Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2024: Lön och förmåner toppar

Nygamla vinnaren Ikea koras till Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2024. Därmed puttar möbeljätten fjolårets vinnare Spotify ner en placering. Dessutom har tre nykomlingar tagit sig in på topp tio-listan.

Karriär
Publicerad

Ikea är den mest attraktiva arbetsgivaren 2024.

Det innebär att heminredningsföretaget vunnit utmärkelsen totalt sex gånger under de elva år som undersökningen Randstad Employer Brand Research genomförts.

I år har närmare 6 500 svenskar svarat på vad de tycker om Sveriges 150 största bolag och myndigheter.

Ikea, som puttar Spotify från första till andra placeringen, rankas bland annat högt när det kommer till kriterier som god ekonomi, gott rykte och långsiktig anställningstrygghet, enligt pressmeddelandet från Randstad. 

”Årets rapport talar sitt tydliga språk: den ekonomiska situationen påverkar fortfarande människor på djupet. Lön och förmåner är, likt förra året, det viktigaste kriteriet vid val av arbetsgivare”, kommenterar Catrine Jack, employer branding-expert på Randstad, resultatet.   

På tredje plats kommer Volvo Group, som klättrar från fjolårets nionde placering.

Dessutom hittar vi tre nya verksamheter bland de tio mest attraktiva arbetsgivarna; Rise, Regeringskansliet och Polisen.

Undersökningen visar även att närmare var fjärde (23 procent) av de tillfrågade har planer på att byta jobb det kommande halvåret.

Anledningar? Främst för att få bättre lön och förmåner, på grund av högre levnadskostnader. Därefter nämns orsaker som vikten av ett givande arbetsliv och möjlighet till karriär och utveckling.

Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2024

  1. Ikea (2)
  2. Spotify (1)
  3. Volvo Group (9)
  4. RISE (ny)
  5. Försvarets materielverk (4)
  6. EY (10)
  7. Volvo Cars (7)
  8. Regeringskansliet (ny)
  9. Polisen (ny)
  10. Försvarsmakten (8)

Om undersökningen

Randstad Employer Brand Research är en av världens mest omfattande oberoende undersökningar inom employer branding, utförd av Kantar TNS på uppdrag av Randstad. Totalt djupintervjuas närmare 173 000 personer i 32 länder om sin inställning till landets 150 största arbetsgivare, sett till antalet anställda. I Sverige har ett representativt urval om 6 423 respondenter intervjuats om vad de värdesätter hos en arbetsgivare. 

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden