stina

Stina Nordström hamnade mitt i terrordådet: ”Får en chef krisa?”

Hon var en hårsmån från att träffas av lastbilen på Drottninggatan. Efteråt fick Stina Nordström, kommunikationschef på SPF, ett stort stöd på sin arbetsplats – men undrar ändå: vad händer när chefen är i en krissituation?

14.53, 7 april. Då befann sig Stina Nordström på Drottninggatan i Stockholm och hamnade ofrivilligt mitt i händelsernas centrum. Hon var på väg till ett jobbmöte när plötsligt en lastbil dök upp från ingenstans. Med en hårsmån lyckades hon hoppa undan – men fick se hur en 6-årig pojke slungades ur sin barnvagn in i ett plexiglasfönster och fick ett blödande sår i huvudet.

Till vardags är Stina Nordström kommunikationschef och biträdande generalsekreterare på SPF Seniorerna och tog sig chockad till sin arbetsplats efter att hon hjälpt den skadade pojken tills ambulansen kom.

Hon hade då meddelat sina medarbetare att hon var okej.

”När jag kom upp på kontoret bröt jag ihop i famnen på en av mina medarbetare. Chocken slog till på allvar”, säger Stina Nordström.

Efter händelsen ställde hon sig frågan: Vad händer när en chef hamnar i en krissituation?

Läs också: Krisexperten: Här är chefens viktigaste misstag

Chef vände sig till psykologen Per Naroskin – som är van att hantera personer i kris – för att få svar på frågan.

”Chefer är utsatta för att de inte förväntas bli privata och visa svagheter inför medarbetare. Jag tycker att det finns undantagstillstånd för detta. Att vara mänsklig och reagera som vem som helst behöver inte med nödvändighet vara fel i ett extremt läge och när man delar upplevelser direkt eller indirekt med medarbetare. Det kan till och med stärka gemenskapen”, menar han.

Hur kan man agera som chef i en krissituation?
”De flesta av oss orkar mer än vi tror i utsatta lägen. Att vara aktiv, hjälpa andra är många gånger i sig hantering av egna jobbiga känslor. Är man direkt drabbad eller skadad fysiskt så måste förstås någon annan ta över. Numera rekommenderas inte debriefing där alla ska sitta och prata om det inträffade. Det måste ske spontant och människor reagerar mycket olika i sådana här lägen”, säger Per Naroskin och fortsätter:
”Det finns också studier som visar att det är verkningsfullt att distrahera sig (med till exempel Tetris) de närmaste timmarna efter, för att förebygga mer omfattande plågsamma flashbacks senare”.

Läs också: När drevet går – krishantering i praktiken

Vad kan man göra i förebyggande syfte?
”Investera i en kontakt med psykolog för chefen så att den redan är etablerad, vilket gör tröskeln lägre för att söka hjälp när olika slags situationer uppstår.
Om man har svårt att sova, plågas av mardrömmar eller har flashbacks av händelsen, upplever en stark oro flera dagar efter det inträffade och börjar undvika vardagliga situationer som påminner om det inträffade så ska man söka hjälp. Ofta räcker det med en kort hjälpinsats hos psykolog eller läkare”.

Stina Nordström kunde återgå till sitt jobb på halvfart efter påsk. Hon berättar att hon är glad att ha medarbetare och en chef som varit förstående samt låtit henne bearbeta händelsen.

”Det kommer nog att ta lite tid att kunna återgå till det som känns helt normalt, men minnena av händelserna ska ju förhoppningsvis blekna bort med tiden”.

Läs också: Experten svarar: ”Hur blir jag av med sömnproblemen?

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

chefarg
Arbetsmiljö

Hon får 3,2 miljoner – för att stoppa ilskna chefer

Ilsken chef – något man skrattar bort med en klackspark eller faktiskt farligt för hälsan? Studier pekar på det senare. Och snart kanske vi vet hur chefen ska förhindra sina känsloutbrott.

Lars-Olof Moberg, Länsförsäkringar
Annonssamarbete Chef + &frankly

"Så hjälper vi varandra att växa"

Lars-Olof Moberg vände en negativ spiral. Mindre stress, mer engagemang hos medarbetarna – och 30 procents högre lönsamhet.
”Verktyget vi använder hjälpte oss att sätta igång en dialog och skapa förändring.”

digi-2
Arbetsmiljö

Så kan chefen minska den digitala stressen

Fler än sex av tio chefer blir stressade och frustrerade av nya digitala verktyg på jobbet, enligt en ny Sifoundersökning. Men lösningen kan vara närmare än de tror. Här är generalfelet många gör när de ska ställa om.

chefnallen
Arbetsmiljö

Så blir du snäll och lönsam som chef

Forskningen talar sitt tydliga språk: Det snälla ledarskapet lönar sig. Emma Seppälä, doktor i psykologi och aktuell med boken The happiness track, och professor Kim Cameron, ger dig här fyra nycklar till hur du som chef skapar en positiv företagskultur.
hanterakollega
Arbetsmiljö

5 tips: Hantera kollegan – som alltid skyller ifrån sig

Vissa personer känner att de har hela världen emot sig. Så här gör du som chef för att vända klagomålen till något som är positivt för hela arbetsgruppen.
passivchef
Arbetsmiljö

Därför är passiva chefer skadliga

Ny forskning lyfter fram ”låt gå”-chefen som den mest skadliga. Här är skälen till varför du vill undvika ledarstilen.

Christina Forsberg, CSN. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + CSN

Christina Forsberg: CSN möjliggör drömmar

Studiestödet måste säkras – för nya generationer, längre arbetsliv och ständigt lärande. CSN:s generaldirektör Christina Forsberg berättar om hur hon leder arbetet med att möjliggöra livsdrömmar.

julenspotify
Arbetsmiljö

Spotify: Nu skrotar vi helgdagar

Är julen inte så viktig för dig? Då kan du i stället vara ledig en annan helgdag – om du jobbar på Spotify. Eftersom det finns 90 nationaliteter i företaget tror Spotify på större flexibilitet.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden