tapaus

Sa upp sig från toppjobb – skrev bok om pausen: ”Vila provocerar”

Patrik Hadenius hade ett toppjobb inom mediebranschen. Då bestämde han sig för att ta en paus och sa därför upp sig. Och skrev en bok om pausens betydelse.

När Patrik Hadenius sa upp sig från sitt jobb som chefredaktör och vd på förlaget som bland annat ger ut Språktidningen och Forskning & Framsteg blev hans omgivning provocerad. Att stå utan jobb och ta en paus var även något som rörde upp känslor hos honom själv.

”Vad är det med pausen som är så svårt att acceptera? Det ville jag ta reda på!”, säger Patrik Hadenius.

Nu kommer han ut med boken ”Paus – konsten att göra något annat”. Med hjälp av experter, kända profiler och forskning har han grävt i begreppet paus och varför vi behöver den. Inte minst i arbetslivet.

”Många av oss har så svårt att prioritera pausen. Även om du bestämmer över din egen tid kan dina prestationskrav hindra dig. Man tror helt enkelt att man är effektivare om man bara jobbar. Då gäller det att sätta upp regler och hitta rutiner som gör att man ger sig själv pauser”.

Varför är det så viktigt med pauser?

”För att det är kombinationen hårt arbete och pauser som ger effekt. Enbart arbete räcker inte. Studier visar att de som hittar en bra balans mellan arbete och fritid – och på fritiden både återhämtar sig och gör aktiva saker – har en bättre karriär, och mår dessutom bättre, än de som bara satsar på jobbet. Det är helt enkelt mer effektivt att inte hela tiden vara effektiv”.

Vad är då en paus enligt dig?

”Först hade jag en ganska snäv definition. Jag trodde att en paus bara var kort och passiv. Men efter hand har jag insett att en paus är så mycket mer. Den är ofta aktiv – man vandrar i fjällen, spelar bridge, bygger en lekstuga – och den kan vara lång, till och med flera år. För mig är numera att pausa konsten att göra något annat. Du jobbar intensivt, går på Friskis & Svettis på lunchen, och så kommer du tillbaka, konstigt nog utvilad, trots att du svettats och slitit. Det är en bra paus”.

utabrand

Läs också: Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

Vilken status har pausen i arbetslivet idag?

”Det är olika. En del arbetsplatser har börjar förstå att alla behöver tillfällen där det finn utrymme för ledigare tankar och frihet från styrning. Men på många ställen är det fortfarande dåligt att fika, dumt att gå till vilrummet och ineffektivt att gå iväg och äta lunch. Vi dömer andra och oss själva som slappa när vi pausar. Men en kort paus kan vara en förutsättning för att få något bra gjort”.

Vilka fysiska och psykiska effekter har regelbundna pauser?

”Den som tar kortare pauser under arbetsdagen, särskilt på förmiddagen, får färre fysiska problem med till exempel värk i axlar och nacke. Den som ser till att regelbundet ta rast kommer också att fatta mer övervägda, rationella och därmed bättre beslut”.

atrer

Läs också: Forskare: Skratta på jobbet – bra för din återhämtning

tapaus
Sa upp sig från toppjobb – skrev bok om pausen: ”Vila provocerar”

Relaterade artiklar

utmattad1
Hälsa

5 tecken på utmattning – och vad du kan göra åt det

Långvarig stress och brist på återhämtning kan leda till utbrändhet eller utmattningssyndrom. Här är 5 tecken på att du ligger i riskzonen.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
medarbetareisorg1800
Hälsa

Så stöttar du medarbetare i sorg under corona

När stigande dödssiffror rapporteras dagligen tvingas vi konfronteras med döden. Många har förlorat vänner, anhöriga eller kollegor, och du som chef kan behöva hantera svåra frågor framöver.
Grafik och illustration: Anna Harvard
Hälsa

Corona – chefens nya mardröm

En majoritet av cheferna sov för lite redan före coronapandemin. Nu uppger mer än en tredjedel att krisen fått dem att sova ännu sämre.
Nu är Jia-Chwen Wu kvitt sina svåra sömnproblem. Foto: Theresia Köhlin
Hälsa

Sömnbristen gav henne hallucinationer

Man kan inte ha en chef som är slutkörd och bara “hattar omkring”. Det menar Jia-Chwen Wu, som länge brottades med svåra sömnproblem och nu är extra vaksam på hur hennes team mår.
stresspadistans1800
Hälsa

12 konkreta råd – som tar udden av stressen vid distansjobb

Hur ska du som chef kunna skydda dina medarbetare och fånga upp tidiga tecken på stress när du främst möter dem genom en datorskärm? Här är 12 konkreta tips – baserade på forskning.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Inre utveckling kan vässa affärssinnet, visar forskning. Illustration: Øivind Hovlan
Hälsa

Bättre business med andlig utveckling

Personlig utveckling står inte i konflikt med framgångsrikt företagande. Det har Lasse Lychnell konstaterat i sin forskning på Handelshögskolan. Nu visar han vilka förmågor som förädlas och att mindfulness gör att cheferna kan känna större helhet i livet.