steve_robinsin_2

Tala som en TED-mästare

Du har inget intressant att säga. Du är ingen talare. Du är inte lika spännande som andra. Brukar du tänka så? Sluta. Det är en myt att vissa föds till talare. Alla har förutsättningarna. Det är bara att börja träna. Och att bli ditt ämne — under 18 magiska minuter.

Sedan starten för 30 år sedan har ­konferensen TED kommit att sätta standarden för hur en presentation ska se ut. Även om du inte hör till den lilla skara som årligen besöker sammankomsten är sannolikheten stor att du har sett något av de många tal som finns på sajten TED.com.

TED har blivit synonymt med vassa, över­raskande och trollbindande föredrag.

Journalisten och kommunikationsexperten Carmine Gallo har tittat på omkring 1 500 av dem för att hitta de faktorer som är gemensamma för de mest framgångsrika talarna. Han kallar dem ”nio hemligheter”.

Tillsammans med psykologiforskare berättar han för oss hur vi själva kan skapa en presentation som är engagerande, övertygande och minnesvärd.

I ”Talk like TED” tar han fram dessa nio hemligheter i ljuset, för att vi ska kunna skapa våra egna TED-tal.

Här är tre exempel.

För att se alla 10 exempel, prenumerera på Chefboken och få tillgång till hela sammanfattningen digitalt och på papper.

1. Berätta historier som berör
Idéer är valutan i det tjugoförsta århundradet. Och att berätta historier är det enskilt viktigaste verktyget i transaktioner med denna valuta. Historier illustrerar, belyser och inspirerar.

”Historier är fakta med själ”, konstaterar Carmine Gallo.

Men varför gillar vi historier så mycket? För att de gör våra hjärnor mer aktiva. Fakta och bilder med ord i punktform engagerar endast den del av hjärnan som hanterar språk. En engagerad historia får hela hjärnan att arbeta. Språk, känsel, syn och motorik aktiveras.

TED-exempel: Advokaten Bryan Stevenson, som fått den längsta stående ovationen i TED:s historia, fyllde sina 18 minuter till 65 procent med historier. Han berättade om sin mormor, som hade en stor mängd barn och barnbarn, som en dag när han var nio år gammal tog honom åt sidan och förklarade för honom att han var speciell.

Och så fick han tre uppmaningar som blev avgörande för hans liv (”älska din mamma, gör alltid det som känns rätt, även då det som känns rätt är jobbigt, och drick aldrig alkohol”). Långt senare insåg han att detta var ett litet tal som hans mormor höll till vart och ett av sina barnbarn och att alla fick höra att de var speciella.

Men då hade det redan hunnit prägla hans identitet.

”Bryan Stevenson talade till folks sinnen genom att först tala till deras hjärtan”, konstaterar Carmine Gallo.

 Se Brian Stevensons TED-framträdande här:

2. Konversera
Röstens fyra element är hastighet, volym, tonhöjd och pauser. Det är med dessa som talaren arbetar under sin presentation. Det brukar sägas att den ideala hastigheten i en ljudbok är 150–160 ord i minuten. Den som håller ett föredrag har möjlighet att addera handrörelser, ansiktsuttryck och ögonkontakt, vilket ger utrymme för att öka hastigheten något.

Men statistik och verktyg i all ära; det viktigaste är att vi talar i en konverserande ton, ­menar Carmine Gallo. Sträva därför efter att hålla ditt tal som om det vore ett samtal med en nära vän.

Hur får du det att låta så? Genom att öva.

Musikern Amanda Palmer blev en av de mest omtalade talarna vid TED 2013. Hon ägnade åtskilliga timmar åt att skriva och skriva om sitt tal och involverade hundratals personer i arbetet med att testa sitt material.

När man ser hennes tal är det lätt att tro att det är hennes scenvana som får henne att framstå som så naturlig. Men det är snarare hennes erfarenhet av scenen som har fått henne att förstå vikten av minutiös förberedelse. Tre orsaker till att Palmers tal blev så lyckat:

Se Amanda Palmers TED-framträdande här:

3. Skapa häpnadsväckande ögonblick

Microsoftgrundaren Bill Gates besökte TED-konferensen 2009 för att tala om sitt arbete med att bekämpa fattigdomen i världen.
På ett bord på scenen stod en glasburk som han hade tagit med sig.
”Malaria sprids av myggor. Jag tog med några hit, så att ni får uppleva dem. Vi låter dem flyga omkring här inne”, sade han och tillade: ”Det finns ingen anledning att endast de fattiga ­människorna ska få ha den upplevelsen.”
Och så lyfte han på locket.

Se Bill Gates TED-framträdande här:

Mersmak? Prenumerera på Chefboken här – och få tillgång till hela Chefboken om TED.

Relaterade artiklar

kvallsmail_intervjuperson
Kommunikation

Vad tycker Chef-läsarna om mejlförbud efter arbetstid?

Chef har tidigare skrivit om mejlförbudet som sprider sig i Europa för att skydda de anställda från stress. Lagen är en konsekvens av det ökade distansarbetet under pandemin där allt fler får svårare att hålla gränsen mellan arbete och fritid. Vi frågade chefer på LinkedIn vad de tycker om lagen. Majoriteten uppskattar tanken av att det finns en tydlig gräns samtidigt som flera av kommenterar att det finns undantagsfall och andra sätt än böter att hantera detta.

Pelle Paulsson, vd på Maxi Ica Värmdö, erbjuder sina medarbetare förmånscyklar. Foto: Nils Petter Nilsson
Annonssamarbete Chef + Bikelease

”Förmånscykel ger gladare medarbetare”

För två år sedan valde Pelle Paulsson, vd på Maxi Ica Värmdö, att erbjuda alla medarbetare förmånscyklar. ”Det är ett prisvärt sätt att förbättra folkhälsan och få gladare medarbetare”, säger han. Från och med den första januari är det dessutom ännu billigare med förmånscykel.
Man som deltar i videomöte. Sitter i soffan med dålig hållning och kalsonger.
Kommunikation

Så många av dina medarbetare gör annat under det digitala mötet

Kanske har du som chef någon gång känt av utmaningen att få allas fulla uppmärksamhet under videomötet? Nu bekräftar en ny Sifo-undersökning din magkänsla. Drygt 3 av 4 svenskar passar nämligen på att göra helt andra uppgifter under videomötet. Dessutom har var fjärde person bytt ut kavajen mot en pyjamas!

En mobiltelefon och en datorskärm som visar på flera olästa mejl.
Kommunikation

Mejlförbud för chefer sprider sig

Ett tredje land i Europa, Belgien, har nu tagit beslut på att inte låta statsanställda chefer kontakta sina anställda efter arbetstid. Orsaken är att man vill skydda medarbetare från stress.

Böcker och Obama.
Kommunikation

Lästips från en ex-president: Obamas favoritböcker 2021

USA:s tidigare president, Barack Obama, är en storläsare av rang. Nu delar han med sig av sina favoritböcker från det gångna året. På listan finns bland annat Nobelpristagaren Ishiguros bok Klara och solen om artificiell intelligens och Lauren Groffs Matrix influerad av Trumps presidentskap. 

En röd stuga i skogen i ett vitt vinterlandskap
Kommunikation

Vila upp dig med kultur under julen

Äntligen jul och långhelger, så att även chefen får sin välförtjänta vila. Här är de bästa kulturupplevelserna att njuta av, hemma i soffan och ute på stan. Självklart med viss relevans på ledarskapet, så du inte glömmer bort din chefsroll under ledigheten.

Det finns enkla och effektiva sätt för chefer att öka engagemanget hos medarbetarna. &franklys Caroline Fjellner tipsar om vad som går att börja med direkt.
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 sätt för chefer att öka engagemanget – redan i dag

Engagemanget på jobbet har tagit stryk under pandemin. Men det finns flera enkla saker som du som chef kan göra direkt för att vända trenden. Vilket av tipsen tänker du börja med?
Illustration över personer som pratar.
Kommunikation

Feedback bästa sättet att motivera medarbetarna

Att ge medarbetare feedback är det bästa sättet att motivera dem på, enligt en studie i Journal of Experimental Psychology. Det har större effekt än pengar i form av bonus eller förkortad arbetstid, enligt studien.