3 av 4 småföretagare jobbar över

Studie: 3 av 4 småföretagare jobbar under helger och semester

Tidsbrist är ett stort problem på mindre företag visar en ny undersökning, både för ägare och anställda. Samtidigt finns stor teknikoptimism.

En ny undersökning från Salesforce pekar på att många startups och mindre företag kämpar med att upprätthålla balansen mellan arbete och fritid. Ungefär hälften av de anställda i små och medelstora företag uppger att deras hälsa påverkas negativt av tidsbrist.

Bland företagsledarna arbetar drygt hälften mellan 31-40 timmar per vecka, men tidsbristen speglas i att hela 83 procent säger sig arbeta även under helgerna. Tre av fyra har arbetat under helgdagar och under semestern.

Samtidigt är en majoritet av småföretagarna medvetna om att en företagskultur som drivs av övertidskrav har negativa effekter på både den fysiska och psykiska hälsan. En fjärdedel uppger att de har anställda som sjukskrivit sig på grund av detta.

8 regler: Så låter du bli att stressa på semestern

Läs också: 8 regler: Så låter du bli att stressa på semestern

Undersökningen visar att många startar sina företag med förhoppningen att kunna få en mer hälsosam balans mellan arbete och fritid. När detta inte motsvaras av verkligheten tappar många sugen – 41 procent uppger att de nu känner mindre passion för sitt företagande än i början.

Det område som slukar mest tid för de små och mellanstora företagen är kundservice. Ökade krav från kundernas sida anges som en orsak till att annat inte hinns med enligt 40 procent av de svarande. Samtidigt är man starkt medveten om att just kundtjänst är en vital framgångsfaktor.

hunden134

Läs också: Checklista: 6 knep för en bra morgon – psykiskt och fysiskt

Att göra kundservicen mer tidseffektiv är alltså önskvärt, och här sätter många sin tilltro till tekniken. Två tredjedelar tror att AI och olika automatiseringslösningar kan förbättra effektiviteten, samtidigt som bara en tredjedel förutspår att detta skulle kunna medföra en minskad personalstyrka.

Studien är genomförd bland 2200 små och medelstora företag i Europa, Mellanöstern och Afrika. Ungefär 200 av de svarande utgörs av nordiska företag.

Relaterade artiklar

Trött chef som arbetar övertid vid sitt skrivbord
Arbetsmiljö

Chefer arbetar mest övertid – utan ersättning

Chefer är den grupp på arbetsmarknaden som arbetar mest övertid utan kompensation, visar en ny rapport från SCB.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
Kvinna på äldreboende
Arbetsmiljö

Närvarande chef viktig för att att minska smittspridning

Ett närvarande och tydligt ledarskap är en av de viktigaste nyckelfaktorerna för att minska smittspridningen inom äldreomsorgen, visar en rapport från IVO.
Glad man bredvid en glad smiley och en stor hand som gör tummen upp
Arbetsmiljö

Oväntade corona-effekten: medarbetare mår bättre än tidigare

Trots coronaepidemins kraftigt negativa inverkan på svensk ekonomi trivs många medarbetare bättre på jobbet nu än före krisen. Det visar en ny rapport.
Lastbil med texten
Arbetsmiljö

Här är Sveriges friskaste företag

Returpack Pantamera lyckas bäst med att skapa en arbetsplats där människor mår bra och där jobbet är en bidragande faktor till hälsa och livskvalitet. Det menar hälsoföretaget Feelgood, som utsett dem till Sveriges friskaste företag.
tacksamhetsutmaning
Arbetsmiljö

Starta en tacksamhetsutmaning – på jobbet

Människor som känner tacksamhet är bättre på att hantera stress, återhämtar sig snabbare från sjukdom och har ofta bättre hälsa sett till bland annat blodtryck och immunförsvar. Så varför inte dra igång en tacksamhetsutmaning på jobbet?
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
distansarbete
Arbetsmiljö

Distansarbetet har ökat – med 400 procent

Under coronakrisen har distansarbetet ökat med mer än 400 procent i yrkesgruppen som har förutsättningar att jobba hemifrån, visar en ny undersökning. 39 procent av de som jobbar hemma är mer nöjda med sin arbetssituation än tidigare – men en majoritet saknar fikastunderna.