Psykologen: Så här hanterar du kärlek – på jobbet
Jobbigt, krångligt… och alldeles, alldeles underbart. Kärleksrelationer på jobbet är dubbelbottnade. Psykologen och före detta chefen Eva Rusz ger råd till chefer som blivit kära eller har förälskade medarbetare.
”Jobbet är en av våra viktigaste parningsplatser” säger Eva Rusz odramatiskt.
”Vi tillbringar så många timmar av vårt liv på jobbet så det är inte konstigt att vi också blir förälskade där.”
Eva Rusz är känd som en av Sveriges största relationsexperter. Men hon har också varit chef vid fyra olika tillfällen och vet själv hur det är att bli kär på jobbet.
För femton år sedan förälskade hon sig i en man som arbetade inom samma koncern, men i ett annat affärsområde. Han uppvaktade Eva Rusz och de inledde en relation.
”Jag gick genast till högsta ledningen för att få råd om hur jag skulle göra. Jag var nästan beredd på att sluta min tjänst.”
Chefen var glad att Eva Rusz berättade, men tyckte inte att hon behövde säga upp sig. Det enda rådet hon fick var att iaktta sekretess. Information som rörde hennes avdelning fick absolut inte läcka ut till mannen hon hade ett förhållande med.
Det är en sak att själv inleda en relation, men hur gör man om man märker att två medarbetare är kära i varandra?
Eva Rusz tycker inte att man ska låtsas som om det regnar utan ta ett samtal med de två.
”Först ska man naturligtvis gratulera. Det är roligt när människor blir kära! Men de bör också vara medvetna om att de kan bli en klick som utmanar balansen i gruppen. Par får vara försiktiga med att umgås för nära på jobbet. Då uppstår lätt en ‘vi och dom’-känsla.”
Själv ville Eva Rusz vara diskret med sitt förhållande, något hon råder andra chefer att tänka på om de hamnar i samma situation.
”Jag var väldigt noga med att inte visa andra att vi var ihop. Det var vår privata grej. Vi hånglade absolut inte på arbetsplatsen.”
Eva Rusz informerade sina närmsta medarbetare om relationen, för att undvika ryktesspridning.
Förhållandet höll ett år, men även efter uppbrottet tyckte Eva Rusz att relationen fungerade smidigt.
Så är dock inte alltid fallet. Det finns en risk med förhållanden på arbetsplatsen. Om de tar slut på ett trist sätt, kan känslor svalla upp som kan påverka arbetet.
Hämndbegär eller svartsjuka kan framkalla reaktioner som man inte alltid har kontroll över.
”Tänk dig exempelvis två läkare som nyss gjort slut och sedan ska assistera varandra under en operation. Om koncentrationen är störd kan det få ödesdigra konsekvenser.”
Därför gäller det som chef att vara uppmärksam och lyhörd på de par som finns i organisationen.
Man kan också undvika problemet genom att i tid flytta på den ena parten till en annan del av organisationen.
Eva Rusz blev kär i en man som i princip var kollega med henne. Men relationer går ibland över de gränserna.
Hur ska man göra om man blir kär i en medarbetare?
”Jag tycker att man ska se om känslorna kan gå över innan man agerar. Det är en väldigt krutladdad situation att bli kär i en medarbetare eftersom man har ett maktövertag. Man måste vara helt säker på att kärleken är besvarad, annars blir det obalans. Om känslorna är ömsesidiga, får man se till att den ena parten flyttar på sig. Är det ett större företag kan det vara bra att chefen flyttar, så att man visar respekt för den som är i maktunderläge.”
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.