lego-2

Sex principer som gjorde Lego störst i världen

Lego var störst i världen, när allt plötsligt vände. I början av 2000-talet stod leksaksföretaget vid ruinens brant. Men genom att gå tillbaka till kärnvärdena – grundaren Ole Kirk Christiansens visioner – lyckades Lego hitta rätt väg.

Från att vara störst i världen till att ha konkurshot över sig på bara några år.

2003 tillkännagav danska leksakstillverkaren Lego den största förlusten i företagets historia. Ett av världens mest kända varumärken hade gått vilse och Lego var på väg att gå under.

Men allting vände. Lego gick från en nära döden-upplevelse till att bli världens mest lönsamma och snabbt växande leksaksföretag. Från 2008 till 2010 ökade Lego sin vinst snabbare än Apple.

Hur? Genom att gå tillbaka till sina kärnvärden och låta dem bli en central del av företagets innovationsarbete. Lego tvingades göra en förändringsresa, som tog företaget tillbaka till trettiotalets Billund.

Till grundaren Ole Kirk Christiansens vision, som byggde grunden till Lego och dess framgångar.

Förändringsarbetet beskrivs i detalj i David C. Robertsen och Bill Breens fascinerande bok Brick by brick – how Lego rewrote the rules of innovation and conquered the global toy industry (boken finns även tillgänglig i formatet Chef.Boken).

Ole Kirk Christiansens vision kan sammanfattas i sex principer:

1. Värderingar
När ett företag startas skapas ett kärnsyfte och en värdegrund som utgår från grundaren. Det formar organisationens kultur och definierar, på gott och ont, dess framtid.

Lego har levt upp till sitt namn ”leg godt” och har förhållit sig konsekvent till sitt mål, som förmodligen uttrycks bäst i deras nuvarande slogan: ”att inspirera och utveckla morgondagens byggare.”

Lego var länge trogen sin ursprungliga tanke om att stimulera barnens fantasi och kreativitet, att få barnen att känna ”glädje att bygga, stolthet att skapa”.

Lego vill finnas till för morgondagens byggare och samtidigt skapa något som håller hög kvalitet.

2. Envist experimenterande
Långt innan affärstrategen Gary Hamel skrev att ”innovation är alltid en lek med siffror: ju mer tid du ägnar åt det, desto större blir chansen att du får hög avkastning”, gjorde Lego just det.

Det tog Lego många år av envist experimenterande innan två klossar fästes i varandra och det perfekta klicket uppstod. Innan bitarnas tjocklek blev exakt och innan hörnen blev perfekta.

Den 28 januari 1958 fick Lego patent på sin uppfinning.

Det är möjligt att den långsamma processen, som rör sig framåt millimeter för millimeter, går miste om den snabba framgångens tillfredsställelse. Men för Lego innebar det en vinnare.

3. Ett system, inte en produkt
Legos första steg mot framgång togs när företaget bestämde sig för att satsa på plast och klossar.

Det andra steget var insikten om att utveckling nås genom att producera ett helt system för lek, inte bara fristående leksaker. Tanken med klossarna är ju att de går att integrera med varandra. För varje ny leksak som barnet köper utvidgas dess universum. Alla leksaker kan kompletteras med nya.

4. Fokus
Att sluta tillverka träleksaker var inte något lätt beslut för Lego. De stod trots allt för 90 procent av försäljningen.

Men Godtfred Kirk Christiansen trodde att för många alternativ skulle ställa sig i vägen för lekupplevelsen. Han ville fokusera på att göra ett fåtal saker väldigt bra. Därför gav han sina utvecklare möjligheten att skapa i princip vilka produkter som helst, men inom ramen för kärnverksamheten. Han uppmuntrade till kreativitet inom de snäva ramar som de fyrkantiga klossarna innebär.

”Tänk inom klossen”, skulle man kunna kalla Legos mantra.

Steve Jobs lär ha sagt: ”Innovation är att säga nej till tusen saker”, vilket var en ledarskapslära som Godtfred Kirk Christiansen ofta tillämpade. Han avvisade fler idéer än han accepterade. Att veta vad som kan utelämnas kan leda till att bättre beslut fattas, menar David Robertson.

