julefrid

Så når chefen äkta julefrid

Julen närmar sig med stormsteg. Men för att stressen inte ska följa med långt in i mellandagarna gäller det att stanna upp. Här är fem tips för hur även den mest pressade chefen kan hitta energin i jul.

Med deadlines på jobbet, julklappar som ska köpas, Lucia-firanden som ska klämmas in, ja ni vet, så riskerar inte minst hårt arbetande chefer att vara helt slutkörda när den långa sköna julledigheten väl kommer.

Här är fem tips från Psychology Today om hur du hittar glädjen och energin i jul. Tipsen bygger på Martin Seligmans forskning om positiv psykologi.

1) Se till att skapa stunder som får dig att må riktigt bra varje dag. Gå ut i naturen, träna, meditera, hitta anledningar att skratta och lyssna på musik du älskar.

2) Spendera minst 11 minuter varje dag med att utveckla någon av dina starka sidor som kreativitet, nyfikenhet, snällhet eller humor för att känna dig verkligt förkovrad i något, vilket ökar ditt välmående.

3) Se till att verkligen få kontakt med människor omkring dig. Ta tid att visa godhet och visa tacksamhet.

4) Låt inte dagarna bara rinna iväg, utan sätt mål kring vad du vill att varje dag ska handla om. Det kan vara att hjälpa andra som inte har det lika bra som du eller att samla energi och förnya ditt fokus inför det nya året.

5) Ledighet är en bra tid att utmana invanda tankebanor som kanske håller dig tillbaka. När du tänker på nyåret och vad du vill uppnå, försök fokusera på ansträngningarna du vill göra och inte bara på målen du vill uppnå. Så blir du stark nog att lyckas.

Läs också: Så orkar en chef i december – 6 metoder

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

sover-som-en-stock
Hälsa

Sov som en stock – med 20-minutersregeln

Har du svårt att sova? Du är inte ensam! 7 av 10 chefer uppger i Chefs undersökning att de lider av sömnproblem. Här är 6 tips för att få bättre sömn. 
Martin Allerby, AGA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Helhetssynen har gjort mig till en bättre chef"

När civilingenjören Martin Allerby erbjöds en ny cheftjänst på AGA ville han fördjupa sina kunskaper i ekonomi. Executive MBA-programmet vid Stockholms Universitet gav honom dessutom en förståelse för helheten. ”Den helhetssynen har gjort mig till en mer kompetent medarbetare och chef”, säger han.
traningmimer
Hälsa

De anställda får mer ledigt – om de tränar

Mer semester – om du tränar. Med den moroten hoppades bostadsbolaget Mimer i Västerås minska stressen hos medarbetarna. Nu har hälsosatsningen utvärderats.
traningae1
Hälsa

3 tips: Så fixar chefen en bra träningskultur

Nytt år och nya möjligheter. Men hur gör du dina medarbetare mer aktiva? Chefs hälsoexpert Sofia Grenevall kommer med bästa råd kring jobbträning.
hobbyer
Hälsa

6 skäl: Därför är toppchefer galna i sina hobbyer

Ovanligt många chefer har omfattande fritidsaktiviteter. Nu har forskarna gått till botten med varför de tar sig tid.
snabb
Hälsa

Behöver du dra ner ditt tempo?

I snabba förändringar är det en utmaning för många chefer att behålla energin och lusten och samtidigt driva på. Med Cirkulärt ledarskap vill Frida Lundh stötta dem.
Catrin Viksten, Ersta diakoni
03:02
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Nu maxar jag mitt ledarskapslärande"

Video:

Maxa effekten av ditt lärande – genom att kombinera studier med ditt vanliga jobb. ”Det gör Executive MBA-utbildningen jag går väldigt effektfull”, säger Catrin Viksten, chef på Ersta diakoni.

maten
Hälsa

Studie: Du kan vara vältränad – men ändå ohälsosam

Har du hälsoproblem trots att du springer maraton, åker Vasa­lopp, lyfter vikter och cyklar?
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden