steve_robinsin_2

Tala som en TED-mästare

Du har inget intressant att säga. Du är ingen talare. Du är inte lika spännande som andra. Brukar du tänka så? Sluta. Det är en myt att vissa föds till talare. Alla har förutsättningarna. Det är bara att börja träna. Och att bli ditt ämne — under 18 magiska minuter.

Sedan starten för 30 år sedan har ­konferensen TED kommit att sätta standarden för hur en presentation ska se ut. Även om du inte hör till den lilla skara som årligen besöker sammankomsten är sannolikheten stor att du har sett något av de många tal som finns på sajten TED.com.

TED har blivit synonymt med vassa, över­raskande och trollbindande föredrag.

Journalisten och kommunikationsexperten Carmine Gallo har tittat på omkring 1 500 av dem för att hitta de faktorer som är gemensamma för de mest framgångsrika talarna. Han kallar dem ”nio hemligheter”.

Tillsammans med psykologiforskare berättar han för oss hur vi själva kan skapa en presentation som är engagerande, övertygande och minnesvärd.

I ”Talk like TED” tar han fram dessa nio hemligheter i ljuset, för att vi ska kunna skapa våra egna TED-tal.

Här är tre exempel.

För att se alla 10 exempel, prenumerera på Chefboken och få tillgång till hela sammanfattningen digitalt och på papper.

1. Berätta historier som berör
Idéer är valutan i det tjugoförsta århundradet. Och att berätta historier är det enskilt viktigaste verktyget i transaktioner med denna valuta. Historier illustrerar, belyser och inspirerar.

”Historier är fakta med själ”, konstaterar Carmine Gallo.

Men varför gillar vi historier så mycket? För att de gör våra hjärnor mer aktiva. Fakta och bilder med ord i punktform engagerar endast den del av hjärnan som hanterar språk. En engagerad historia får hela hjärnan att arbeta. Språk, känsel, syn och motorik aktiveras.

TED-exempel: Advokaten Bryan Stevenson, som fått den längsta stående ovationen i TED:s historia, fyllde sina 18 minuter till 65 procent med historier. Han berättade om sin mormor, som hade en stor mängd barn och barnbarn, som en dag när han var nio år gammal tog honom åt sidan och förklarade för honom att han var speciell.

Och så fick han tre uppmaningar som blev avgörande för hans liv (”älska din mamma, gör alltid det som känns rätt, även då det som känns rätt är jobbigt, och drick aldrig alkohol”). Långt senare insåg han att detta var ett litet tal som hans mormor höll till vart och ett av sina barnbarn och att alla fick höra att de var speciella.

Men då hade det redan hunnit prägla hans identitet.

”Bryan Stevenson talade till folks sinnen genom att först tala till deras hjärtan”, konstaterar Carmine Gallo.

 Se Brian Stevensons TED-framträdande här:

2. Konversera
Röstens fyra element är hastighet, volym, tonhöjd och pauser. Det är med dessa som talaren arbetar under sin presentation. Det brukar sägas att den ideala hastigheten i en ljudbok är 150–160 ord i minuten. Den som håller ett föredrag har möjlighet att addera handrörelser, ansiktsuttryck och ögonkontakt, vilket ger utrymme för att öka hastigheten något.

Men statistik och verktyg i all ära; det viktigaste är att vi talar i en konverserande ton, ­menar Carmine Gallo. Sträva därför efter att hålla ditt tal som om det vore ett samtal med en nära vän.

Hur får du det att låta så? Genom att öva.

Musikern Amanda Palmer blev en av de mest omtalade talarna vid TED 2013. Hon ägnade åtskilliga timmar åt att skriva och skriva om sitt tal och involverade hundratals personer i arbetet med att testa sitt material.

När man ser hennes tal är det lätt att tro att det är hennes scenvana som får henne att framstå som så naturlig. Men det är snarare hennes erfarenhet av scenen som har fått henne att förstå vikten av minutiös förberedelse. Tre orsaker till att Palmers tal blev så lyckat:

Se Amanda Palmers TED-framträdande här:

3. Skapa häpnadsväckande ögonblick

Microsoftgrundaren Bill Gates besökte TED-konferensen 2009 för att tala om sitt arbete med att bekämpa fattigdomen i världen.
På ett bord på scenen stod en glasburk som han hade tagit med sig.
”Malaria sprids av myggor. Jag tog med några hit, så att ni får uppleva dem. Vi låter dem flyga omkring här inne”, sade han och tillade: ”Det finns ingen anledning att endast de fattiga ­människorna ska få ha den upplevelsen.”
Och så lyfte han på locket.

Se Bill Gates TED-framträdande här:

Mersmak? Prenumerera på Chefboken här – och få tillgång till hela Chefboken om TED.

nyhetsbrev_1800
chef

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

upptack
Karriär

Så upptäcker du Linkedin-bedrägeriet som sprider virus

På ytan ser det ut som ett jobberbjudande från ett bemanningsföretag. Men i själva innehåller chattmeddelanden ett dokument med en skadlig kod.
Gabriella Huss på K2 Search har fem råd till chefer som kört fast i karriären. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Ta dig förbi hindren i din chefskarriär

Den klassiska karriärtrappan är raserad. En ny typ av chefskarriär tar form – med ökad risk att uppleva att man har kört fast. ”Viktigast för att ta sig vidare då är självkännedom”, säger chefsrekryteringsexperten Gabriella Huss.
socialaemojis
Kommunikation

Sociala media-forskaren: Emojin chefen aldrig ska skicka

Är det okej med emojis i jobbmejl eller inte? Sociala medier-forskaren Beata Jungselius reder ut hur vi kan använda språkverktyget i vår yrkesroll.
sakersage
Kommunikation

3 gånger chefen ska vara tyst under ett möte

Att vara chef innebär att du måste behärska konsten att veta när du ska driva ett möte framåt – och när det är bäst att vara tyst och släppa fram andra. Här är några råd för att lyckas!
selfie
Kommunikation

Forskning: Ta selfies på jobbet – stärker gemenskapen

Är selfies en självupptagen handling? Nej, inte enligt forskare vid Göteborg Universitet.

krishjalp
Kommunikation

3 saker du aldrig ska säga till en kollega som befinner sig i kris

Som chef är du även ansvarig för att ge krisstöd för saker som händer utanför jobbet.

Erik Sundqvist på Michelin ringar in och lyfter sitt ledarskap med en Executive MBA på Stockholms universitet. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Nya metoder får ledarskapet att skjuta fart

Erik Sundqvist ringar in och lyfter sitt ledarskap med nya verktyg och kunskaper. Fyra lärdomar har varit extra användbara.

buller1
Arbetsmiljö

Studie: Kollegans telefonsamtal – ett arbetsmiljöproblem

Kollegans ljudliga telefonsamtal vid skrivbordet kan vara ett arbetsmiljöproblem som sänker produktiviteten, visar en ny studie.
nyhetsbrev_1800
chef

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden