Tech-bolag rensar möten från anställdas kalendrar
E-handelsföretaget Shopify städar upp i medarbetarnas scheman och inför mötesfria onsdagar. ”Ingen tog jobb på Shopify för att sitta i möten”, säger verksamhetschefen Kaz Nejatian.

I ett pm i veckan har Shopify meddelat sina anställda att företaget kommer att radera alla tidigare schemalagda återkommande möten som involverar tre eller fler personer, rapporterar CNN.
I meddelandet från e-handelsföretagets verksamhetschef Kaz Nejatian framgår också att mötesfria onsdagar återinförs. Dessutom ska stora möten med fler än 50 personer begränsas till ett tidsfönster på torsdagar.
”Ingen tog jobb på Shopify för att sitta i möten”, skriver Kaz Nejatian i pm:et.
Åtgärderna är avsedda att hjälpa till att frigöra anställdas tid. Det innebär att närmare 10 000 bokningar försvinner från kalendrarna, vilket totalt summeras till 76 500 timmar.
Det nya arbetssättet pågår under en prövotid på två veckor. Därefter anser den operativa chefen att anställda ska se ”mycket kritiskt” på vad som sker i kalendrarna.
Företaget uppmanar också till en så kallad ”no judgement zone”, vilket ger medarbetarna rätt att avboka möten som de önskar.
Logga in för att fortsätta läsa!
Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för
0:-
- Tillgång till våra låsta artiklar gratis!
KOMMENTERA ARTIKELN
Vad tycker du? Kommentera artikeln här nedan. Det gör du via tjänsten Ifrågasätt som också är ansvarig för kommentarsfunktionen. Kommentarerna visas på chef.se i anslutning till texten. För att kommentera behöver du först skapa ett konto och logga in. Håll god ton och håll dig till ämnet. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. Även Chef kan ta bort kommentarer. Chef förbehåller sig även rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.