gunolf
FOTO: Karl Nordlund

Sofie Gunolf: ”Jag lyckades inte som vd”

Hon tvingades kliva av jobbet som vd — på ett företag som hennes familj byggt upp. Nu berättar Sofie Gunolf, tidigare vd för Indiska, om smärtan och sorgen i att inte lyckas, om känslan av att svika andra och att tappa självförtroendet.

Det här är ett utdrag från artikeln som är publicerad i nummer 10 av Chef.

Hon packade sina grejor i en papplåda, sa till några medarbetare att ”nu var det dags”. Sedan klev hon ut från det företag som hade varit hennes livs mening och gärning i över trettio år – familjeföretaget Indiska.

Det var i maj 2016 och sorgearbetet pågår ännu. Hon kör fortfarande fel i Värtahamnen. Det sitter i ryggmärgen att svänga höger till Indiskas huvudkontor.

”Samma dag som jag gick kände jag mig euforisk och fri, men sedan dippade jag. Vissa dagar kom jag inte upp ur sängen. Jag kunde gråta en hel dag. Och hjärnan funkade inte. Jag var så hjärntrött”, säger Sofie Gunolf, före detta vd och barnbarn till Indiska Magasinets grundare, Åke Thambert.

I ett och ett halvt års tid har hon brottats med att hon inte lyckades vända Indiskas fallande försäljningssiffror. Att hon varit på väg att förlora sin familjs livsverk.

I december 2015 togs en ny vd in, David Rönnberg – som inte tillhör familjen – och företaget har genomgått en rekonstruktion. Sofie Gunolf var kvar i ytterligare ett halvår som inköpschef innan hon gick.

I dag smider hon helt andra planer i sin pappas gamla plåtslageri mittemot Älvsjömässan utanför Stockholm och har startat ett nytt inredningsföretag, Soulosofie. Hon har försonats och ser värdet i att berätta hur man tar sig tillbaka från det som kan se ut som ett stort misslyckande – ett fall som många på höga positioner varit med om, men få vågar prata om.

”Jag var skadeskjuten, kände mig otroligt värdelös, i kombination med att jag kände ansvar för det som hänt. Jag tog på mig väldigt mycket, det höll på att förgöra mig som person. Vad hade jag kunnat göra annorlunda? Det blev en ond cirkel, där till slut allt var mitt fel.”

Läs också: Lisebergschefens tuffa pris: Förlorade kärleken

Sofie Gunolf

Gör: Startat företaget Soulosofie och säljer möbler från Indien, driver ett sourcing-bolag som hjälper andra företag med produktion i Indien.

Familj: Sambo, två egna barn, två bonusbarn. Är barnbarn till Åke Thambert, som tog över Indiska utställningen 1951, och skapade det som är Indiska i dag.

Bor: Precis flyttat från Östermalm till Kungsholmen, Stockholm.

Karriär: Började på lagret på familjeföretaget Indiska som 15-
åring, varit butikschef, inköpare, inköpschef och mellan 2006 och 2015 vd på Indiska.

Kommentar: Indiskas vd sedan ett och ett halvt år, David Rönnberg, har avgått. Nuvarande försäljningschefen Karin Lindahl blir ny vd i oktober.

Hon skrattar till där hon sitter i en av de stora beige sofforna i lägenheten på Östermalm. Så här i efterhand hör hon att det låter smått megalomaniskt. En person kan inte vara ensam ansvarig för allt som händer i ett bolag. Nu börjar hon se klart, men det har inte varit lätt att göra sig fri från känslor av skuld och misslyckande.

”Att lämna Indiska var som att bli av med en kroppsdel.”

Hon visste inte längre hur hon skulle presentera sig. Hela hennes tillhörighet försvann i ett slag. Inte heller kunde hon svara på frågan ”Vad hände egentligen?”.

I dag kan hon se att hon har varit med och drivit bolag i trettio år och åstadkommit enormt mycket.

”Det var många omständigheter, och inte jag, Sofie Gunolf, ensam som gjorde att vi hamnade där vi hamnade. Vi var en styrelse och en familj och det finns en omvärld”, säger hon.

Men när hon var som mest nere sållade hon ut det som var till hennes nackdel, hörde bara de som ville tala om för henne att det var hennes fel. Såg inte att deras pekade fingrar var ett sätt för dem att skylla ifrån sig. Hennes självförtroende blev allt sämre.

