stina

Stina Nordström hamnade mitt i terrordådet: ”Får en chef krisa?”

Hon var en hårsmån från att träffas av lastbilen på Drottninggatan. Efteråt fick Stina Nordström, kommunikationschef på SPF, ett stort stöd på sin arbetsplats – men undrar ändå: vad händer när chefen är i en krissituation?

14.53, 7 april. Då befann sig Stina Nordström på Drottninggatan i Stockholm och hamnade ofrivilligt mitt i händelsernas centrum. Hon var på väg till ett jobbmöte när plötsligt en lastbil dök upp från ingenstans. Med en hårsmån lyckades hon hoppa undan – men fick se hur en 6-årig pojke slungades ur sin barnvagn in i ett plexiglasfönster och fick ett blödande sår i huvudet.

Till vardags är Stina Nordström kommunikationschef och biträdande generalsekreterare på SPF Seniorerna och tog sig chockad till sin arbetsplats efter att hon hjälpt den skadade pojken tills ambulansen kom.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Hon hade då meddelat sina medarbetare att hon var okej.

”När jag kom upp på kontoret bröt jag ihop i famnen på en av mina medarbetare. Chocken slog till på allvar”, säger Stina Nordström.

Efter händelsen ställde hon sig frågan: Vad händer när en chef hamnar i en krissituation?

Chef vände sig till psykologen Per Naroskin – som är van att hantera personer i kris – för att få svar på frågan.

”Chefer är utsatta för att de inte förväntas bli privata och visa svagheter inför medarbetare. Jag tycker att det finns undantagstillstånd för detta. Att vara mänsklig och reagera som vem som helst behöver inte med nödvändighet vara fel i ett extremt läge och när man delar upplevelser direkt eller indirekt med medarbetare. Det kan till och med stärka gemenskapen”, menar han.

Hur kan man agera som chef i en krissituation?
”De flesta av oss orkar mer än vi tror i utsatta lägen. Att vara aktiv, hjälpa andra är många gånger i sig hantering av egna jobbiga känslor. Är man direkt drabbad eller skadad fysiskt så måste förstås någon annan ta över. Numera rekommenderas inte debriefing där alla ska sitta och prata om det inträffade. Det måste ske spontant och människor reagerar mycket olika i sådana här lägen”, säger Per Naroskin och fortsätter:
”Det finns också studier som visar att det är verkningsfullt att distrahera sig (med till exempel Tetris) de närmaste timmarna efter, för att förebygga mer omfattande plågsamma flashbacks senare”.

Vad kan man göra i förebyggande syfte?
”Investera i en kontakt med psykolog för chefen så att den redan är etablerad, vilket gör tröskeln lägre för att söka hjälp när olika slags situationer uppstår.
Om man har svårt att sova, plågas av mardrömmar eller har flashbacks av händelsen, upplever en stark oro flera dagar efter det inträffade och börjar undvika vardagliga situationer som påminner om det inträffade så ska man söka hjälp. Ofta räcker det med en kort hjälpinsats hos psykolog eller läkare”.

Stina Nordström kunde återgå till sitt jobb på halvfart efter påsk. Hon berättar att hon är glad att ha medarbetare och en chef som varit förstående samt låtit henne bearbeta händelsen.

”Det kommer nog att ta lite tid att kunna återgå till det som känns helt normalt, men minnena av händelserna ska ju förhoppningsvis blekna bort med tiden”.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

Arbetsmiljö

7 saker du inte ska säga till en chef i Sverige

Kaffe på förmiddagen eller att stå vid skrivbordet. Det är kanske självklarheter för dig – men kanske inte för nyinflyttade. Här är 7 saker du inte ska säga.

Sponsrat Chef + Linkedin

Proffsknepen: Så lockar du talanger på Linkedin

Rekryteringsjättarna Spotify och Experis vet hur man hittar talanger och maximerar effekten av Linkedin. Här delar de med sig av lärdomarna som ger ett försprång i talangjakten.
Arbetsmiljö

8 sätt: Så hanterar du en narcissist

Oavsett om det är chefen eller en anställd – en narcissistisk person kan vara en mardröm för arbetsplatsen. Här är 8 sätt att hantera situationen.

Arbetsmiljö

5 misstag: Så enkelt tappar du talangerna

De bästa och mest talangfulla medarbetarna försvinner på löpande band. Kanske är det något du gör fel som chef. Här är fem saker som kan orsaka en personalflykt på arbetsplatsen.
Arbetsmiljö

”Hjälp! Min vän – och chef – gör inte sitt jobb!”

Läsaren Ulrika har en nära vän – som dessutom är hennes chef. Men vännen gör inte sitt jobb. Nu svarar Chefs expert i psykologi på hur frågan ska hanteras.
Arbetsmiljö

4 exempel: Här är framtidens kontor

Apples rymdskeppsliknande nya högkvarter är bara en av många spektakulära byggnader som pengastinna internetjättar uppfört på USA:s västkust. Invändigt påminner det om vardagsrum.
Sponsrat Chef + SBS Executive MBA

Receptet: Så blir du en hållbar chef

Chefer som kan hållbarhet är en viktig pusselbit som ofta saknas.
Lägg hela pusslet. Ta stegen som behövs – för att lära dig leda hållbart.

Arbetsmiljö

4 sätt: Så hanterar du gnällspikar

Gnäll kan döda energin på jobbet. Men som chef kan du med rätt metod få stopp på gnället och vända spiralen till något positivt.
Arbetsmiljö

Wow! Här är Sveriges första kontor – mitt i naturen

Natursköna tapeter i all ära – men i Växjö har man gått ett steg längre. Här finns nämligen Sveriges första kontor som ligger utomhus. Syftet? Ökad kreativitet och mindre stress för medarbetarna.
Arbetsmiljö

Stöttar de anställda privat – nu är de Europas bästa chefer

Först blev de bäst i Sverige. Nu har konsultföretaget Cygni även blivit utsedd till Europas bästa arbetsplats. Framgångsreceptet? Chefer som stöttar medarbetarna även i privatlivet. ”Vi ska ha chefer som har tid och engagemang att vara ett stöd”, säger vd:n Jon Persson.
Arbetsmiljö

Här är chefens 5 värsta egenskaper

Inkompetens, arrogans och konflikträdsla toppar listan över egenskaper som irriterar medarbetarna mest enligt en ny undersökning av Yougov.
Arbetsmiljö

Här får personalen en livsvårdstimme

Träning i all ära – men vad gör man när sjukskrivningarna kommer trots att alla medarbetare ägnar sig åt friskvård? På kommunikationsbyrån Panang i Falun införde vd:n Jonas Grenfeldt i stället en livsvårdstimme. ”Tanken är att få till den mentala guldkanten och få folk att må bättre”, säger han.
Arbetsmiljö

Trend: Tak för antal medarbetare – per chef

Över 30 medarbetare per chef. Så ser det ut för en majoritet av cheferna inom äldreomsorgen. Nu ska det ändring på det med nya riktmärken och mål i Sveriges kommuner.
Arbetsmiljö

Här är 4 heta trender chefer bör ha koll på

Talangrekrytering genom spel eller en snabbfotad organisation. Det är några av trenderna inom nordisk personalpolitik – som kan förändra arbetsmarknaden i framtiden.
Arbetsmiljö

Därför blir kvinnliga chefer mest mobbade

Påhoppad i jobbets Facebook-grupp eller skickade mejl som ignoreras. Nu visar en ny studie att tio procent blivit utsatt för cybermobbning på jobbet. Den mest utsatta gruppen är kvinnliga chefer.
Arbetsmiljö

3 tips: Så hittar du innovativa talanger

”Bara” uppmuntran från chefen räcker inte för att öka innovationstakten. I stället är det medarbetarens förmåga att ta egna initiativ som avgör om det faktiskt blir någon innovation i slutändan, visar en ny studie från Göteborgs universitet. Och det i sin tur bygger på en god relation med dina medarbetare.