stress-bli-van
Illustration: Sanna Mander

Så stoppar du stressen här och nu

1) Identifiera dina fysiska stressignaler. Stelnar du i nacken? Drar magen ihop sig eller blir handflatorna blir svettiga? När du lärt dig känna igen signalerna kan du också ta itu med anledningarna till att du blir stressad.

2) Blir du stressad över en uppgift som chefen bett dig göra?  Försök då att omvandla dina tankar från att du riskerar att misslyckas till att du vill ta chansen och göra ditt bästa.  Då kan du använda adrenalinpåslaget till att verkligen hänge dig åt uppgiften.

3) Om din inre röst skriker ”jag är arg, jag kommer aldrig klara det här”, försök att prata med dig själv med en lugn och positiv röst. ”Jag har klarat det här förut”. Eller om det är orealistiskt säg till dig själv ”jag ska lugna ner mig innan jag går till chefen och säger att det är orimligt att genomföra det här på så kort tid.”

4) En klassiker, som alltid funkar: ta djupa andetag. Sänk axlarna och rulla dem bakåt. När hjärnan fylls av negativa tankar, låt andningen ta det utrymmet istället.

5) Prata av dig med en kollega eller någon utanför jobbet. Välj en klok person.

6) Skriv en att göra-lista. Dumpa allt du har i tankarna och dela upp den i privat och jobb och sätt prioriteringsordning och deadline på varje uppgift.

7) Om du håller dig lugn kommer den du pratar med också att göra det och då slipper ni elda upp varandra i onödan.

Råden kommer från Harvard Business Review som har sammanställt några tips från böckerna Mindful Leadership av Maria Gonzales och Better under pressure av Justin Menkes. Läs hela artikeln här.

Andra har läst: Bli mer effektiv med mindfulness

Läs också: Fixa en att göra-lista som fungerar

 

 

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

sjuk-2
Hälsa

Här är svenska företaget som skrotar karensdagen

Omodernt. Så resonerade Wise Group kring karsensdagen och har därför bestämt sig för att skrota den för sina 400 medarbetare i Sverige som en förmån.
elisabeth-wennstrom1
02:19 min
Annonssamarbete Chef + ManpowerGroup

Årets Chef: "Lär dig leda med Styrkefokus"

Video:

Fokusera på styrkorna för att lyfta dina medarbetare, ditt ledarskap och resultat. Elisabeth Wennström, Årets Chef 2018 berättar om modellen bakom hennes ledarskap.

stress-12
Hälsa

Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

Det finns bara ett sätt att förebygga psykisk ohälsa när det kommer till utmattningssymptom. Och det går på tvärs mot det alla arbetsgivare gör idag.

helgenjobben
Hälsa

5 tecken på att du inte kan släppa jobbet

Äntligen lite ledighet! Men frågan är hur ledig du egentligen är. Var tredje privatanställd har svårt att släppa jobbet – vilket påverkar deras sömn.
balans-3
Hälsa

9 säkra tecken på att du saknar balans i livet

Ont i kroppen? Stökigt skrivbord? Irriterad på Ica? Här är 9 tecken på att du tappat kontrollen över det berömda livspusslet.
hundpajobbet1
Hållbarhet

Ta med hunden till jobbet – sänker stressen

Hunden kan bli din bästa vän – också på jobbet för att förebygga stress. En ny undersökning blåser liv i idén och får stöd av forskning.
Lars-Olof Moberg, Länsförsäkringar
Annonssamarbete Chef + &frankly

"Så hjälper vi varandra att växa"

Lars-Olof Moberg vände en negativ spiral. Mindre stress, mer engagemang hos medarbetarna – och 30 procents högre lönsamhet.
”Verktyget vi använder hjälpte oss att sätta igång en dialog och skapa förändring.”

springhallbart
Hälsa

Spring smartare – 3 sätt att hålla rätt tempo

Senaste trenden inom löpning är att springa hållbart. Det innebär att du ska hålla rätt tempo för att inte göra slut på syret i kroppen.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden