Stina Nordström hamnade mitt i terrordådet: ”Får en chef krisa?”

Hon var en hårsmån från att träffas av lastbilen på Drottninggatan. Efteråt fick Stina Nordström, kommunikationschef på SPF, ett stort stöd på sin arbetsplats – men undrar ändå: vad händer när chefen är i en krissituation?

Arbetsmiljö
Publicerad

14.53, 7 april. Då befann sig Stina Nordström på Drottninggatan i Stockholm och hamnade ofrivilligt mitt i händelsernas centrum. Hon var på väg till ett jobbmöte när plötsligt en lastbil dök upp från ingenstans. Med en hårsmån lyckades hon hoppa undan – men fick se hur en 6-årig pojke slungades ur sin barnvagn in i ett plexiglasfönster och fick ett blödande sår i huvudet.

Till vardags är Stina Nordström kommunikationschef och biträdande generalsekreterare på SPF Seniorerna och tog sig chockad till sin arbetsplats efter att hon hjälpt den skadade pojken tills ambulansen kom.

Hon hade då meddelat sina medarbetare att hon var okej.

”När jag kom upp på kontoret bröt jag ihop i famnen på en av mina medarbetare. Chocken slog till på allvar”, säger Stina Nordström.

Efter händelsen ställde hon sig frågan: Vad händer när en chef hamnar i en krissituation?

Chef vände sig till psykologen Per Naroskin – som är van att hantera personer i kris – för att få svar på frågan.

”Chefer är utsatta för att de inte förväntas bli privata och visa svagheter inför medarbetare. Jag tycker att det finns undantagstillstånd för detta. Att vara mänsklig och reagera som vem som helst behöver inte med nödvändighet vara fel i ett extremt läge och när man delar upplevelser direkt eller indirekt med medarbetare. Det kan till och med stärka gemenskapen”, menar han.

Hur kan man agera som chef i en krissituation?
”De flesta av oss orkar mer än vi tror i utsatta lägen. Att vara aktiv, hjälpa andra är många gånger i sig hantering av egna jobbiga känslor. Är man direkt drabbad eller skadad fysiskt så måste förstås någon annan ta över. Numera rekommenderas inte debriefing där alla ska sitta och prata om det inträffade. Det måste ske spontant och människor reagerar mycket olika i sådana här lägen”, säger Per Naroskin och fortsätter:
”Det finns också studier som visar att det är verkningsfullt att distrahera sig (med till exempel Tetris) de närmaste timmarna efter, för att förebygga mer omfattande plågsamma flashbacks senare”.

Vad kan man göra i förebyggande syfte?
”Investera i en kontakt med psykolog för chefen så att den redan är etablerad, vilket gör tröskeln lägre för att söka hjälp när olika slags situationer uppstår.
Om man har svårt att sova, plågas av mardrömmar eller har flashbacks av händelsen, upplever en stark oro flera dagar efter det inträffade och börjar undvika vardagliga situationer som påminner om det inträffade så ska man söka hjälp. Ofta räcker det med en kort hjälpinsats hos psykolog eller läkare”.

Stina Nordström kunde återgå till sitt jobb på halvfart efter påsk. Hon berättar att hon är glad att ha medarbetare och en chef som varit förstående samt låtit henne bearbeta händelsen.

”Det kommer nog att ta lite tid att kunna återgå till det som känns helt normalt, men minnena av händelserna ska ju förhoppningsvis blekna bort med tiden”.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden