Sex tips som gör dig oumbärlig på jobbet

Skulle dina kolleger klara sig utan dig på jobbet? Minska risken med de här sex tipsen – och bli oumbärlig för din arbetsplats.

Hälsa
Publicerad

Artikeln publicerades för första gången 2015.

Pia Lanneberg har över 20 års erfarenhet av frågor inom ledarskap, kommunikation och varumärkesarbete. Här är hennes bästa tips för att du ska bli outbytbar på jobbet.

1. Var en idéspruta.
Se till att komma med uppslag och idéer som gynnar företaget och hjälper till att utveckla verksamheten. Ligg steget före och gå med i olika arbetsgrupper kring frågor som intresserar dig.

2. Variera ditt umgänge.
Visst är det härligt att umgås med sina vapendragare på kontoret. Men det är inte alltid så bra för din karriär. Variera dig lite och odla nya kontakter, både inom och utanför organisationen. Gör en lista på tänkbara kontakter och sätt igång och boka luncher.

3. Uppdatera dig.
Världen snurrar fortare än någonsin och det händer hela tiden nya saker. Det gör att du ständigt måste uppdatera dig om din bransch och världen utanför för att kunna vara en värdefull resurs.

4. Utveckla dig själv.
Vila inte på lagrarna utan se till att hela tiden bli bättre, inte minst på det du redan är bra på. Vad tycker du är roligt? Vad är dina styrkor? Hur kan du bli ännu bättre?

5. Be om feedback.
Det är inte alltid så roligt att höra vad man gör mindre bra, men det är viktigt för att bli bättre. Fråga människor i din omgivning vad du är duktig på – och vad du kan behöva utveckla.

6. Var schysst.
Se till att stödja dina kolleger när de behöver hjälp. Tala väl om andra och se till att de får den uppmärksamhet de förtjänar. Sist men inte minst – gör vad du kan för att skapa en god stämning på jobbet.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden