Undvik att julfesten blir ett fylleslag

Julfest innebär alkohol som innebär pinsamheter. Förra året slutade exempelvis julfesten för omsorgspersonalen i Östersunds kommun i kaos. Gästerna spydde, hotade krogpersonalen och drack medhavd alkohol på toaletterna. Krogen fick stänga två timmar tidigare än normalt, eftersom ägaren tyckte att gästerna uppförde sig helt okontrollerat.

I Storbritannien är jobbjulfesterna ökända på grund av att de anställda ofta blir alldeles för berusade. I en undersökning som beställts av the British Greyhound Racing Board erkänner var fjärde britt att han fått i sig för mycket på julfesten och sedan berättat »sanningen« för en kollega. Var femte har blivit närgången med en kollega eller chef.

Fredrik Ljung, som skrivit boken »Parasiten« om sitt eget alkohol- och drogmissbruk, känner igen bilden av blöta julfester. I dag driver han företaget »Ljung&Sjöberg« som utbildar chefer om missbruksproblematik.

»På den gamla tiden var jag en mästare på att spåra ur själv. När jag jobbade i finansvärlden bjöds det friskt, det var ofta helrör med sprit på julfesterna«, säger han.

På Ljung&Sjöberg har flera av medarbetarna personliga erfarenheter av missbruk och därför är firmafesterna helnyktra. Men så långt behöver man inte gå som chef för att julfesten ska bli en trevlig och sansad tillställning, menar Fredrik Ljung.

Även om du som chef gör allt för att julfesten ska bli lyckad, kan det ändå finnas medarbetare som gör övertramp. Då gäller det att du tar ett samtal med personen så snart som möjligt.

»Som medarbetare representerar man arbetsgivaren även under en julfest. Det betyder att man inte tafsar på kollegor och att man inte snackar skit. Gör man sådana överträdelser ska det få konsekvenser«, säger Fredrik Ljung.

Fredrik Ljungs bästa tips för att undvika att julfesten blir ett fylleslag:

1. Se till att alla känner till företagets alkohol och drogpolicy. Där ska det stå vilka typer av beteenden som inte är okej och vilka konsekvenser det kan få om man inte följer policyn.

2. Om du känner till att någon brukar missköta sig, ta ett samtal med den personen före festen. Klargör vad som är acceptabelt beteende. Om personen gjorde bort sig på förra julfesten, påminn om samtalet ni hade då och att du inte vill att det ska upprepas.

3. Erbjud aldrig »fri bar«. Det uppmanar till överdrivet drickande. Bjud inte heller på starksprit, utan endast vin och öl. Se till att det finns alkoholfria alternativ.

4. Var själv ett gott föredöme. Chefen sätter nivån för vilken berusningsgrad som är okej. Om du blir alldeles för full är det svårt för dig att i efterhand kritisera en medarbetare som gått över gränsen.

5. På lång sikt: Odla en kultur av måttfullhet vad det gäller alkohol. Informera nyanställda om vad att ni har en alkohol- och drogpolicy så att kulturen sprider sig i företaget.

 

Hur full får chefen bli på en julfest? Gå in i vårt forum och diskutera!

Relaterade artiklar

stressfarlig
Arbetsmiljö

4 åtgärder: När chefen tar ut sin stress på medarbetarna

I en ansträngd arbetssituation är risken stor att chefens stress spiller över på medarbetarna. Men det går att undvika genom ett par åtgärder.
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

sakerhet12
Arbetsmiljö

Forskare: Bra ledare – minskar risken för olyckor på jobbet

Det går inte underskatta vikten av bra ledarskap på en arbetsplats.
forskning12
Hälsa

Sluta fejka leenden på jobbet – ökar risken för missbruk

Kan du fejka leenden på beställning? Om det sker ofta sker i jobbsammanhang ökar risken för att drabbas av alkoholmissbruk, visar ny forskning. 
krise
Hälsa

8 steg: Så ger chefen stöd – till medarbetaren i kris

Visste du att du som chef också har ett ansvar att ge krisstöd för händelser som inträffar utanför jobbet? 
stressjobbhemma
Hälsa

5 sätt för att inte ta hem din jobbstress

Många kämpar mellan att hitta en sund balans.

ledsen
Arbetsmiljö

Var fjärde chef känner psykiskt obehag – inför sitt jobb

Främst unga chefer har det tufft i arbetslivet, visar en ny undersökning.
mardaligt
Arbetsmiljö

Konflikt på jobbet: "Då ska chefen agera"

Tjafs, oenigheter och konflikter är vanliga i yrkeslivet. Som chef kan det vara svårt att veta när det är dags att “lägga sig i”. Ibland är det dock din skyldighet att agera.