lego-2

Sex principer som gjorde Lego störst i världen

Lego var störst i världen, när allt plötsligt vände. I början av 2000-talet stod leksaksföretaget vid ruinens brant. Men genom att gå tillbaka till kärnvärdena – grundaren Ole Kirk Christiansens visioner – lyckades Lego hitta rätt väg.

Från att vara störst i världen till att ha konkurshot över sig på bara några år.

2003 tillkännagav danska leksakstillverkaren Lego den största förlusten i företagets historia. Ett av världens mest kända varumärken hade gått vilse och Lego var på väg att gå under.

Men allting vände. Lego gick från en nära döden-upplevelse till att bli världens mest lönsamma och snabbt växande leksaksföretag. Från 2008 till 2010 ökade Lego sin vinst snabbare än Apple.

Hur? Genom att gå tillbaka till sina kärnvärden och låta dem bli en central del av företagets innovationsarbete. Lego tvingades göra en förändringsresa, som tog företaget tillbaka till trettiotalets Billund.

Till grundaren Ole Kirk Christiansens vision, som byggde grunden till Lego och dess framgångar.

Förändringsarbetet beskrivs i detalj i David C. Robertsen och Bill Breens fascinerande bok Brick by brick – how Lego rewrote the rules of innovation and conquered the global toy industry (boken finns även tillgänglig i formatet Chef.Boken).

Ole Kirk Christiansens vision kan sammanfattas i sex principer:

1. Värderingar
När ett företag startas skapas ett kärnsyfte och en värdegrund som utgår från grundaren. Det formar organisationens kultur och definierar, på gott och ont, dess framtid.

Lego har levt upp till sitt namn ”leg godt” och har förhållit sig konsekvent till sitt mål, som förmodligen uttrycks bäst i deras nuvarande slogan: ”att inspirera och utveckla morgondagens byggare.”

Lego var länge trogen sin ursprungliga tanke om att stimulera barnens fantasi och kreativitet, att få barnen att känna ”glädje att bygga, stolthet att skapa”.

Lego vill finnas till för morgondagens byggare och samtidigt skapa något som håller hög kvalitet.

2. Envist experimenterande
Långt innan affärstrategen Gary Hamel skrev att ”innovation är alltid en lek med siffror: ju mer tid du ägnar åt det, desto större blir chansen att du får hög avkastning”, gjorde Lego just det.

Det tog Lego många år av envist experimenterande innan två klossar fästes i varandra och det perfekta klicket uppstod. Innan bitarnas tjocklek blev exakt och innan hörnen blev perfekta.

Den 28 januari 1958 fick Lego patent på sin uppfinning.

Det är möjligt att den långsamma processen, som rör sig framåt millimeter för millimeter, går miste om den snabba framgångens tillfredsställelse. Men för Lego innebar det en vinnare.

3. Ett system, inte en produkt
Legos första steg mot framgång togs när företaget bestämde sig för att satsa på plast och klossar.

Det andra steget var insikten om att utveckling nås genom att producera ett helt system för lek, inte bara fristående leksaker. Tanken med klossarna är ju att de går att integrera med varandra. För varje ny leksak som barnet köper utvidgas dess universum. Alla leksaker kan kompletteras med nya.

4. Fokus
Att sluta tillverka träleksaker var inte något lätt beslut för Lego. De stod trots allt för 90 procent av försäljningen.

Men Godtfred Kirk Christiansen trodde att för många alternativ skulle ställa sig i vägen för lekupplevelsen. Han ville fokusera på att göra ett fåtal saker väldigt bra. Därför gav han sina utvecklare möjligheten att skapa i princip vilka produkter som helst, men inom ramen för kärnverksamheten. Han uppmuntrade till kreativitet inom de snäva ramar som de fyrkantiga klossarna innebär.

”Tänk inom klossen”, skulle man kunna kalla Legos mantra.

Steve Jobs lär ha sagt: ”Innovation är att säga nej till tusen saker”, vilket var en ledarskapslära som Godtfred Kirk Christiansen ofta tillämpade. Han avvisade fler idéer än han accepterade. Att veta vad som kan utelämnas kan leda till att bättre beslut fattas, menar David Robertson.

5. Gör det autentiskt
Det låter lite motsägelsefullt, att en syntetisk värld skapad av plast skulle kunna vara autentisk. Men för de som leker med Lego är den i högsta grad verklig. I en reklamkampanj från 1960 lovade Lego att vad kunden än byggde så skulle det vara ”real as real”, ”verkligt som på riktigt”.

Vi hungrar för det autentiska, konstaterar David Robertson. Genom leken skapas relationer och det är de som är det autentiska och genuina som Lego skapar.

6. Affärerna först, barnen sedan
Lego förstod tidigt att för att kunna tala till barnen så måste företaget ha en bra relation till återförsäljarna. Godtfred Kirk Christiansen åkte själv runt för att personligen träffa alla återförsäljare i Danmark. Det gav omedelbart resultat och har fortsatt vara en viktig förutsättning för Legos framgång.

Vill du veta mer? Artikeln är ett utdrag ur Chef.Boken nr 8 2013. Läs mer om Chef.Boken här.

Relaterade artiklar

content-boxen
Chefboken

Skapa en förändring som håller – var agil, flexibel och lyssna

Nu behöver många organisationer förändras och det snabbt. Ett hinder kan vara rester av hierarkiska strukturer som skapades för maskinåldern. Det är kontroll snarare än tillit och mer information än kommunikation. Nu befinner sig många i ett läge där man verkligen behöver tänka nytt – på riktigt.
Per Lyrvall, Sverigechef på Stora Enso, berättar om arbetet med att återfå förtroendet efter en barnarbetesskandal hos en underleverantör i Pakistan.
Annonssamarbete Chef + Handelshögskolan i Stockholm

"Man är aldrig så bra som man tror"

Skandalrubriker om barnarbete orsakade en kris på Stora Enso.
Men ett par år senare utsågs de till Sveriges mest hållbara bolag. Sverigechefen Per Lyrvall berättar om vägen dit.

Anna Nordin (Svensk Handel), Lena Alke (Ica Krokom) och Nicki Eby (Clarion Hotel).
Verksamhetsutveckling

3 kreativa initiativ – mitt i coronakrisen

I kölvattnet av corona-isoleringen är det många företag och organisationer som tvingas gå ner på sparlåga. Men nöden är som bekant uppfinningarnas moder. Chef har pratat med tre chefer som kavlat upp ärmarna och tänker nytt.
trecheferkris
Verksamhetsutveckling

3 chefer med kriserfarenhet: Så hanterar vi utmaningarna

Fastighetskraschen på 90-talet, finanskrisen 2008, startups som går överstyr. Även om coronakriser kan bli den värsta av dem alla finns det värdefulla erfarenheter från förr. Chef frågat tre chefer som tagit sig igenom kriser och konkurser om deras viktigaste lärdomar.
satschefnyny
Verksamhetsutveckling

Sats-chefen: ”Vi jobbar på fler onlinelösningar”

Träningskedjan Sats med 700 000 medlemmar har stängt alla sina anläggningar. Men digitala klasser är gratis. Produktchefen Alexander Brochmann Myers berättar hur han och företaget resonerar.

niclasgerdbo
Verksamhetsutveckling

Årets Innovativa Ledare 2020: Niclas Gerdbo, chef Polisens kontaktcenter Syd

Turkost, magenta och orange är inte färgställningar vi normalt associerar med myndighetskontor. Men det gjorde Niclas Gerdbo. För att vinna priset som Årets Innovativa Ledare 2020 gäller det att våga tänka utanför boxen. ”Jag vill vara med och väcka människors energi och tankar,” säger han.

När företag jobbar med ansvarsfrågan på nya sätt så ökar innovationskraften, visar ny forskning.
Annonssamarbete Chef + Handelshögskolan i Stockholm

5 steg: Växla till det nya sättet att jobba med innovation

Ny forskning visar att det behövs en koppling till ansvarsfullt ledarskap om bolag ska lyckas med sin innovation på lång sikt.
Här är fem steg för chefer och företag som vill hamna på rätt spår.

cb-content-logarithmic
Chefboken

Framtiden med algoritmer

Känner du mest förvirring när du läser braskande rubriker om artificiell intelligens och hur den är på väg att förändra världen? I en hyllad bok riktad särskilt till chefer, "The Algorithmic Leader: How to Be Smart When Machines Are Smarter Than You", reder futuristen Mike Walsh ut hur AI, bortom programmering och teknik, kommer att påverka arbetsliv, ledarskap och kreativitet.