Sjukhusdirektören: ”Läget på Karolinska var mycket värre än jag trodde”

Under pandemins början var Björn Zoëga, sjukhusdirektör på Karolinska, inställd på att han kunde dö. I det nya avsnittet av podden Chef Dilemma berättar han också om hur han vände miljardunderskott till vinst och varför vården behöver sluta se sig som offer. 

Beslutsfattande
Text: Sara Hasbar
Publicerad

Vad

Genom att förenkla, förtydliga och ta bort ett helt chefsled, omkring var femte chef, har Björn Zoëga gjort Karolinska till sjunde bästa sjukhuset i världen.

Nytta

Ledtrådar till hur man vänder ett bolag från miljardunderskott och kaos.
Björn Zoëga och Cissi Elwin.

Solen faller in på terrassen utanför sjukhusdirektör Björn Zoëgas rymliga arbetsrum på Nya Karolinska i Solna i Stockholm. Ett par solstolar är upptagna av vårdpersonal på rast. Efter en ofattbart svår och lång tid med tid med pandemin syns och känns en tydlig ljusning. Vaccinet och sommaren är här. Cissi Elwin möter en frispråkig, positiv och energifylld sjukhusdirektör i det nya avsnittet av Chef Dilemma där Björn Zoëga gör sin första poddintervju någonsin.

Cissi Elwin: Vi måste backa till när du fick det här jobbet. När du började här var det ett skandalomsusat hus som hade kostat mycket mer än tänkt. Man hade tagit in konsulter för miljardnotor och sjukhuset gick med miljardunderskott. Varför tog du jobbet?

Björn Zoëga: ”Karolinska är ett otroligt starkt namn. Det var egentligen där som jag såg att det måste finnas möjligheter. Det måste finnas hur mycket möjligheter som helst när de har haft det så jobbigt. Det var det som jag såg i det.”

Fakta: Björn Zoëga

Karriär: I grunden ryggkirurg och sedan april 2019 sjukhusdirektör på Karolinska Universitetssjukhuset som har 15 000 medarbetare och är ett av Europas största. Tidigare chef för Islands universitetssjukhus.

Bor: Stockholm.

Familj: Fru på Island som bor i Stockholm i perioder och fem barn.

På fritiden: Lagar gärna mat utan recept.

 

Ganska snart förstod Björn Zoëga att läget på Karolinska var ännu tuffare än han hade förväntat sig:
”Det här var mycket värre än jag trodde. Jag visste att de hade problem, men det var mycket fler problem än jag trodde.”

Han berättar bland annat om ett icke fungerande informationsförsörjningssystem för att hålla koll på kostnader. Det hade dittills kostat 190 miljoner kronor i konsultarvoden. Efter två och ett halvt år var it-systemet fortfarande inte färdigt och ansvariga chefer jobbade i blindo:

”Det fungerade inte. Men det skulle fungera i oktober, fick jag höra. Då frågade jag tillbaka: oktober vilket år?! Vi tog över detta själva och sedan satte vi i gång ett eget informationssystem som fungerade redan från den första januari. Det la vi en miljon på.”

Inne i det kombinerade arbetsrummet och mötesrummet finns en stor whiteboard-tavla. Där har Björn Zoëga ritat upp vändningen – en sammanfattning i siffror av den tvåårsplan som vände miljardunderskott och kaos till en fungerande sjukhusjätte, nyligen rankad som det sjunde bästa sjukhuset i världen av Newsweek.

Cissi Elwin ber honom förklara vad det är han har gjort och Björn Zoëga bjuder på en crash course i sjukhusekonomi.

Genom att förenkla, förtydliga och också ta bort ett helt chefsled, omkring var femte chef, lättade kaoset steg för steg. Han beskriver också en rad andra åtgärder, som nu har stoppat.
”Vi har tagit ett jättekliv mot att vara en fungerande verksamhet.”

Cissi Elwin: Ja ni har inte röda siffror längre.

”Nej, nej, jag gillar inte röda siffror.”
Björn Zoëga håller inte med om bilden av underfinansierad vård, med ständigt växande vårdköer. Här finns det massor att göra, menar han.
”Det är alltid en utmaning att hålla i pengarna. Sedan är det lite olika vad samhället kan ge – hur mycket pengar som finns att ge. Här måste vi både prioritera och se vad vi kan göra för att göra sakerna billigare och bättre.”

Han tycker att det finns en offerroll inom vården.
”Jag tycker det finns på flera ställen”, säger han och utvecklar i podden ett resonemang kring hur han menar.

Motståndare till onödiga möten

Björn Zoëga berättar i Chef Dilemma om:

– Hur han gjort för att minska sin mötestid med hälften.

– Hur han har gjort alla möten mer effektiva.

– Knepen han använder för att smita från tråkiga möten.

– Varför så få personer ber honom om ett möte nu för tiden.

 

Under samtalet i Chef Dilemma letar sig Cissi Elwin också tillbaka till de där första veckorna av pandemin när allt var totalt ovisst och Björn Zoëga och hans personal hamnade mitt i coronasmittans centrum.

Cissi Elwin: Hur hanterade du personligen det läget?
”För att orka så gjorde jag nästan ingenting annat än att jobba och sova. Jag sov två extra timmar varje dygn. Vi räknade ihop att vi hade 86 dagar i rad när vi jobbade mer än 12 timmar per dygn. Jag tittade aldrig på nyheterna. Jag hade mina nyheter här, utanför dörren till arbetsrummet.”

Cissi Elwin: Är vi inne på sluttampen nu?
”Ja vi får hoppas det. Covid eller corona kommer inte att försvinna, men vi får bukt med den här stora infektionen och stora smittspridningen.”

KOMMENTERA ARTIKELN

Vad tycker du? Kommentera artikeln här nedan. Det gör du via tjänsten Ifrågasätt som också är ansvarig för kommentarsfunktionen. Kommentarerna visas på chef.se i anslutning till texten. För att kommentera behöver du först skapa ett konto och logga in. Håll god ton och håll dig till ämnet. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. Även Chef kan ta bort kommentarer. Chef förbehåller sig även rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden