Så gör du alla till vinnare

»Jag är här för att förverkliga medarbetarnas drömmar«, säger Henrik Bunge.
Själv har han förverkligat många av sina. Han har slagit världsrekord på skidor till Nordpolen utan yttre hjälp. Året efter slog han motsvarande rekord till Grönland. Han kom, som amatör, på 13:e plats av 36 000 cyklister i Vätternrundan, tog juristexamen trots att han hatade juridik, blev vd på rekordtid.

Ja, ni fattar. När Henrik Bunge säger att allt är möjligt menar han det.
»Alla kan göra vad de vill. Allt handlar om hur man tänker och vad man bestämmer sig för.«

Det gäller oavsett om det handlar om att slå världsrekord, toppa årsresultatet eller bestiga Kebnekaise, som för övrigt är den senaste utmaningen för hans ledningsgrupp. Lidingöloppet och kappseglingen Gotland Runt är redan avklarade.

»Alla 357 personer här inne skulle kunna bli vd och ta mitt jobb. Det är jag övertygad om«, säger han och pekar ut över kontorslandskapet utanför sitt inglasade rum.
»Ett par av mina medarbetare skulle kunna bli det redan om ett halvår, några inom ett år, andra kanske behöver 20 år. Men det är möjligt.«

Hur då?
Allt går. Henrik Bunge står på skidor i bitande kyla och piskande vind, is och snö så långt ögat når. På ryggen tynger 20 kilo packning, i pulkan bakom drar han ytterligare hundra kilo. Han har just övergivit sin kamrat sedan denne förfryst och mist nio fingrar och därför tvingats ge upp.

Men att kapitulera finns inte i Henrik Bunges sinnevärld. Mantrat är »framåt!« Fokus är enbart på att åka skidor, äta och sova. Och helst överleva.

Ett halvår tidigare har Henrik Bunge på stående fot nappat på att utmana Ola Skinnarmo och Göran Kropp i försöket att slå världsrekord på skidor till Nordpolen utan yttre hjälp. I den andra expeditionen har Göran Kropp tvingats ge upp. Ola Skinnarmo kom fram efter 46–47 dygn, men fick hjälp på vägen. Henrik Bunge lyckades nå målet på 41 dygn.

Inte oväntat är det en prestationskultur som han har byggt upp på Adidas, med mottot »Impossible is nothing«.

Hemligheten ligger i att sätta utmanande mål – och nå dem. Års- eller kvartalsvis bryts företagets mål ner till enskilda, konkreta målsättningar och aktiviteter.
Ledningsgruppen har sina mål och vägarna dit är inramade på ett A4-ark på skrivbordet. Alla beslut, alla arbetsuppgifter ska ha direkt bäring på målet, oavsett om du städar eller är chef. Det enskilda målet ska rimma med avdelningens, som i sin tur kopplas till företagets.

För att spika vad som gäller sätter sig Henrik Bunge och övriga chefer ned med sina respektive medarbetare. Utgångspunkten är frågorna: Var befinner du dig i dag? Vart vill du? Vad behöver du för att ta dig dit?

Exakt hur vägen mot målet sedan ser ut är upp till var och en att bestämma. Huvudsaken är att det sker inom ett givet ramverk som anger Adidas värdegrunder. Det handlar bland annat om att fokusera, hellre göra färre saker bra, men gärna snabbt, vara raka och ärliga mot varandra, inte kompromissa med kvalitet och att aldrig ge upp.

Chefernas roll är att stödja, pusha och påminna medarbetarna om vart de är på väg om de vill ge upp eller är på väg åt fel håll.
»Har man satt ett mål omprövar jag det ogärna. Däremot erbjuder jag hjälp och stöd.«

Med hjälp av denna målmedvetna metod kunde han nyligen coacha en överviktig medarbetare så att kilona rasade.
Ledarskapet kan uppfattas som krävande, erkänner han, men i senaste medarbetarundersökningen var siffrorna bättre än någonsin för allas känsla av delaktighet och engagemang.

Personligen är han extremt rädd för att misslyckas.
»Om jag ska göra något så ska jag vinna. Annars finns det ingen mening. Däremot respekterar jag att alla inte är som jag.«

Med tiden har hans attityd mildrats något.
»Förr var jag oresonlig. Som när vi skulle till Nordpolen. Jag skulle fullfölja till varje pris. Det spelade ingen roll om vi dog! Det tangerade galenskap. Det fungerar inte på ett företag.«

I år har han tvingats frångå sina principer och ompröva ett viktigt mål för företaget – att nå budget. Det var en lärdom.
»Visst skulle vi i teorin kunna hålla den, men det är inte värt priset. Det skulle innebära att jag tvingades säga upp folk, dumpa priser, tumma på kvalitet och så vidare.«

År 2010 ska han sluta som vd. Det han inte har hunnit uppnå på tre år kommer han inte kunna fixa senare heller, är hans förklaring.
»Då skulle jag bara bli rastlös och börja omorganisera för att något ska hända, liksom.«