tapaus

Sa upp sig från toppjobb – skrev bok om pausen: ”Vila provocerar”

Patrik Hadenius hade ett toppjobb inom mediebranschen. Då bestämde han sig för att ta en paus och sa därför upp sig. Nu släpper han boken om pausen betydelse.

När Patrik Hadenius sa upp sig från sitt jobb som chefredaktör och vd på förlaget som bland annat ger ut Språktidningen och Forskning & Framsteg blev hans omgivning provocerad. Att stå utan jobb och ta en paus var även något som rörde upp känslor hos honom själv.

”Vad är det med pausen som är så svårt att acceptera? Det ville jag ta reda på!”, säger Patrik Hadenius.

Nu kommer han ut med boken ”Paus – konsten att göra något annat”. Med hjälp av experter, kända profiler och forskning har han grävt i begreppet paus och varför vi behöver den. Inte minst i arbetslivet.

”Många av oss har så svårt att prioritera pausen. Även om du bestämmer över din egen tid kan dina prestationskrav hindra dig. Man tror helt enkelt att man är effektivare om man bara jobbar. Då gäller det att sätta upp regler och hitta rutiner som gör att man ger sig själv pauser”.

Varför är det så viktigt med pauser?

”För att det är kombinationen hårt arbete och pauser som ger effekt. Enbart arbete räcker inte. Studier visar att de som hittar en bra balans mellan arbete och fritid – och på fritiden både återhämtar sig och gör aktiva saker – har en bättre karriär, och mår dessutom bättre, än de som bara satsar på jobbet. Det är helt enkelt mer effektivt att inte hela tiden vara effektiv”.

Vad är då en paus enligt dig?

”Först hade jag en ganska snäv definition. Jag trodde att en paus bara var kort och passiv. Men efter hand har jag insett att en paus är så mycket mer. Den är ofta aktiv – man vandrar i fjällen, spelar bridge, bygger en lekstuga – och den kan vara lång, till och med flera år. För mig är numera att pausa konsten att göra något annat. Du jobbar intensivt, går på Friskis & Svettis på lunchen, och så kommer du tillbaka, konstigt nog utvilad, trots att du svettats och slitit. Det är en bra paus”.

utabrand

Läs också: Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

Vilken status har pausen i arbetslivet idag?

”Det är olika. En del arbetsplatser har börjar förstå att alla behöver tillfällen där det finn utrymme för ledigare tankar och frihet från styrning. Men på många ställen är det fortfarande dåligt att fika, dumt att gå till vilrummet och ineffektivt att gå iväg och äta lunch. Vi dömer andra och oss själva som slappa när vi pausar. Men en kort paus kan vara en förutsättning för att få något bra gjort”.

Vilka fysiska och psykiska effekter har regelbundna pauser?

”Den som tar kortare pauser under arbetsdagen, särskilt på förmiddagen, får färre fysiska problem med till exempel värk i axlar och nacke. Den som ser till att regelbundet ta rast kommer också att fatta mer övervägda, rationella och därmed bättre beslut”.

atrer

Läs också: Forskare: Skratta på jobbet – bra för din återhämtning

bylineg
webbredaktör/reporter
Sköter Chefs sociala medier och redaktör för Chef.se. Extra intresserad av AI, tech och ungt ledarskap. Kommer från kuststaden Piteå uppe i Norrbotten.

Relaterade artiklar

Djupsömn skyddar hjärnan mot känslomässig stress.
Hälsa

Ny forskning: Sov gott – lindra din ångest

En sömnlös natt kan höja den känslomässiga stressnivån med så mycket som 30 procent. Samtidigt kan djupsömn mildra ångestsymtom. Det visar en ny amerikansk studie.
Lena Ahlin lyfter fram respekt och ärlighet som viktigt för lyckade rekryteringar. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Landa nya stjärnor med respektfull rekrytering

97 procent av de som rekryteras jobbar kvar efter tre år.   En viktig förklaring till den succén stavas respekt, menar rekryteringsföretaget Consensus. ”Ytterst handlar det om människor och deras framtid. Då är det väldigt viktigt att vara noggrann”, säger Lena Ahlin.
Lugn kvinna till vänster, två datorer till höger
Arbetsmiljö

4-dagarsvecka ökade Microsofts produktivitet

Microsofts Japan-kontor gav personalen ledigt varje fredag under augusti med bibehållen lön. Resultatet? Lyckligare medarbetare, effektivare möten och högre produktivitet.
Kvinna med vitt hår som står i höstlöven
Hälsa

Optimism – skyddar mot stress och ger högre lön

En krockkudde mot stress. Finns det? Jo, faktiskt. Allt mer forskning visar att optimism spelar en avgörande roll för din förmåga att hantera effekterna av ditt höga tempo – och dessutom gör dig bättre på ditt jobb. 
En person med långt hår som står framför en mängd klockor
Hälsa

5 strategier – när allt bara är för mycket

Det är lätt att känna sig överväldigad när komplicerade uppgifter och olika åtaganden sköljer över en i ett aldrig sinande flöde. Såhär handskas du med känslan av att inte räcka till.
underso%cc%88kningen-pensionen-till-webben-02
Hälsa

Chefer längtar till pensionen

En majoritet av cheferna i Chefs undersökning ser fram emot pensionen. Betydligt färre har konkreta planer kring hur och när de vill lämna arbetslivet. Det finns också oro över hälsa, ekonomi och sysslolöshet, men de flesta känner ändå tillförsikt.

Viktoria Lindhé på &frankly berättar om frågorna som ger varningar om farlig stress. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 frågor som kan vända jobbstressen

En av tre har ingen ork kvar för att göra något alls efter jobbet. Något som chefen ofta inte vet om. En ”välmåendepuls” med några snabba frågor gör det enklare att få koll – och agera i tid.
depp
Arbetsmiljö

Det avgör om chefen arbetar förebyggande mot psykisk ohälsa

Arbetsmiljölagen är glasklar: Förebyggande arbete mot psykisk ohälsa är en del av chefens ansvar. Så vad krävs för att chefen ska kunna ta det ansvaret?