4 vanor som hjälper dig att sluta jobba på fritiden

Sluta jobba på fritiden – med dessa 4 vanor

Som chef är det särskilt svårt att dra gränsen mellan arbete och fritid. Den som alltid är i tjänst riskerar att försumma familjen och gå miste om nödvändig återhämtning. Följ dessa steg för en sundare balans.

Chef har tidigare rapporterat att det är vanligt att chefer jobbar utanför arbetstid; Bland småföretagare ägnar så många som 75 procent helger och semester åt arbete. När andra medarbetare kan lämna kvar jobbet på arbetsplatsen förväntas chefen vara tillgänglig vid alla tidpunkter – eller upplever åtminstone att så är fallet.

Medvetenheten kring utmattningssymptom har idag ökat. Världshälsoorganisationen WHO erkände under 2019 utbrändhet som officiell sjukdomsdiagnos, och det är vetenskapligt belagt att det endast är sänkta krav som kan förebygga psykisk ohälsa på grund av utmattning. Att dra en gräns mellan det professionella och det privata bör alltså inte vara en omöjlighet i moderna organisationer, men det kan kräva tydlighet och planering.

utabrand

Läs också: Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

Hur ska då en chef som ledsnat på att ständigt ha jobbet närvarande bära sig åt? Affärsmagasinet Harvard Business Review rekommenderar att göra dessa fyra vanor till lag:

Bestäm vad som är arbetstid
Många har idag flexibla arbetstider, vilket förvisso underlättar det privata livspusslet, men som också kan göra det svårare för den anställde att säga ”nu jobbar jag” och ”nu jobbar jag inte”, jämfört med den vars arbetstid regleras av stämpelklocka.

Se över din vecka och lägg ut det antal timmar du ska arbeta runt dagishämtningar och andra åtaganden, så att du tydligt definierar vad som är arbetstid. Arbeta dessa timmar, men inte fler!

Skaffa överblick
Skriv ner allt det du har att göra i en att göra-lista av något slag – på papper eller i en molnbaserad kalender, hur du gör det spelar mindre roll än att du gör det. På så sätt avlastar du hjärnan, som slipper det omöjliga uppdraget att försöka hålla reda på alla mentala anteckningar.

När du vet vad du har att göra kan du också prioritera det viktigaste först, sätta av kalendertid för förberedelser och upprätta egna deadlines för när du behöver vara färdig med en viss uppgift. Stäm av att du betat av dina prioriterade punkter i slutet av varje arbetsdag.

moten-4

Läs också: Kaos i kalendern – här är 8 knep för att skapa ordning

Låt kollegorna veta när du kan nås
Med god kommunikation kan du mota bort den gnagande känslan att du borde gå in och kolla av mejlen klockan två på natten, eller få pulspåslag i tv-soffan när telefonen plingar av oviktiga direktmeddelanden.

Styr medarbetarnas förväntningar genom att klargöra mellan vilka tider du svarar på mejl, och hur du helst vill bli kontaktad. Under dagen kanske du gärna tar emot snabba frågor i textmeddelanden, men efter klockan sex endast vill bli kontaktad per mejl som besvaras nästföljande dag. Och är det fråga om något akut kan du be att medarbetarna istället ringer – så slipper du undra om du missat något brådskande mejl.

Få jobbet gjort på arbetstid
Många kan inte fokusera ordentligt på sina arbetsuppgifter förrän de är sist kvar på kontoret eller efter att barnen gått och lagt sig, eftersom arbetsdagen i övrigt kanske är fylld av möten och distraherande avbrott. Känns det igen?

Svaret är då inte att göra jobbet utanför arbetstid, utan att istället effektivisera din arbetsdag. Välj bort alla onödiga möten och slå vakt om din arbetstid, så att du kan arbeta dedikerat med uppgifterna på din prioritetslista. Låt bli att kolla mejlen samtidigt som du jobbar med annat.

Blir du ändå tvungen att någon gång jobba utanför din bestämda arbetstid bör du sätta upp tydliga tidsramar för detta, och inte lägga tankemöda på arbetet utanför de bestämda klockslagen.

seminarium-personlig-effektivitet-petra-brask
27 maj

Få mer gjort – utan att jobba mer

Effektivitetsexperten Petra Brask hjälper dig att ta makten över din tid och ger dig verktygen för en mer strukturerad och energifylld vardag.

Relaterade artiklar

petrany
Hälsa

Checklista för december: Så hinner du jobba klart

Här är effektivitetskonsulten Petra Brasks bästa råd för jobbårets sista månad.

Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
billgates-2
Hälsa

Bill Gates: Därför mediterar jag

Multimiljardären och världsledaren Bill Gates utmanade sina tankar om att meditation är ”flummigt” – och berättar nu vilka effekter det fått.
stressaad
Hälsa

4 tecken på hur stress saboterar din arbetsdag

Stress kan leda till beteenden som gör att du saboterar för dig själv – utan att märka det. Här är 4 tydliga exempel – och vad du kan göra istället.
Man stirrar in i datorn.
Hälsa

5 tecken på att du inte kan släppa jobbet

Äntligen lite ledighet! Men frågan är hur ledig du egentligen är. Var tredje privatanställd har svårt att släppa jobbet – vilket påverkar deras sömn.
godmorgon
Hälsa

Så blir du piggare på morgonen – 7 tips!

Det kan vara svårt komma ur sängen ibland. Här är 7 råd för att bli piggare på morgonen – och få en bättre start på dagen.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
jobbeli
Hälsa

Dränkt i jobb? 5 råd för hur du ska agera

Jobbhögen växer, mötena kallar och att göra-listan tycks aldrig ta slut. Ibland är det lätt att känna sig överväldigad av allt man har att göra.