krishjalp

3 saker du aldrig ska säga till en kollega i kris

Som chef är du även ansvarig för att ge krisstöd för saker som händer utanför jobbet. Men det det finns ett par fällor du ska se upp för i samtal med medarbetaren.

I första hand är du som chef ansvarig för dina medarbetare på arbetstid. Men även händelser utanför jobbet kan innebära att chefen måste komma med krisstöd. Till att börja med kan du följa den här checklistan för hur du bör agera.

En av de viktigaste punkterna är samtalet med medarbetaren eller kollegan i fråga. HBR (Harvard Business Review) har listat tre saker du aldrig ska säga till en person i kris – och vad du bör säga istället.

1) ”Du gör det till en större grej än vad det är!”

Säg istället: ”Det känns som det här påverkar dig. Berätta vad som händer inom dig!”

Kommentar: I stället för att döma din kollega eller medarbetare, vilket annars är risken, kan du få veta mer hur situationen faktiskt påverkar hen. Det blir ett mer öppet samtal och personen får chansen att utveckla sitt resonemang.

radslago

Läs också: Krisexperten: Här är chefens vanligaste misstag

2) ”Sluta oroa dig så mycket!”

Säg istället: ”Du känns orolig. Vad är det som oroar dig främst?”

Kommentar: Genom att berätta för personen hur den känner sig, vilket sällan fungerar, bjuder du in till ett mer utförligt svar. Utifrån det blir det enklare att vara ett stöd.

3) ”Du måste verkligen släppa det!”

Säg istället: ”Det känns som du tänker mycket på det. Vad krävs för att du ska komma vidare?

Kommentar: Genom att forcera fram att personen ska gå vidare kan kollegan/medarbetaren sluta sig ännu mer. Men genom att ställa en fråga möjliggör du för personen att själv komma med konstruktiva lösningar.

krise

Läs också: 8 steg: Så ger chefen stöd – till medarbetaren i kris

Relaterade artiklar

scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?
forhandlare
Kommunikation

5 tips: Bli en smart förhandlare – och gör alla nöjda

Tänk om du oftare fick gehör för dina tankar, åsikter och förslag. Då skulle din livskvalitet som chef höjas betydligt. Det menar förhandlingsexperten Lars-Johan Åge som i nya boken Happy happy tipsar om hur du gör.
undersokning-2
Kommunikation

Så många döljer sina Facebook-inlägg för chefen

En majoritet vill inte att kollegerna eller chefen ska ta del av deras inlägg på sociala medier, visar en ny undersökning.
upptack
Karriär

Så upptäcker du Linkedin-bedrägeriet som sprider virus

På ytan ser det ut som ett jobberbjudande från ett bemanningsföretag. Men i själva innehåller chattmeddelanden ett dokument med en skadlig kod.
krise
Hälsa

8 steg: Så ger chefen stöd – till medarbetaren i kris

Visste du att du som chef också har ett ansvar att ge krisstöd för händelser som inträffar utanför jobbet? 
illus-2
Beslutsfattande

Regler, moral och magkänsla: Så navigerar chefen rätt

Avslöjanden om generösa chefsförmåner skakar Ledarna. En i raden av organisationer som fått problem med sin etiska kompass. Chefer bör oftare ställa sig frågan hur deras agerande uppfattas utåt, menar Natali Phalén vid Institutet mot mutor.