langsiktigamal

Så uppnår du långsiktiga mål: 7 mentala trick

Visste du att 92 procent inte uppnår sina mål? Var lugn. Genom att förstå psykologin bakom kan du förhindra att du blir en av dem.

Att sätta långsiktiga mål är svårt. Vi drabbas av kognitivt tunnelseende, skriver Fast Company. Det är det beteende vi hänfaller till när vi överväldigas av alla möjligheter finns och därför fokuserar på det lättaste alternativet. Och det lättaste är nästan alltid det som står närmast till buds i närtid, i morgon eller i nästa vecka, för att det framstår tydligare än det som ligger längre bort i tid.

De mål som ligger längre bort är inte bara svårare utan även mer skrämmande.

Vi är rädda för att dra igång dem. Vi lägger så stor ansats vid de långsiktiga målen att vi vill invänta det perfekta ögonblicket eller tills vi löst alla detaljer. Men det perfekta ögonblicket finns inte utan detta är bara ytterligare en form av prokrastinering.

Vi är också rädda för att misslyckas. Risken att misslyckas med de stora långsiktiga målen framstår onekligen som större och vi är rädda för att människor ska döma oss om vi inte lyckas.

Slutligen är vi paradoxalt nog även rädda för att lyckas. För om vi lyckas med vårt långsiktiga mål kommer det att innebära förändring och våra hjärnor är inställda på att spara energi genom att undvika förändring.

Alla dessa rädslor är fullständigt naturliga, men det går att råda bot på dem. Fast Company citerar författaren och entreprenören Tim Ferris som säger: ”Det är svårt att uppnå dina mål om du har nödbromsen i, och nödbromsen är dina rädslor.”

7 personer i videosamtal

Läs också: ”Du är på mute” och ”det nya normala” – här är uttrycken som ökat mest bland chefer

För att ta dig förbi rädslor och barriärer behöver du en tydlig plan och en strategi för att definiera, tackla och stå fast vid dina långsiktiga mål.

Här är sju viktiga mentala trick att hålla dig i:


1. Knyt dina långsiktiga mål till dina kärnvärderingar

Det tar tid och kraft att nå sina långsiktiga mål därför måste du se till att du är rejält motiverad – och det är du om din målsättning stämmer överens med dina viktigaste värderingar. Dina värderingar förändras inte heller särskilt mycket över tid, vilket är ytterligare en fördel eftersom vi pratade om långsiktiga mål.

2. Ägna dig inte åt önsketänkande utan förvandla din dröm till konkreta steg
Se de verkliga hinder som du kan möta på vägen och förbered dig för dem. Använd dig av professor Gabriele Oettingers WOOP-strategi:

  • Wish. Exakt vad är det du önskar åstadkomma?
  • Outcome: Vad blir resultatet om du uppnår målet? Vilken förändring åstadkoms?
  • Obstacle: Vilka är de troliga hinder du kommer att möta på vägen?
  • Plan: Planera hur du tar dig förbi hindren.

3. Bryt ner ditt långtidsmål i små uppgifter som tar kortare tid
Om ditt mål är för stort och för långt bort är det lätt att inte våga ge sig på det. Minns sägningen ”Den som gapar efter mycket… ” Bryt därför ner målet i mindre bitar som är lättare att svälja. Att ta en dag i taget ger också möjlighet till pågående feedback, så att du kan mäta din framgång längs vägen.

4. Schemalägg målen
Då behöver du inte fundera över när du ska göra det och trötta ut dig genom att gång på gång fatta beslut om att göra det du ska göra. Det är betydligt större sannolikhet att någonting som har en deadline blir av. Kom också ihåg att de flesta av oss är som mest produktiva på förmiddagarna, vilket ger oss en perfekt möjlighet att direkt på morgonen ta dig an ett nytt steg mot ditt långsiktiga mål. Du kan förbereda dig redan kvällen innan, genom att punkta ner det du ska göra, ta fram nödvändigt arbetsmaterial och så vidare.