5. Gör det autentiskt
Det låter lite motsägelsefullt, att en syntetisk värld skapad av plast skulle kunna vara autentisk. Men för de som leker med Lego är den i högsta grad verklig. I en reklamkampanj från 1960 lovade Lego att vad kunden än byggde så skulle det vara ”real as real”, ”verkligt som på riktigt”.

Vi hungrar för det autentiska, konstaterar David Robertson. Genom leken skapas relationer och det är de som är det autentiska och genuina som Lego skapar.

6. Affärerna först, barnen sedan
Lego förstod tidigt att för att kunna tala till barnen så måste företaget ha en bra relation till återförsäljarna. Godtfred Kirk Christiansen åkte själv runt för att personligen träffa alla återförsäljare i Danmark. Det gav omedelbart resultat och har fortsatt vara en viktig förutsättning för Legos framgång.

Vill du veta mer? Artikeln är ett utdrag ur Chef.Boken nr 8 2013. Läs mer om Chef.Boken här.

Relaterade artiklar

Lars Strannegård går ut genom Handelshögskolans massiva port.
Verksamhetsutveckling

Handelshögskolans rektor – ingen vanlig siffernisse

Med konst, kultur och hållbarhet vill han förändra en av näringslivets verkliga bastioner, prestigefyllda Stockholms Handelshögskola. Lars Strannegård är rektorn som går till storms mot överdriven svensk sifferfixering, och för ett bredare bildningsideal bland svenska ledare, bortom balansräkningar och nakna fakta.

20 procent av medarbetarna står för 80 procent av sjukfrånvaron. Det är där hälsoarbetet ska fokuseras, menar Lars Roth på MedHelp. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + MedHelp

Upptäck riskbeteenden som förvarnar om sjukskrivning

Chefer missar – helt i onödan – riskbeteenden som varnar för att medarbetare riskerar att bli långtidssjukskrivna.
Med rätt stöd kan det undvikas.
”Sjukfrånvaro behöver angripas utifrån data – inte magkänsla”, säger Lars Roth på Medhelp.

Bild på Cecilia och ökningen i siffror.
Verksamhetsutveckling

Chef ökar – igen!

På en tuff mediemarknad hör Chef till de tidningar som ökar, visar nya siffror från Orvesto Konsument.

Illustration med en stenåldersmänniska som håller upp en stenplatta där det står Agil.
Verksamhetsutveckling

Gå inte vilse i ledarskapsfluffet

Tjusiga ledarskapsteorier är ofta svåra att leva upp till i praktiken. Det är dags för en mer realistisk och konkret syn på ledarskap, menar två forskare.
Cissi Elwin
Karriär

Cissi Elwin: ”Man måste bygga företag utifrån ett starkt bultande hjärta”

”Flera har varnat för hur svårt det är att slå ihop två bolag. När jag frågar vad det svåra består i säger alla samma sak: Kulturen”, skriver Cissi Elwin i sin nya krönika.
En grupp glada människor som promenerar
Hälsa

5 överraskande fördelar med att promenera

Att komma ut och röra på sig har många fördelar – inom många fler områden än du kanske tror.
Visa hjärta som chef. Petra Spranger, HR-chef på Fastighets AB Balder, vill visa empati och omsorg om medarbetare – både på jobbet och privat. Foto: Anna Rehnberg
Annonssamarbete Chef + Feelgood

Får friskare medarbetare – med empatiskt ledarskap

”Vi vill kunna stötta medarbetare när det händer något i privatlivet”, säger HR-chef Petra Sprangers på fastighetsbolaget Balder. Där har empatiskt ledarskap, med fokus på hela hälsan, blivit en nyckel till engagerade medarbetare.

Jan Carlzon
Ledarskap

Jan Carlzon om succéklassikern: ”Pyramiderna finns kvar”

I dagarna kommer uppföljaren till Jan Carlzons managementklassiker Riv Pyramiderna ut. Chef har tagit reda på hur den första boken står sig i dagens cheflandskap.