kommunikation

5 tips: Bli en smart förhandlare – och gör alla nöjda

Tänk om du oftare fick gehör för dina tankar, åsikter och förslag. Då skulle din livskvalitet som chef höjas betydligt. Det menar förhandlingsexperten Lars-Johan Åge som i nya boken Happy happy tipsar om hur du gör.
undersokning-2
Kommunikation

Så många döljer sina Facebook-inlägg för chefen

En majoritet vill inte att kollegerna eller chefen ska ta del av deras inlägg på sociala medier, visar en ny undersökning.
Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Det här gillar medarbetare allra mest med chefen

När medarbetare ska berömma sin chef är det tre egenskaper som oftast lyfts fram.
Det finns också områden där många tycker att chefen borde vässa sig.

upptack
Karriär

Så upptäcker du Linkedin-bedrägeriet som sprider virus

På ytan ser det ut som ett jobberbjudande från ett bemanningsföretag. Men i själva innehåller chattmeddelanden ett dokument med en skadlig kod.