led-dig-sjalv-3

Sex tips som gör dig oumbärlig på jobbet

Skulle dina kolleger klara sig utan dig på jobbet? Minska risken med de här sex tipsen – och bli oumbärlig för din arbetsplats.

Artikeln uppdaterades 14 december 2015.

Pia Lanneberg är utbildare och grundare av Personal Branding Academy och har över 20 års erfarenhet av frågor inom ledarskap, kommunikation och varumärkesarbete. Här är hennes bästa tips för att du ska bli outbytbar på jobbet.

1. Var en idéspruta.
Se till att komma med uppslag och idéer som gynnar företaget och hjälper till att utveckla verksamheten. Ligg steget före och gå med i olika arbetsgrupper kring frågor som intresserar dig.

2. Variera ditt umgänge.
Visst är det härligt att umgås med sina vapendragare på kontoret. Men det är inte alltid så bra för din karriär. Variera dig lite och odla nya kontakter, både inom och utanför organisationen. Gör en lista på tänkbara kontakter och sätt igång och boka luncher.

3. Uppdatera dig.
Världen snurrar fortare än någonsin och det händer hela tiden nya saker. Det gör att du ständigt måste uppdatera dig om din bransch och världen utanför för att kunna vara en värdefull resurs.

4. Utveckla dig själv.
Vila inte på lagrarna utan se till att hela tiden bli bättre, inte minst på det du redan är bra på. Vad tycker du är roligt? Vad är dina styrkor? Hur kan du bli ännu bättre?

5. Be om feedback.
Det är inte alltid så roligt att höra vad man gör mindre bra, men det är viktigt för att bli bättre. Fråga människor i din omgivning vad du är duktig på – och vad du kan behöva utveckla.

6. Var schysst.
Se till att stödja dina kolleger när de behöver hjälp. Tala väl om andra och se till att de får den uppmärksamhet de förtjänar. Sist men inte minst – gör vad du kan för att skapa en god stämning på jobbet.

Läs också: Se högpresteraren – och få hen att stanna

Relaterade artiklar

Cheferna på France Télécom står åtalade för medarbetares självmord.
Arbetsmiljö

Chefer kan fängslas för våg av självmord

Rättegången kring den självmordsvåg som skakade det franska telekombolaget France Télécom för dryga tio år sedan går mot sitt slut. Höga böter och fängelse krävs av åklagaren.
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

Så kopplar du av på riktigt under semestern.
Hälsa

6 steg: Så kopplar du av på semestern – på riktigt

Ibland är det lättare sagt än gjort att koppla av på semestern. Den som har hög arbetsbelastning kan till och med bli mer stressad av att inte vara på jobbet. Följ dessa sex steg för att kunna njuta av semestern till fullo.
Workcation kan sudda ut gränserna mellan arbete och fritid varnar experten.
Arbetsmiljö

Experten: Workcation rör ihop jobb och fritid

Modeordet ”workcation”, eller ”jobbmester” på svenska, är på frammarsch. Men är det en välsignelse eller förbannelse att jobba från poolkanten? Experten svarar.
8 regler: Så låter du bli att stressa på semestern
Hälsa

8 regler: Så låter du bli att stressa på semestern

Börjar det gnaga i bakhuvudet när du inte kollat jobbmejlen efter en kvart i solstolen? Följ dessa regler för att koppla av på riktigt.
mobilbero
Hälsa

8 av 10 chefer: Vi kollar jobbmejlen – varje kväll

Stress är ett stort problem i arbetslivet.
stressfri
Hälsa

5 tips: Sluta småmejla – och få en bättre semester

Senaste åren har det blivit enklare att mobilsurfa – även utomlands. Det gör det även enklare att läsa jobbmejlen på semestern – oavsett var du befinner dig. Här är 5 tips för att skapa struktur och därmed vara mer ledig under sommaren.
boosta
Hälsa

Forskning: Boosta dig i naturen – 2 timmar per vecka räcker

Har du planerat din sommar? En god idé kan vara att vistas i naturen, visar svensk-brittisk forskning.