”Detta arv har inte känts betungande förrän tills för några år sedan. Jag har tidigare sett mig som så privilegierad. Men jag har aldrig känt mig så ensam som jag gjorde de två sista åren.”

Det här är en artikel från nummer 10/2017. Som prenumerant får du även:

  • Tidningen Chef – direkt hem i din brevlåda.
  • Tillgång till Chef Premium, en låst tjänst på Chef.se med vårt unika ledarskapstest, verktyg, avtal och mallar.
  • Metodbanken: Smarta genvägar för alla chefer – 300 användbara metoder, modeller och guider.

Erbjudande: Prova på tre nummer av Chef + Chef Premium för endast 199 kr!

Relaterade artiklar

Ett gäng personer som sitter runt ett bord och diskuterar med allvarliga ansikten. Pratbubblor med
Konflikthantering

Så hanterar du arga medarbetare

Att behöva fatta tuffa beslut kommer du inte undan som chef, med följden att medarbetare kan bli både ilskna och besvikna. Men hur ska du då kommunicera besluten på ett så bra sätt som möjligt? Här är tre smarta tips från John Friedman, expert på konflikthantering och medgrundare till den ideella organisationen The Center for Understanding in Conflict.

Visa hjärta som chef. Petra Spranger, HR-chef på Fastighets AB Balder, vill visa empati och omsorg om medarbetare – både på jobbet och privat. Foto: Anna Rehnberg
Annonssamarbete Chef + Feelgood

Får friskare medarbetare – med empatiskt ledarskap

”Vi vill kunna stötta medarbetare när det händer något i privatlivet”, säger HR-chef Petra Sprangers på fastighetsbolaget Balder. Där har empatiskt ledarskap, med fokus på hela hälsan, blivit en nyckel till engagerade medarbetare.

En bekymrad man sitter vid sitt skrivbord och lutar huvudet mot ena handen.
Konflikthantering

”Åh nej! Mejlet hamnade hos helt fel medarbetare”

Vad gör du när du blir irriterad på en medarbetare och behöver lätta på trycket? Markus mejlade en chefskollega. Trodde han… 

Jaques i kavaj framför en mur.
Konflikthantering

Chefen på Kumla: ”Vi får svårt att ha kontroll”

Överbeläggning och nya gängbeteenden gör tillvaron inne på Kumlaanstalten mer riskfylld.
”Vi får mer och mer svårt att ha kontroll över våra avdelningar”, säger anstaltschef Jacques Mwepu och ger sin bild av svensk kriminalvård, i det nya avsnittet av Chef Dilemma.

 

Katarina Ageborg i förgrunden och Cissi Elwin i bakgrunden. De står ute i en trädgård och vid Cissi står Katarinas svarta hund.
Konflikthantering

Astra Zenecas Sverige-vd: ”Man vill känna sig stolt"

Hur är det att leda medarbetare på ett bolag som hamnar mitt i mediestormens öga? Det vet Astra Zenecas Sverige-vd Katarina Ageborg. I det nya avsnittet av Chef Dilemma beskriver hon vaccin-turbulensen, inifrån den svensk-brittiska läkemedelsjätten.

linda_waxin_kronikor
Arbetsmiljö

Linda Waxin: ”Vågar du skapa dålig stämning?”

”Många som känner mig ytligt kommer att ha väldigt svårt att tro på detta. Men jag är en av de många kvinnor som hållit tyst”, skriver Chefs krönikör Linda Waxin.
I år kan arbetsgivare vara extra generösa vid jul, tipsar Helena Törnell på Delicard. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Delicard

Därför blir årets företagsjulklapp extra generös

Mycket pekar mot att det blir en generös jul på svenska arbetsplatser i år. Med rekordutrymme för skattefria julgåvor kan arbetsgivare slå på stort. ”Vi hjälper chefen att bli tomtehjälte”, säger Helena Törnell på Delicard.
chefdilemmacissielwinmicaelbyden
Konflikthantering

Nytt poddavsnitt: Cissi möter Årets Chef

I nya avsnittet av podden Chef Dilemma sätts Micael Bydéns ledarskap på prov när Chefs chefredaktör Cissi Elwin ställer honom inför en rad tänkta dilemman.