5. Förhindra att bråttom går före viktigt
Alldeles för ofta dyker en massa bråttomgrejor upp. För att de inte ska dra dig från arbetet med ditt långsiktiga viktiga mål skriv om/då-regler. Om du har avsatt tid för att arbeta med ditt mål mellan 8-10 på morgonen kan regeln lyda; ”om jag får mejl innan klockan tio svarar jag på dem efter klockan 10”. Det kan ses som larvigt, men det har visat sig verksamt för att nå dina långsiktiga mål.

6. Skippa röran i mitten genom att börja vid målet
Här har vi sagt att du når ditt långsiktiga mål genom att ta ett första steg. Men ny forskning från Korea University Business School and The University of Iowa har sett att de som definierar sin väg baklänges från slutet inte bara har större chans att lyckas utan de är också mer nöjda med sina val.

7. Sträva inte efter perfektion utan lär dig hantera osäkerhet
Perfektionism kan lätt ta död på din motivation och få dig att ifrågasätta varför du ens trodde att du skulle ta dig i mål från början. För att fortsätta framåt behöver du omfamna att du inte har alla svar och att du inte kommer att göra perfekt ifrån dig från början.

Dina långtidsmål kan variera över tid, men processen ovan om hur du bäst uppnår dem kommer att vara densamma.

Niclas Sigholm

Läs också: Drastiska beslutet: Förbjöd all internmejl

mpuff
Prenumerera på Chef

DITT ledarskap spelar roll

Vi stöttar dig! Med Chef får du kraften och verktygen att leda ditt team mot framgång.

Relaterade artiklar

Bok om brus och bild på författare.
Hälsa

5 sätt att hindra bruset – och fatta bättre beslut

Vet du med dig att du fattar sämre beslut när du är stressad? Grattis, du har identifierat något av det brus som påverkar dig som chef. En ny bok lär dig att undvika ödesdigra misstag med hjälp av brusinventering.

Håkan Bergsten, kommunchef i Flen, ser hur bland annat ledarskap och delaktighet har stärkts.
Annonssamarbete Chef + Winningtemp

Kommunchefens metod för bättre ledarskap

Mätbart bättre ledarskap, arbetsglädje, arbetssituation, engagemang och delaktighet. Här är receptet från Flens kommun.

Hjärna och ljuspunkter
Personlig effektivitet

7 steg – så programmerar du din hjärna för succé

Låt dig inte styras av ditt undermedvetna. Här är tipsen för hur du kommer över beslutströtthet och tar dig vidare.
Apor pausar
Personlig effektivitet

Så lång är den optimala jobbpausen

Tricket för att behålla ett högt fokus under din arbetsdag är att ta pauser. Men inte lite när som helst, utan du bör planera och schemalägga dem – och se till att de är exakt lagom långa. 
Med mikrovanor kan små förändringar skapa stora föränringar
Personlig effektivitet

Mikrovanor – små förändringar som ger maximal skillnad

Det bästa sättet att lyckas med en ny vana är att börja med extremt små förändringar, så kallade mikrovanor, menar den omtalade beteendegurun BJ Fogg.
2021
Personlig effektivitet

Så får du den bästa nystarten 2021

Många av oss är slitna efter den höga nivå av alerthet som pandemin har tvingat oss till under lång tid. Så här gör du för att få nystarten du längtar efter.
HR och chefer behöver få bättre koll på orsakerna bakom sjukfrånvaron, menar Tobias Ekros, vd på MedHelp.
Annonssamarbete Chef + MedHelp

Blind fläck hos HR hindrar minskning av sjukfrånvaro

Arbetet med att sänka sjuktalen är viktigt, men ofta ineffektivt. En ny rapport pekar på flera möjliga orsaker.

sjalvledarskap-2
Personlig effektivitet

Självledarskap – frihet som kräver tydlighet från chefen

För att självledarskap – en nödvändig ingrediens i distansarbetet – ska fungera krävs mer än ”bara” motivation. Tydlighet kring mål och förväntningar är av yttersta vikt, visar en färsk doktorsavhandling.