stress-bli-van
Illustration: Sanna Mander

Så stoppar du stressen här och nu

1) Identifiera dina fysiska stressignaler. Stelnar du i nacken? Drar magen ihop sig eller blir handflatorna blir svettiga? När du lärt dig känna igen signalerna kan du också ta itu med anledningarna till att du blir stressad.

2) Blir du stressad över en uppgift som chefen bett dig göra?  Försök då att omvandla dina tankar från att du riskerar att misslyckas till att du vill ta chansen och göra ditt bästa.  Då kan du använda adrenalinpåslaget till att verkligen hänge dig åt uppgiften.

3) Om din inre röst skriker ”jag är arg, jag kommer aldrig klara det här”, försök att prata med dig själv med en lugn och positiv röst. ”Jag har klarat det här förut”. Eller om det är orealistiskt säg till dig själv ”jag ska lugna ner mig innan jag går till chefen och säger att det är orimligt att genomföra det här på så kort tid.”

4) En klassiker, som alltid funkar: ta djupa andetag. Sänk axlarna och rulla dem bakåt. När hjärnan fylls av negativa tankar, låt andningen ta det utrymmet istället.

5) Prata av dig med en kollega eller någon utanför jobbet. Välj en klok person.

6) Skriv en att göra-lista. Dumpa allt du har i tankarna och dela upp den i privat och jobb och sätt prioriteringsordning och deadline på varje uppgift.

7) Om du håller dig lugn kommer den du pratar med också att göra det och då slipper ni elda upp varandra i onödan.

Råden kommer från Harvard Business Review som har sammanställt några tips från böckerna Mindful Leadership av Maria Gonzales och Better under pressure av Justin Menkes. Läs hela artikeln här.

Andra har läst: Bli mer effektiv med mindfulness

Läs också: Fixa en att göra-lista som fungerar

 

 

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

hogpresterare-2
Arbetsmiljö

6 råd för att underlätta mellanchefens vardag

Mellanchefer pressas uppifrån och nerifrån. Här är 6 råd för hur du kan minska påfrestningen.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

cheferdaligt
Hälsa

Cissi Elwin: Siffrorna skrämmer mig

"Så bra att vi kan prata om stress. MEN fruktansvärt att se hur stressrelaterade besvär bara fortsätter att öka", skriver Cissi Elwin i sin krönika.
trivas
Hälsa

5 krav för att må psykiskt bra på jobbet

Det är när dessa förhållanden vacklar som den psykiska ohälsan ökar. Du behöver följande för att må psykiskt bra på jobbet, enligt psykologen Ulla Risling.
stresscheif
Arbetsmiljö

Rädd att missa något? Därför är chefer digitalt stressade

Handen på hjärtat – kontrollerar du din mejlkorg eller är det den som kontrollerar dig? I takt med att tekniken underlättar vår vardag breder också den digitala stressen ut sig. Chefer hör till de värst drabbade visar ny forskning.
avhopp
Arbetsmiljö

Så tuff är chefernas vardag – kan leda till stora avhopp

Tuff tidspress, hög arbetsbelastning – och många medarbetare under sig. Vardagen för en chef inom vård och omsorg har nu granskats av Arbetsmiljöverket.

domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
klattra-2
Hälsa

3 starka skäl till att chefer ska klättra

Bergsklättring verkar vara den ultimata chefssporten. Du får stor utväxling av många ledaregenskaper – och vässar dem lite extra på väg upp mot toppen.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden